Page 21 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 21
1.4. İSLAM MUSİKİSİ FORMLARI
Türk din musikisi, icra edildiği mekânlara göre cami ve tekke musikisi başlıkları altında ikiye ayrılır.
Cami Musikisi: Türk din musikisinde önemli bir yeri olan cami musikisi (Görsel 1.6), camideki ibadet
esnasında, namazın içinde veya dışındaki kıraatler ve duaların okunması esnasında oluşur. Cami
musikisinde güfteyi teşkil eden metinler, çoğunlukla Arapça olup Türk din musikisi özelliklerine
göre bestelenmişlerdir. Bazı tasavvu konuların da yer aldığı bu güftelerde “züht, takva, ubûdiyyet
ve dua” unsurları hâkimdir. Cami musikisinin en önemli yanı büyük bölümünün doğaçlama icra
edilmesidir. Cami musikisinde herhangi bir musiki aleti kullanılmaz. Bu nedenle camilerde söylenen
eserler sadece sese dayalı icra edilmiştir. Cami musikisinde gaye musiki yapmak değil, ibadet ve
duadır. Cami musikisi formları; Kur’an-ı Kerim, ezan, kamet, tesbihat, sala, mihrabiye, tekbir, telbiye,
temcid, mevlid, miraciye, muhammediyedir.
O Sultanahmet Camii’nin içten görünümü (İstanbul)
1. ÜNİTE