Page 45 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 45

DİNÎ TÜRLER

































                          Görsel 2.2: Cem töreninde dönen kadın ve erkekler
            Devir sözcüğünün sözlük anlamı; “dönmek, kendi ekseni etrafında hareket etmek”, “bir şeyin etrafında
            hareket etmek” ve “dönen bir şeyin dönüşünü tamamlayıp ilk hareket ettiği noktaya ulaşması süreci"
            şeklindedir  (Görsel  2.2).  Tasavvufa  göre  devir,  “İnsanın  görünmeyen  dünyadan  ayrılarak  maddi
            dünyaya ulaştığı olayın gidişatına verilen isim." anlamına gelir. İnsan; su, hava, ateş, toprak, bitki ve

            hayvan aşamalarından geçtikten sonra geldiği yere dönerek “fenafillah” mertebesine ulaşır ve Tanrı
            ile bütünleşir.
            2.2.3. Semah Formundaki Halk Ezgilerinin Makamsal Özellikleri


            Semahlar, melodik ve ritmik olarak yörelere göre farklılıklar gösterebilir. Ezgileri, çoğunlukla bağlama

            veya kemanla icra edilir. Vurmalı sazlar kullanılmamaktadır. Bu şekilde semahın kutsallığı korunmuş
            olur. Cem törenlerinde genellikle aynı türden olabileceği gibi farklı türlerden de olabilen on iki çalgı
            bulunur. Semah, bu on iki çalgı eşliğinde icra edilir. Tahtacı cemlerinde çalgı sayısı iki ile on iki
            arasında değişir. Genelde Çepni cemleriyle Tahtacı cemleri arasında benzerlikler vardır. Ezgilerde ve
            vuruşlarda yöresel farklar görülür. Örneğin Sıraçlar “Köroğlu havası” ile semahın yeldirme adı verilen
            bölümünü dönerler. Bunun yanı sıra sıklıkla karşılaşılan ritim kalıpları 2-4-5-7 ve 8 zamanlı usullerdir.
            Semah ezgilerinde az görülmekle beraber 10-12-15-18 ve 22 zamanlı usullerle de karşılaşılmaktadır.

            Kısaca semahlarda genellikle 2-4-5-7-8-9-10-12-18 ve 22 zamanlı usullerin kullanıldığı söylenebilir.
            Semahlar, hem figür hem de ezgi olarak farklı bölümlerden oluşmaktadır. Bazı semahlar bir veya
            iki  bölümlü  de  olsa  genelde  semahlar  üç  bölümden  oluşmaktadır.  Birinci  bölüm,  ağır  tempoda
            olan “ağırlama” bölümüdür. Yürüyüş temposundan bile ağır bir tempodadır. Ağırlama bölümünün
            icrasında erkekler kollarını sağa, sola hareket ettirirler. Kadınlar da aynı hareketi kollarını omuzdan
            yukarı  kaldırmadan  icra  ederler. Ayakları,  müziğin  ritmine  uyumlu  biçimde  ileri  geri  adımlar  atar.
            Müzik, ritim, söz ve hareketler de bu bölümün özelliklerine uymaktadır.

            2.2.4. Semah Formundaki Halk Ezgileri



            Halk  müziğinin  dinî  yapılarından  olan  semahın  en  belirgin  özelliği  sözleridir.  Semah;  ağırlama
            (andante-moderato), yeldirme (allegretto), şahlama (allegro) bölümlerinden oluşur.



                                                                                                              43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50