Page 30 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO (ORTAK-THM) 12
P. 30

2.1.4. BUSELİK MAKAMI


                    Dügâhta buselik beşlisiyle hüseynide hicaz ve kürdi dörtlülerinin birleşmesinden oluşur. Orta se-
            kizlideki “si” sesinin adı, buselik perdesidir.
                    Durak     : Dügâh perdesidir.
                    Seyir      : İnici-çıkıcıdır.
                    Güçlü     : Hüseyni perdesidir.
                    Yeden     : Nim zirgüle perdesidir.
                    Donanım : Donanıma hiçbir işaret konmaz.
                    Dizi     : Yerinde bir buselik beşlisine, hüseyni perdesi üzerinde kürdi ve hicaz dörtlülerinin
            eklenmesiyle meydana gelir.





                                                                  Kürdi Dörtlüsü
                                                                                       Buselik Beşlisi






                       T     B   T    T   S     A 12  S            T      T     B    T    T   B    T
                        Buselik Beşlisi   Hicaz Dörtlüsü





                    Dizinin Seyri: İnici-çıkıcı seyre sahip olan makam dizileri genellikle güçlü sesi civarından seyre
            başlar. Buselik makamı seyrine de orta seslerden başlanır. Pek çok eserde kürdi dörtlüsünden kaynaklanan
            tam aralıklı rast (sol) perdesinden, çargâh perdesine tam dörtlü sıçrama yaparak başladığı görülür. Yerin-
            de buselik beşlisinin seslerinde dolaşılarak güçlü sesi olan hüseyni perdesinde kalış yapılır. Güçlü üzerinde
            bulunan hicaz ve kürdi seslerinde dolaşılır. Tekrar hüseyni perdesine asma karar gösterilir. Yedeni olan
            nim zirgüle perdesi de gösterilerek dügâh perdesinde karar verilir.




                      Etkinlik 3


                    Aşağıda verilen buselik makamında yazılmış seyrin solfejini yapınız.













              5










 TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ                                    TÜRK SANAT MÜZİĞİ MAKAM BİLGİSİ    29
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35