Page 29 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 29
1804’te Mevlevihane'nin on dör-
düncü şeyhi olarak atanmış ve Ka-
zasker Mekkizade Asım Efendi tara-
fından 1814’te dergâhın vakıf işlerini
yapmakla görevlendirilmiştir. Vefatı-
na kadar bu görevini sürdürmüştür.
III. Selim ve II. Mahmud zamanında
şöhret bulmuş, her iki padişahtan da
yakın ilgi görmüştür. Ayrıca, II. Mah-
mud zamanında padişahın huzurun-
da icra edilen küme fasıllarında bu-
lunmuştur.
Türk musiki kuramı ile ilgilen-
miş bu konuda geniş bilgi birikimine
sahip olmuştur. Birçok öğrenci ye-
tiştirmiş, Hamamizade İsmail Dede
Efendi'nin ney hocalığını yapmıştır.
Acembuselik ve ısfahan makamkâ-
rında iki Mevlevi ayini bestelemiştir.
Ayrıca bir nota sistemi ile dilaviz,
dildar, gülruh, hisarkürdi ve ruhef-
za adlarında beş makam ve şirin
isminde yirmi iki vuruşlu bir usul Görsel 1.20
bulmuştur. Divan, Terceme-i Mena- Abdülbaki Nasır Dede
kıbü’l-Arifin (Terceme-i Eflaki), Şerh-i Ta’rib-i Şahidi, Defter-i Der- ney üflerken (Temsilî)
vişan, Tedkik u Tahkik, Tedkik u Tahkik ve Tahririyye olmak üzere
altı eseri bulunmaktadır.24 Şubat 1821 yılında vefat etmiştir (Görsel
1.20).
OKUMA METNİ
Külhan Beyi
Muzikayıhümayun'u kurup Batı müziği eğitiminin sarayda verilmesini sağlayan Padişah II.
Mahmud’dur.Padişahın sarayda bulunduğu zamanlarda memurlarından bazıları, Kuzguncuk’ta
kendilerine özel eğlenceler düzenlermiş. Bu eğlencelerin birinde memurlardan bir kişi saatine ba-
kınca geç kaldığını anlar, hemen kendisine bir sürücü bulur. Yolda giderken sürücü çocuk kendi
kendince bir şarkı söyler. Çocuğun sesi; okuyuşundaki tavır ve eda memurun dikkatini çeker;
hayretle dinler ve takdir eder: “Oğlum adın ne? Kimin oğlusun?" diye sorar. Çocuk "Benim anam,
babam ölmüş. Külhanda yattığım için herkes bana Külhan Beyi der, ben de ismimi unuttum.”
27