Page 34 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO (ORTAK-THM) 12
P. 34
2.1.8. HÜSEYNİ MAKAMI
Müziğimizde geçmişi altı asır öncesine dayanan en eski basit makamlardan biridir. Güçlü sesi hü-
seyni perdesi olan bu makam, adını bu perdeden almıştır. Anadolu'ya has bir makamdır. Ayrıca Türk halk
müziğinde pek çok türkü bu makamdadır.
Durak : Dügâh perdesidir.
Seyir : İnici– Çıkıcıdır.
Güçlü : Hüseyni perdesidir.
Yeden : Rast perdesidir.
Donanım: Si koma bemol, fa bakiye diyez.
Dizi : Yerinde hüseyni beşlisine, hüseyni perdesi üzerinde bir uşşak dörtlüsünün eklenmesiyle
meydana gelir.
Uşşak Dörtlüsü
Hüseyni Beşlisi
T
S
K S T T K Uşşak Dörtlüsü K S T K S T T
Hüseyni Beşlisi
Dizinin Seyri: İnici– Çıkıcı seyre sahip olan hüseyni makamının seyrine genellikle güçlüsü olan hü-
seyni perdesinden başlanır. Bu perdede ısrarlı kalışlar yapılır. Dizinin alt tarafında bulunan hüseyni beşlisi-
nin sesleri kullanılır. Tekrar hüseyni perdesinde kalış gösterildikten sonra, üst taraftaki uşşak dörtlüsünün
seslerine geçilir. Dizinin üst tarafına çıkarken kullanılan eviç perdesi iniş sırasında acem sesi haline gelir.
Genellikle çargâh perdesinde asma kalış yapılır. Dügâh perdesinde hüseynili karar verilir.
Makamın özelliği: Hüseyni makamı dinleyene doğayı çağrıştırdığı için çoban havası olarak nitelen-
dirilmektedir.
Etkinlik 7
Aşağıda verilen hüseyni makamında yazılmış seyrin solfejini yapınız.
TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ 33