Page 19 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 19
GÜZEL SÖZ
“Evlâdım, eslâf, ilm-i şerîf-i mûsikî diye tesmiye etmişlerdir.
Mûsikî, tezhîb-i ahlâk ve i’tilâ-yı rûhun vâsıtasındandır.
Bihakkın erbâb-ı mûsikîden fenâ kimse zuhûr etmemiştir.
Tab’-ı beşerde meknûz olan ârızî kötülükleri mûsikî potası temizlemektedir.”
(Talebesi Câhid Gözkân’dan naklen)
“Evladım bizden evvelkiler şere i müzik bilimi diye isimlendirmişlerdir. Musiki, ahlakı süsleme
ve ruhu yüceltmenin vasıtalarındandır. Musiki ile hakkıyla uğraşanlardan kötü insan çıkma-
mıştır. İnsan tabiatında saklı bulunan kötülükleri müzik potası temizlemektedir.”
Bestekâr Ahmed Mükerrem AKINCI
Mehmet YILMAZ, “Gözlerle Dinlenen Müzik: Tezyin”
BİLİYOR MUSUNUZ?
Makamların ruha olan etkileri Farabi’ye (Görsel 1.4) göre şöyle sını andırılmıştır:
Rast makamı : Neşe ve huzur
Rehavi makamı : Sonsuzluk kri
Kuçek makamı : Hüzün ve elem
Büzürk makamı : Korku
İsfahan makamı : Güven hissi
Neva makamı : Lezzet ve ferahlık
Uşşak makamı : Gülme
Zirgüle makamı : Uyku
Saba makamı : Cesaret ve kuvvet
Buselik makamı : Kuvvet
Hüseyni makamı : Sükunet ve rahatlık
Hicaz makamı : Tevazu
O Farabi (Temsilî)
DÜŞÜNELİM TARTIŞALIM
Günlük hayatınızda gittiğiniz mekânlarda (alışveriş merkezi, market, müze vb.) karşılaştığınız
musiki tarzlarını düşününüz. Buradan yola çıkarak mekân-musiki ilişkisini tartışınız.
1. ÜNİTE