Page 24 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 24

1.4.3. İbni Sina
                                            980 yılında Buhara yakınındaki Efşene köyünde doğmuştur. İs-
                                        lam dünyasında İbni Sina adıyla tanınmıştır. Ortaçağ âlim ve düşü-
                                        nürleri tarafından kendisine verilen Şeyhül Reis(baş üstad)  ünvanı
                                        ile de bilinmektedir. Batı’da Avicenna (Görsel 1.13) olarak bilinmekte
                                        ve “filozofların prensi” diye nitelenmektedir. İbni Sina babasından
                                        geometri, aritmetik ve felsefe konusunda ilk bilgilerini aldıktan sonra
                                        babasının isteği üzerine Mahmud Messah'tan Hint aritmetiği dersi
                                        almıştır. İbni Sina astronomide de oldukça ileri bir seviyeye ulaşmış-
                                        tır. İbni Sina fizik, metafizik ve diğer felsefi konularla ilgili metinlere
                                        ve bunların şerhine⁸ yönelmiş, felsefenin bütün disiplinlerinde iyi bir
                                        donanıma sahip olduktan sonra tıp öğrenimine başlamıştır.
                                            Felsefe ve tıp alanında oldukça ün kazanan İbni Sina, Samani hü-
                                        kümdarı Nuh bin Mansur'un ağır bir hastalığa yakalanması üzerine
                                        saraya davet edilmiştir.
                                            On sekiz yaşında iken saray hekimi olan İbni Sina, sarayın zen-
                                        gin kütüphanesine girerek tıpla ilgili eserleri okuma ve inceleme
                                        imkânına kavuşmuştur. Ebülhüseyin Aruzi'nin, kendisi için ilim ve
                                        felsefe konusunda kapsamlı bir kitap yazmasını teklif etmesi üzerine

          Görsel 1.13                   matematik dışındaki bütün ilimleri içine alan “el-Hikmetü'l-Aruziy-
          İbn-i Sina (Temsilî)          ye” adlı bir eser kaleme almıştır.Ebu Bekir Berki'nin talebiyle de yak-
                                        laşık yirmi ciltlik "el-Hasıl ve'l-Mahsul" ile " el-Bir ve'l-ism" adında
                                        bir risale yazmıştır.
                                            İbni Sina, İslam bilim ve düşünce tarihinde ilk defa felsefe ve
                                        ilimlerin ansiklopedisini oluşturmuş, aynı zamanda nesir, nazım ve
                                        hikâye tarzında felsefi eserler kaleme almıştır. İbni Sina bilim ve fel-
                                        sefe dili olarak Arapçayı kullanmıştır. Felsefi ve ilmî eserleri sonraki
                                        nesiller için örnek teşkil etmiştir.

                                            İbni Sina'nın  eş-Şifa ve en-Necat  adlı eserlerinde musikiye dair
                                        bilgiler yer almıştır. Farabi’nin musiki sistemini genişleterek kendi
                                        sistematiği içerisinde incelemiştir. İslam dünyasında Kindi'den  son-
                                        ra armoniden bahsetmiş ve onu ilmî bir kalıba sokarak ifade etmiş-
                                        tir. Yaşadığı dönemde Arap musikisinde kullanılan sekiz ana ritmik
                                        modelin her biri hakkında açıklamalar yapmıştır. Eserlerinde müzik
                                        aletlerinden de bahseden İbni Sina bu aletleri genel olarak üflemeli,
                                        telli ve ritim çalgıları olarak üçe ayırmıştır. Bu müzik aletlerini de
                                        kendi aralarında bölümlere ayırmış, ut çalgısı üzerine teorik açıkla-
                                        malar yapmıştır.
                                            İbni  Sina  musiki  hakkındaki  görüşlerini  en  geniş  şekil-
                                        de  eş-Şifa  adlı  eserinde  işlemiştir.Eserin  üçüncü  kısmında,  Fa-
                                        rabi'nin"Kitabü'l-Musiki  el-Kebir"i  ile  Safiyyüddin  Urmevi'nin
          Görsel 1.14                   "Kitabü'l Edvar" ve Kitabü'ş-Şerefiyye" adlı eserlerin teorik ana-
          İbni Sina'nın Cevamiu İlmi'l Musikâ   lizlerini "Cevamiu İlmi'l Musikâ" başlığı altında ayrıntılı bir şekil-
          adlı risalesinden sayfa örneği  de anlatmıştır (Görsel 1.14). Bu bölüm Zekeriyya Yusuf tarafın-
                                        dan  doğruluğu  araştırılarak  1956  yılında  Kahire’de  basılmıştır.




    22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29