Page 36 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 36

2. ÜNİTE



            Dörtlük sayısı, üç ile sekiz arasında değişir. Daha fazla dörtlüğe sahip olan ilahiler de vardır. İsteğe bağlı

            olarak araya nakarat da eklenebilir. Bu durum, ilahide de ayırıcı niteliğin bestede olduğunu gösterir.




                  İLGİ  NOTLARI:  İlahiler;  cami  ilahileri,  zikir  ilahileri,  cumhur  ilahileri,  tespih  ilahileri,  tevşih
                  ilahileri,  savt  ve  nefes  olarak  farklı  gruplara  ayrılır.  Bunları  birbirinden  ayıran  en  önemli
                  özellikleri; ezgileri değil, sözleridir. Ayrıca usul ve ritimdeki değişikliklerin yanında sözlerinin
                  Arapça, Farsça ve Türkçe oluşuna, bağlı olduğu tarikat anlayışlarına, konuların farklılıklarına,

                  anlam ve önemlerine göre de türlere ayrılır.


            2.1.2. İlahi Formunun Farklı Dinî Gruplardaki İsimlendirmeleri



            Alevi inancının Bektaşi kolundaki ilahilerin teması; Hz. Ali, Kerbela olayı, On İki İmam ve Bektaşilik
            felsefesini içeren kelimelerdir. Sünni tarikatlar Celvetilikte Aziz Mahmûd Hüdâyî'nin ve Bayramilikte
            Hacı Bayram Veli’nin öğretileri yer almaktadır.



            İlahi, farklı dinî gruplarda değişik isimlere sahiptir. Allah ismi; İslam dininde Allah, Hristiyanlıkta God
            (Tanrı), Yahudilikte Elohim (Tanrı), Hinduizmde ve Budizmde de Nirvana veya Buda kavramları ile
            özdeşleşmiştir. Allah ismi, her dinde farklı biçimlerde ve ilahi bir varlık olarak ifade edilmiştir. Her dinin
            farklı terimleri ve kavramlara dayalı bir yapısı vardır. Her dine ait farklı mezhepler ve geleneklerle

            ilahiyi tanımlarken de karşılaşılır.
            Türk şiiri ve müziğinde “Allah’a ait olmak” anlamına gelen ilahi, İslam’la ilgili tüm dinî ve mistik temaları
            kapsamaktadır.  Makam  ve  ritimle  harmanlanmış  bir  versiyon  olarak  tanımlanabilir.  Dinî  müzik
            formlarında ifade edilen ilahiler, aslında doğası gereği farklı şekilde sınıflandırılan ilahi türlerinin üst

            başlıkları olarak temsil edilebilir. Mevlid ve miraciye bahirleri arasında söylenen ilahilere “tevşih”,
            Arapça  sözlü  ilahilere  “şuğul”  veya  “şuul”,  Bektaşi  ilahilerine  “nefes”,  ramazan  ayında  söylenen
            ilahilere  “ramazaniyye”  denir.  Kısacası  Müslüman  hayatındaki  dinî  temaları  taşıyan  muharrem,
            hac, kurban, mektep, düğün, ölüm gibi önemli olay ve kavramlara ilişkin ilahiler bu kategori altında

            düşünülebilir.






                                   İkilik noktasın kalksın aradan, Bir’dir Allah adı hoş değil midir


                                   Hepimizi bir yaratmış Yaradan, insanlar hep bir, kardeş değil midir


                                   Ona göre gerçek: birlik, birlik ise: gerçek var oluştur;


                                   Garibin sözleri birlik içindir, birliğin içinde dirlik içindir…

                                                                                                                                                            Neşet Ertaş






         34
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41