Page 31 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 31
1. ÜNİTE UZUN HAVALAR
BOZLAK KÜLTÜRÜ
Anadolu; çeşitli medeniyetlerin kültürel mirasının yüzyıllar boyunca çeşitlendiği, süreç içerisinde
zengin folklor ve müzik yapısının geliştiği bir coğrafyadır. Bu folklor yapısında Yörük-Türkmen-
Abdal geleneklerinin yaşatıldığı bölgeler kültürel açıdan önemli bir yer oluşturmaktadır. İç Anadolu
ve Güney Toros Dağları’nı kapsayan bu bölge kültürel ve müzikal açıdan oldukça zengindir. Burada
geleneklere göre yaşayan, kendilerine özgü, dinî, sosyal ve kültürel yaşam tarzına sahip olan
Yörük-Türkmen-Abdal toplulukları nesiller arası kültürün en önemli aracılarıdır. Yaşamlarından
bağımsız görülemeyen müzik kültürleri; bu toplulukların acı, üzüntü, sevinç, mutluluk, hasret
gibi tüm duygularını ifade ederek gelecek nesillere aktardıkları en önemli unsurlardan biridir. Bu
unsurların oluşturduğu en önemli kültürlerden biri Bozlak kültürüdür. Başta Türkmenler olmak
üzere Türkçe konuşan bazı kavimler arasında başlayan bu gelenek, daha sonra Abdallar başta
olmak üzere onların hayatlarının önemli bir parçası olarak varlığını sürdürmüş ve günümüze
kadar Neşet Ertaş (Görsel 1.6) gibi üstatlar ile devam etmiştir.
“Bozlak” sözcüğünün anlamı “seslenmek, acı ile feryat etmek” demektir. Dede Korkut Kitabı’nda
ise bozlak kelimesini “Mere kız ne ağlarsın ne buzlarsın ağa diyu” biçiminde görülür. Buradan
hareketle bozla- eyleminin kökeninin Orta Asya’ya dayandığı söylenebilir. Bozlak geleneği,
memleketimizin farklı yörelerinde görülmektedir. Bu yörelerin başında Orta Anadolu, Orta
Toroslar, Çukurova’nın Toroslara bakan kesimleri gelmektedir.
BÖREKCİ, A. & NACAKCI, Z. (Metnin aslına sadık kalınmıştır.)
Görsel 1.6: Neşet Ertaş
29

