Page 14 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 14

KİTABIN TANITIMI




                          1. ÜNİTE
                          TÜRK İSLAM
                            MUSİKİSİ















                                                                    ÜNİTE KONULARI
                                                                    1.TÜRK İSLAM MUSİKİSİ
                                                                       1.1. Dinî Musiki Kavramı
                                                          ÜNİTE  ÜNİTE       1.2. Musikinin Önemi
                                                                      1.3. İslam Dininde Musikinin Yeri ve Önemi
                                                          TANITIMI  İÇERİĞİ     1.4. İslam Ülkelerinde İlk Musikişinaslar
                                                         KAREKODU  KAREKODU
                                                                    1. KAVRAMLAR
                                                                     Musiki  Terennüm
                                                                     Dinî musiki  Muganni
                   14 14                                                                   15 15
                          Ünitenin adını belirtir.

                                           Ünite Tanıtım Karekodu

           Ünitenin numarasını belirtir.              Ünite Karekodu


                  BİLGİ KUTUCUĞU                                        ÜNİTE HAZIRLIK SORULARI
                                                              1.Türk İslam musikisi hakkında neler biliyorsunuz? Kendi müzik yaşantınızdan yola çıkarak bir
                  Türk edebiyatındaki kaside nazım şeklinin kullanımı XIII. yüzyıla kadar uzanmaktadır. Bu      Türk musikisi tanımı yapınız. Yaptığınız tanımları sınıf arkadaşlarınız ile paylaşarak ortak
                 dönemde Mevlâna'nın yazdığı 300'e yakın kaside bulunmaktadır. Bu kasideler, şairin tevhit ve       noktaları belirleyiniz.
                 münacat türlerinde yazılmıştır. Mevlâna'nın eserleri Farsça olmasına rağmen Türk edebiyatı ve   2. Günlük hayatınızda dinî musiki ile nerelerde karşılaşabilirsiniz? Dini musikiye neler örnek
                 şairlerimiz üzerinde büyük bir etki bırakmıştır.      gösterilebilir?
                                                              3.  Türk İslam musikisi musikişinaslarına örnekler veriniz.
                          4.2.3. Durak Formu                                                             1.1.  DİNÎ MUSİKİ KAVRAMI
                           Tekkelerde icra edilen zikirlerde zikre ara verildiğinde zakir-  Musiki, her çağda ve kültürde toplumların
                          ler  tarafından musiki eşliğinde okunan bölümlere durak adı verilir.   gereksinimlerinden doğan bir üslup ve anlatım
                          Mevlevilik dışındaki tarikatların çoğunda zikrin birinci bölümünü   yolu olmuştur. Bu sayede toplumların kendine
                          teşkil eden kelimeitevhidin ardından "ismicelal" zikrine geçilmeden   özgü zevk ve kültür farklılıklarını yansıtan önem-
                          önce bir veya iki zakir tarafından durak okunur. Duraklar mutasavvıf
                          şairlerin Türkçe şiirlerinden seçilir. Durak evferi usulünde her ma-  li bir araç hâline gelmiştir. Bireysel ve toplumsal
                                                                             kültürü yansıtan musiki; kültürel özellikleri ku-
                          kamdan bestelenir. Mevlevi ayinlerinin en başında okunan güftesi   şaktan kuşağa aktarır, kültürler arası ilişkileri
                          Mevlâna'ya  ait olan duraklara "cumhur durak" denir.   güçlendirip zenginleştirir ve geliştirir. Birey, mu-
                           Duraklar daha çok Allah'ın yüceliği, kudreti, sıfatları gibi konu-  siki sayesinde kendi kültürünü ve geleneklerini
                          ları işler. Durak güftelerinde genellikle dört mısralık manzumeler   tanır; vatan, ulus ve bayrak sevgisini pekiştirir.
                          tercih edilir. Bu manzumelerin sadece birinci ve üçüncü mısraları
                          farklı nağmelere sahiptir. İkinci ve dördüncü mısralar birinci mısra-  Görsel 1.1  Dinî musiki kavramı, ilahi duygu ve düşün-
                          nın bestesiyle okunur; üçüncü mısra ise eserin meyanını teşkil eder.   Dinî musiki icrası (Temsili)  celerin belirli formlarda müzik eşliğinde söylenmesi olarak tanım-
                          Terennüm olmayan duraklarda bazı yerlere  "Hak dost, dost, ah, hu,   lanabilir. Dinler tarihine bakıldığında davul, çan ve insan sesi başta
                          ya Hak"  gibi terennümler yerleştirilir. İlahilerde olduğu gibi durak-  olmak üzere farklı birçok çalgı aletinin çağrı aracı olarak kullanıldığı
                Görsel  4.6  larda da içinde bulunulan ayın özelliklerine uygun güfteler seçilir.    ve ibadetler sırasında kutsal sözlerin musikiyle terennüm¹  edildiği
                Hüseyin Sadettin Arel   Örneğin muharremde Hz. Hüseyin ve ehlibeyt sevgisini konu alan   görülmektedir. Bu uygulamalar zamanla dinlerin özelinde zengin-
                          eserler seçilirken rebiyülevvel ve rebiyülahir aylarında Hz. Muham-  leşerek belirli formlara kavuşmuş ve dinlere ait köklü musiki kül-
                          med’in doğumunu konu alan eserler seçilir.   türleri ortaya çıkmıştır (Görsel 1.1).Bu köklü musiki kültürlerinden
                           Cumhuriyet döneminde tekkelerin kapatılmasıyla bu gelenek   biri de İslam musikisidir. İslam dininde musiki; ilk olarak Kur’an-ı
                          yeni eserlerle bir süre daha devam etmiştir. Hüseyin Sadettin Arel   Kerim tilaveti²  (Görsel 1.2), ezan-ı Muhammedi ve ilahi duyguları
                          bu dönemde bestelediği 108 adet durakla özel bir konumda yer al-  ifade etmek amacıyla söylenen sözlerin musikiyle terennüm edilmesi
                          maktadır (Görsel 4.6).                       ile ortaya çıkmıştır. İslam ile tanışan birçok toplum, kültür ve sanat
                           Durak okumak özel bir üslup ve maharet gerektirir. Bu nedenle   anlayışına İslami değerleri katmış ve bu toplumlarda İslam musikisi
                                                                       zenginleşerek günümüzdeki şeklini almıştır.
                          dinî musiki icracısı olarak durak okumakla ün kazanmış musikişi-
                          naslar bulunmaktadır. Bu musikişinaslar arasında  Mutafzade Ah-  İslam musikisi kültürüne en çok katkı sağlayan toplumlardan
                          med Efendi, Behlül Efendi ve "Durakçı" lakabıyla tanınan Hacı Nafiz   biri Türk toplumudur. Türklerin İslamiyeti kabulünden sonra cami
                          Bey gibi ünlü isimler yer almaktadır.        ve tekkelerde icra edilen musiki form, ritmik yapı ve sistem bakı-
                                                                       mından giderek zenginleşmiş; böylelikle Mevlevi ayini, miraciye,
                                                                       durak, tesbih, tevşih gibi nitelikli eserler ortaya çıkmıştır.  Ortaya
                                                                       çıkan bu eserler, Türk musikisinin en hassas eserlerindendir ve icra
                                                             Görsel 1.2  bakımından ustalık gerektirirler. Dinî musiki türleri içerisinde yer
                                                             Kur'an-ı Kerim tilaveti (Temsili)  alan Türk İslam musikisi; form, usul ve repertuvarı³  bakımından
                                                                       oldukça zengin bir birikime sahiptir.
              110                                           14
          Kazanım ile ilgili bilgileri   Öğrencinin konu ile ilgili farklı
          gösterir.             kaynakları araştırıp tartışmasını       Ünite başlarken hazırlık sorularıyla
                                amaçlayan bölümüdür.                    konuya ilgi çekilir.
    12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19