Page 19 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 19
1.2. MUSİKİNİN ÖNEMİ
Musiki hikmete dair fendir
Bilene bilmeyene rûşendir
Nice esrarı var idrak edecek
Pür gelir sineleri çak edecek
(Müzik bilgeliğe ait bilgidir
Bilene bilmeyene ışıktır
Birçok sırrı var akıl erdirecek
Çok gelir yürekleri yırtacak) Görsel 1.3
Marifetname’den
(Erzurumlu İbrahim Hakkı)
İnsanoğlunun güzelliklere olan ilgisi
onun en önemli özelliklerindendir. İnsan
yaratılışında var olan bu özellik “güzel
olanı ortaya çıkarma” anlayışının oluşma-
sında önemli rol oynar. Bu anlayış doğ-
rultusunda oluşmuş pek çok sanat eserini
tarihin her devrinde bulmak mümkündür.
Musiki bir sanat dalı olmasının yanı sıra
aynı zamanda bir kimlik göstergesidir.
Nasıl ki her milletin kendini ifade etmede
kullandığı bir dili, kültürüne kaynaklık
eden bir dini varsa duygu ve düşüncele-
rini, duygusal kimliğini ses dünyası için-
de biçimlendiren bir de müziği vardır. Bu
ortak zevk ve ezgiler dünyası millî yapıyı
kuvvetlendiren ve bütünleşmede rolü olan Görsel 1.4
önemli dayanaklardandır. Müziğin toplumsal kültürde
Musiki diğer birçok sanat dalı gibi kül- yaşatılması (16. yüzyıl Osmanlı Minyatürü)
türel dokunun her köşesinden nadide izler
taşır. Musiki; bizi düşündüren, güldüren, ağlatan, duygularımıza
yön veren ve geçmişle gelecek arasında bağlantı kuran bir köprü ni- ARAŞTIRALIM
teliğindedir. Musiki, insanlığın var oluşundan günümüze bireyi ve TARTIŞALIM
toplumu besleyen yaşam ve kültür damarıdır. Musiki kültürü, bu da-
mardan bireye ve topluma akan kendine özgü bir kültürel formdur.
Musiki sanatı ile dışa vurulan sadece buz dağının su üzerinde kalan Mevlevi ayinlerini araş-
kısmına benzetilebilir. Asıl içerik ve derinlik binlerce yıldır sürege- tırınız. Dijital platformları
len dil, örf, adet, gelenek, görenek vb. yaşam biçimlerini sergileyen kullanarak bu ayinleri dinle-
ögelerde gizlidir. Bu anlamda toplum içerisinde oluşan müziğin ya- yiniz ve fikirlerinizi arkadaş-
şatılması aynı zamanda toplumsal kültürün yaşatılması olarak da larınızla tartışınız.
düşünülmelidir (Görsel 1.4).
17

