Page 32 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 32

1. ÜNİTE                                                                                                                                                                                UZUN HAVALAR






                   1. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI




              A) 1-5. cümlelerde verilen ifadelerin başına doğru ise “D” yanlış ise “Y” yazınız. Yanlış
              olduğunu düşündüğünüz ifadelerin karşısına veya  altına doğrusunu yazınız.


              1. (......) Bozlak, Orta Asya’dan günümüze ulaşan, Yörük, Türkmen ve Avşar oymaklarının hayat

              tarzını yansıtan bir Türk halk müziği türüdür.


              2.  (......)  Bozlaklar,  anlam  olarak  “feryat  etmek”,  “haykırmak”  gibi  duygusal  ifadeleri  içererek
              toplumun  yaşadığı  acı  ve  isyanın  doğal  bir  anlatım  biçimi  olarak  ortaya  çıkmıştır.  Türkmen,

              Avşar ve Abdal oymakları bu geleneği günümüze taşımıştır.


              3.  (......)  Gurbet  havası,  Anadolu’nun  zengin  müzik  kültüründe  göçebe  toplulukların  hayat
              tecrübelerinden beslenen bir uzun hava türüdür. Ayrılık, hasret ve uzak diyarlarda yaşamanın

              getirdiği duygusal derinlikleri seslendiren bu tür, özellikle İç Anadolu, Ege ve Akdeniz bölgelerinde
              yoğunluk kazanır. Anonim şiirler ve geleneksel ezgilerle iç içe geçen gurbet havası, yöresel
              müzik özelliklerini de bünyesinde barındırır.



              4.  (......) Gurbet  havalarında  sesler  arasında  karar  sesinden  tize  veya  tam  tersi  tizden  pese
              doğru akıcı bir geçiş sağlanarak bağlantı kurulur. Bu durum, hem çalgılarda hem de vokalde
              gurbet havalarının ayırt edici ezgisel özelliğini ortaya çıkarır.



              5. (......) Yol havaları, Türk halk müziğindeki serbest eserlerdendir. Edirne, Diyarbakır, Ankara
              yörelerinde icra edilmektedir. Genellikle koro tarafından söylenir ve hikâyelerde duygular veya
              günlük yaşamdan kesitler anlatılır.


              B) 6-9. cümlelerde boş bırakılan yerlere anlam bakımından uygun sözcükleri yazınız.



              6. Uzun havaların en belirgin özelliği, …………………………. olmalarıdır.


              7. Uzun havaları ölçü ve ritim bakımından serbest ancak dizi içindeki seyri belli kalıplara bağlı olan
              ezgiler olarak açıklayan, Türk halk müziğinin öncülerinden ………………...………. adlı sanatçıdır.



              8. Uzun havalar; Türk halk müziğine özgü olan, konuşma dilini andıran, …........……....…………
              tarzında icra edilen ezgiler olarak tanımlanabilir.



              9.  Uzun  hava,  Türk  müzikolog  Mahmut  Ragıp  Gazimihal  tarafından  ………………………….
              olarak nitelendirilmiştir.





         30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37