Page 26 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 26

1. ÜNİTE                                                                                                                                                                                UZUN HAVALAR



            1.4. Gurbet Havası


            1.4.1. Gurbet Havası Kavramı


            Göçebe  toplulukların  hayat  tecrübelerinden  beslenen  gurbet  havası,   Anadolu’nun  zengin  müzik
            kültüründe  yer  alan  bir  uzun  hava  türüdür.  Bu  müzik  türü  özellikle  İç Anadolu,  Ege  ve Akdeniz

            bölgelerinde  yoğunluk  kazanır.  Ayrılık,  hasret  ve  uzak  diyarlarda  yaşamanın  getirdiği  duygusal
            derinlikleri seslendirerek anonim şiirler ve geleneksel ezgilerle iç içe geçen gurbet havası, yöresel
            müzik özelliklerini de bünyesinde barındırır. Nesilden nesile sözlü gelenekler aracılığıyla aktarılan bu
            eserler, yerel sanatçılar ve halk müziği icracıları tarafından yaşatılır. Türk halk müziğinde serbest ritimli

            sözlü eserlerde yer alan gurbet havaları, özellikle Teke yöresinde (Antalya, Isparta ve Burdur) ağırlıklı
            olarak icra edilir. Bunun yanında yöre halkının kültürel kimliğini, duygu ve düşüncelerini yansıtır.
            1.4.2. Gurbet Havası Formundaki Halk Ezgilerinin Makamsal Özellikleri



            Gurbet havalarında sesler arasındaki bağlantı, pesten tize veya tam tersi tizden pese doğru akıcı
            bir geçiş yapılarak kurulur. Bu durum, gurbet havalarında hem çalgılarda hem de vokalde ayırt edici
            ezgisel bir özelliktir. Gurbet havaları, hüzünlü bir duyguyu yansıtır ve ezgiler; genellikle karcığar,
            hüseyni ve muhayyer gibi makam dizilerinden oluşur. Hicaz makamında derlenen bazı eserler de
            gurbet havaları repertuvarındadır, bu da gurbet havalarının makamsal çeşitliliğinin çok olduğunu

            gösterir.


            Bazı gurbet havaları ses genişliği açısından bir oktavı geçerken bazıları bir oktavdan daha dar bir

            aralıkta seyrederek farklı vokallerde ifade olanakları sunar. Sözel bölüm icra edilmeden önce genellikle
            kaval, sipsi, kabak kemane, üç telli, cura veya bağlama gibi yerel çalgılarla yapılan açılış eserin
            karakterini belirler. Telli çalgılarla yapılan açılışlarda ve özelikle söz aralarındaki çalgısal bölümlerde
            genellikle 5/8 veya 7/8’lik ölçülerde usullü bir ritim vardır. Gurbet havasının sözlü bölümünde ise
            çalgı, aynı ritmik ölçüde dem tutarak vokale eşlik etmeye devam eder.


                                                         Gurbet  havalarının  sonuna  eklenen  oyun  havası
                                                         niteliğindeki ezgiler (Teke zotlatması, kıvrak zeybekler,

                                                         kesinti  zeybekleri  ve  kaba  ardıç  gibi),  hüznün
                                                         dağıtılmasına  yardımcı  olur.  Gurbet  havalarında
                                                         yapılan  bu  eklemeler,  gurbet  havalarının  sadece

                                                         hüznü değil, aynı zamanda yöredeki halk oyunları ve
                                                         eğlence geleneğini de barındırdığını gösterir.


                                                         Gurbet  havası  formundaki  uzun  havalar;  Burdurlu
                                                         Hafız Rıza Yağız (Görsel 1.5), Fevzi Burdurlu, Ahmet

                                                         Ali  Selçuk,  Hale  Gür  gibi  sanatçılar  tarafından  icra
                                                         edilmiştir.

            Görsel 1.5: Burdurlu Hafız Rıza Yağız



         24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31