Page 22 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 22

Henry George Farmer, "Arap Müziğinin Kaynakları ve Arap
                                        Müziği Tarihi" adlı eserinde Kâtip Çelebi’yi kaynak göstererek Hz.
                                        Ali ve Hz. Fatma’nın düğününde def çalıp şarkı söyleyen Amr bin
                                        Ümeyye ve Hamza bin Yetim'den bahseder. Hamza'nın Bilâl Habeşi
                                        ile Resulullah’ın huzurunda def çalıp şarkı söylediği rivayetini de
                                        eklemiştir. Hz. Muhammed'in (sav) müezzinleri Bilâl Habeşi, Ab-
                                        dullah bin Ümmü Mektum, Ebu Mahzure, Sad bin Aiz (Sadul Karaz)
                                        döneminin musikişinasları olarak bilinir.

                                        1.3.2.  Hulefayıraşidin (Dört Halife) Döneminde
                                               Musiki
                                            Hz. Ebu Bekir ve Hz. Ömer dönemlerinde Araplar kuzeye -Bi-
                                        zans’a- doğru başlatılan savaşları aralıksız sürdürmüş ve Sasani İm-
                                        paratorluğu’na son vererek İran ve Irak’a doğru ilerlemiştir. Aynı
                                        zamanda Suriye, Filistin, El Cezire ve Mısır’ı fethederek bu bölge-
                                        lerdeki Bizans hâkimiyetine son vermişlerdir. Hz. Osman ve Hz. Ali
                                        dönemlerinde İslamiyet’in sınırları daha da genişletilmiştir.
                                                            Savaşların  yoğun  yaşandığı  bu  dönemde
                                                        musiki hakkındaki gelişmelerden çok söz etmek
                                                        mümkün değildir. Ancak Araplar, cihat ettikleri bu
                                                        sıkıntılı ve yoğun dönemlerden sonra belirli şehir-
                                                        lerde merkezileşerek yerleşik hayata geçmeye baş-
                                                        lamış ve farklı kültürler ile tanışmıştır. Dolayısıyla
                                                        Bizans ve Sasani(İran) kültürleri ile İslam kültürü
                                                        doğrudan etkileşime girmiştir.
                                                            Hulefayıraşidin  döneminde  kurulan  yeni
                                                        kültür ilişkileri sonucu sözlü musiki formlarında
                                                        yenilikler ortaya çıkmıştır. Hicaz (Mekke, Medine)
                                                        bölgesine getirilen İranlı esirlerin söylediği değişik
                                                        ezgi ve formlardaki şarkılar Arap musikişinasların
                                                        dikkatini çekmiş, musikişinaşlar bu yeni musikiyi
                                                        Arap kültürüne uygun bir tarzda yeniden şekil-
          Görsel 1.9                                    lendirerek icra etmişlerdir. Tarihçiler Hulefayıra-
          Endülüs Müzik Okulu'nda       şidin döneminin sonlarına doğru yaşanan musiki ilerlemesine büyük
          müzik icrası (Temsilî)
                                        önem verirler. Çünkü oldukça ilkel olan sahra musikisi, yerini daha
                                        sanatlı formlara bırakmaya başlamıştır.
                                            İlk İslam devleti olan Emeviler zamanında Şam ve Bağdat, sanat
                                        ve bilimin merkezi hâline gelmiştir. Özellikle sanatsal müzik anlayışı
                                        Emevi halifeliği zamanında (661- 750) gelişmeye başlamış ve Emevi
                                        Sarayı bir müzik merkezi hâline gelmiştir. Bu dönemdeki eğlence
                                        müziği, muganni adı verilen erkekler tarafından icra edilmiştir. Za-
                                        manın en önemli müzisyenleri, İran müziğinin daha popüler olması
                                        nedeniyle İran’a giderek yeni ezgisel yapılar ve müzik bilgileri öğ-
                                        renmişlerdir. Arapların ilk müzik ekolü Endülüs Müzik Okuludur.
                                        (Görsel 1.9). İshak Mevsili ve İbrahim Mehd ise bu dönem Arap mü-
                                        ziğinin ilk büyük kuramcıları ve bestecileridir. Bu dönemde Endülüs,
                                        Arap müziğinin merkezi durumuna gelmiştir.


    20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27