Page 115 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 115

yazılan naatların en ünlüsü Itri tarafından rast makamında beste-
            lenen Na't-ı Mevlana’dır.  Bu eser naat formunun en güzel örnekle-
            ri arasında yer alır. Edebiyatımızda en fazla naatı ünlü şair Nazım
            yazmıştır.
                Türk İslam edebiyatında Hz. Peygamber için yazılmış methiyeler
            genellikle Türk musikisi makam, usul ve kaideleri çerçevesinde do-
            ğaçlama veya bestelerle okunmuştur. Arapça ve Farsça bazı örnekleri
            bulunsa da naat türündeki eserler genellikle Türkçe olarak kaleme
            alınmıştır. Bu naatların güfteleri çoğunlukla mutasavvıf şairlerin şi-
            irlerinden seçilmiş, nadiren de olsa düzyazı şekillerine rastlanmıştır.


                    BİLGİ KUTUCUĞU



                   Itri'den sonra dünyaya gelen ve musikimizin bir başka zirve ismi olan Hammamizade İsmail
               Dede Efendi’nin Mevlevi Mukabelelerinde, Rast makamındaki bestesine bağlı kalmaksızın naatı,
               âyinin makamında irticalen (doğaçlama) okuduğu rivayet edilmektedir. Onun dışında icra edi-
               len mukabelelerin çoğunda naat, Hz. Mevlana'nın güfteleri ve ltri’nin bestesiyle rast makamında
               okunmuştur.
                   Naatın güfteleri ve anlamları şöyledir:

               Ya Hz. Mevlana Hakk Dost                     (Ey  Allah'ın  sevgilisi!  Eşsiz  yaratıcının  elçisi
               Ya Habîballah Resûl-i Hâlık-i Yektâ tüyi     sensin. Allah'ın kulları arasından seçtiği, pak
               Ber güzîn-i zülcelâl-i pâk ü bîhemtâ tüyi    ve benzersiz olan sensin.)



               Nâzenîn-i Hazret-i Hakk sadr u bedr-i kâinât  (Cenabıhakk'ın  nazlısı,  kâinatın  mükemmeli
               Nûr-i çeşm-i enbiyâ çeşm-i çerâğ-ı mâ tüyi   ve  önde  geleni  sensin.  Peygamberlerin  gözü-
                                                            nün nuru, bizim gözlerimizin ışığı sensin.)


               Der şeb-i Mi'râc bûde Cebreîl ender rikab    (Miraç gecesi Cebrail ile beraber dokuz kat ye-
               Pâ nihâde ber ser-i nüh künbed-i hadrâ tüyi  şil kubbenin üstüne ayak basan sensin.)



               Yâ Resûlallah tü dânî ümmetânet âcizend      Ey Allah'ın  resulü!  Biliyorsun  ki  ümmetlerin
               Rehnümâ-yi âcizân-i bîser ü bîpâ tüyi        acizdir. Başsız ayaksız acizlerin yol göstericisi
                                                            sensin.)


               Serv-i bustân-ı risâlet nevbahâr-ı ma'rifet  (Peygamberlik bahçesinin selvisi, marifet dün-
               Gülbun-i bâğ-ı şerîat sünbül-i bâlâ tüyi     yasının  ilkbaharı,  şeriat  bağının  gül  fidanı,
                                                            yüce sümbülü sensin.)


               Şems-i Tebrîzî ki dâred Na't-i Peygamber ziber  (Peygamberlik bahçesinin selvisi, marifet dün-
               Mustafâ vü müctebâ ân Seyyid-i âlâ tüyi      yasının  ilkbaharı,  şeriat  bağının  gül  fidanı,
                                                            yüce sümbülü sensin.)

               Kaynak: Mehmet Gönül, Rast Na't-ı Mevlânâ ve Tahlîli, Gazi Üniversitesi Türk Müziği Devlet
               Konservatuvarı, S:19, s.164, Ankara, 2012.


                                                                                                         113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120