Page 30 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO (ORTAK-THM) 12
P. 30
2.1.4. BUSELİK MAKAMI
Dügâhta buselik beşlisiyle hüseynide hicaz ve kürdi dörtlülerinin birleşmesinden oluşur. Orta se-
kizlideki “si” sesinin adı, buselik perdesidir.
Durak : Dügâh perdesidir.
Seyir : İnici-çıkıcıdır.
Güçlü : Hüseyni perdesidir.
Yeden : Nim zirgüle perdesidir.
Donanım : Donanıma hiçbir işaret konmaz.
Dizi : Yerinde bir buselik beşlisine, hüseyni perdesi üzerinde kürdi ve hicaz dörtlülerinin
eklenmesiyle meydana gelir.
Kürdi Dörtlüsü
Buselik Beşlisi
T B T T S A 12 S T T B T T B T
Buselik Beşlisi Hicaz Dörtlüsü
Dizinin Seyri: İnici-çıkıcı seyre sahip olan makam dizileri genellikle güçlü sesi civarından seyre
başlar. Buselik makamı seyrine de orta seslerden başlanır. Pek çok eserde kürdi dörtlüsünden kaynaklanan
tam aralıklı rast (sol) perdesinden, çargâh perdesine tam dörtlü sıçrama yaparak başladığı görülür. Yerin-
de buselik beşlisinin seslerinde dolaşılarak güçlü sesi olan hüseyni perdesinde kalış yapılır. Güçlü üzerinde
bulunan hicaz ve kürdi seslerinde dolaşılır. Tekrar hüseyni perdesine asma karar gösterilir. Yedeni olan
nim zirgüle perdesi de gösterilerek dügâh perdesinde karar verilir.
Etkinlik 3
Aşağıda verilen buselik makamında yazılmış seyrin solfejini yapınız.
5
TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ 29