Page 38 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 38

Eski Türk ordularında müzik, askerlerin cesaretini ve motivas-
                                        yonunu artırmak için kullanılırdı. Ayrıca saraylarda mızıka takım-
                                        ları bulunur; bu mızıka takımları sabah ve akşam vakitlerinde, bazı
                                        törenlerde müzik eserleri çalardı (Görsel 2.3). Hakan saraylarında,
                                                                      ozanlara büyük itibar gösterilirdi
                                                                      ve  millî  olaylara  ait  şiir  ve  des-
                                                                      tanlar  kopuz  eşliğinde  ozanlar
                                                                      tarafından söylenirdi. Türk askerî
                                                                      müziğinin  temelini  teşkil  eden
                                                                      “nevbet vurma” Selçuklu Devle-
                                                                      ti’nin kuruluşu ile başlamış daha
                                                                      sonra Anadolu Selçuklularında ve
                                                                      Osmanlı Devleti’nde devam ede-
                                                                      rek gelenekselleşmiştir. Bu müzik
                                                                      geleneğine  göre  hükümdarların
                                                                      ve devlet büyüklerinin huzurunda
                                                                      her gün belirli zamanlarda nevbet
                                                                      adı verilen davullar çalınırdı. Sel-

          Görsel 2.3                                                  çuklu hükümdarı için sabah, öğle,
          Askerî mızıka takımı nevbet   ikindi, akşam, yatsı olmak üzere beş vakit nevbet vurulurdu. Bu bir
          vurma icrası (Temsilî)        bağımsızlık simgesiydi. Bu işleme saygı duyulur ve ayakta dinlenirdi.

                                        2.2. Türk İslam Kültüründe Dinî Musikinin Yeri

                                            Türk İslam kültüründe dinî musikinin yeri oldukça önemlidir.
                                        İslam öncesi dönemde de Türkler, doğa ve tanrıya saygı duyan bir
                                        inanca sahip oldukları için müzik, onların hayatında önemli bir yer
                                                                      tutmuştur. Ancak İslamiyet'in ya-
                                                                      yılmasıyla birlikte Türklerin mü-
                                                                      zik anlayışı, Türk İslam musikisi
                                                                      formlarını ortaya çıkarmıştır. Türk-
                                                                      ler, müziği sadece bir eğlence aracı
                                                                      olarak  görmemiş,  manevi  duy-
                                                                      guları ifade etmek için de müziği
                                                                      kullanmışlardır. İslam dininin etki-
                                                                      siyle Türk İslam musikisi gelişmiş
                                                                      ve zengin bir kültürel miras hâline
                                                                      gelmiştir.

          Görsel 2.4                                                      Türk İslam musikisi, kendine
          Dinî musiki icrası            özgü makam ve usulleriyle zengin bir repertuvara sahiptir. İlahi, ka-
                                        side, nefes ve naat gibi çeşitli türlerde icra edilen dinî eserler hem
                                        toplumun manevi ihtiyaçlarını karşılamış hem de dinî öğretileri yay-
                                        mıştır. Dinî musiki kutsal metinlerin içeriğini ve duygusal derinliğini
                                        vurgulayarak insanları Allah'a yaklaştırmayı hedeflemiştir. Musiki
                                        aracılığıyla Allah'a yönelme, içsel bir yolculuk ve ruhsal bir bağlantı
                                        sağlanır (Görsel 2.4).





    36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43