Page 34 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 34
2.2. İSLAM ÜLKELERİNDE İLK MUSİKİŞİNASLAR
Türk musikisinin kaynaklarına eğilirken bilimsel araştırmalara, bu araştırmaları yapanların hayatına
ve yazdıkları eserlere göz atmak gerekir. Çünkü ses sanatımızın yüzyıllar boyu işlenerek gelişmesine,
matematiksel ve ziksel kurallarla örülmüş sağlam temellere oturtulmasına bu insanlar yardımcı
olmuştur. Bu gibi ilim adamlarının başında Kindi, Farabi, İbni Sina, Urmevi ve Merâgî gelir.
KİNDİ
Kindi’nin (Görsel 2.2) doğum ve ölüm ta-
rihleri hakkında kesin bir bilgi olmamakla
birlikte kaynaklarda 801 yılında soylu bir
ailenin çocuğu olarak Kûfe’de doğduğu
yer almaktadır.
İslam toplumunda felsefenin ilk temsilci-
sidir. Kelamdan felsefeye geçişi sağlayan
ilk İslam lozofudur. Aristo’nun eserlerini
ilk olarak Kindi tercüme ve şerh etmiş, fel-
sefede de onun görüşünü takip edenlerin
öncüsü olmuştur.
Kindi, ilahiyat ve edebiyat yanında teorik ve
pratik bilim dallarının hepsiyle ilgilenmiştir.
Felsefeden tıbba, matematikten astrono-
miye, optikten meteorolojiye, psikolojiden
ahlaka ve kimyadan musikiye varıncaya
kadar her alanda eser vererek sonraki ne-
sillere zengin bir ilim ve felsefe kaynağı
armağan etmiştir.
İslam dünyasında ilim ve düşünce hayatının
geliştiği, tercüme ve tedvin hareketinin
yoğun bir şekilde devam ettiği bir dönemde
yaşayan Kindi, bu çalışmalara en üst düzey-
de katkı sağlamış, geride sayısı 277’yi aşan
çok zengin bir külliyat bırakmıştır.
O Kindi (Temsilî)
Eserleri
“Risale Hubri Şına Ati’t-Telif”
“Kitâbiü’l-Muşavvitâti’l-Veteriyye min / Zâti’l-Veteri’l-Vâhid ilâ /
Zâti’l-Veteri’l-Aşrati’l-Evtâr”
“Risâle Eczâ’i Hubriyye ’l-Mûsîka”
“Risâle ’l-Luhûn ve’n-Nagam”
MUSİKİMİZİN TARİHÎ SEYRİ