Page 39 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 39

1. ÜNİTE



                Geleneksel Askerî Müzik (Mehter)                                 Geleneksel Askerî Müzik
                Mehter müziği dört alt türe ayrılır:                                    (Mehter)
                Mehter Peşrevi   : Genellikle büyük usullüdür ancak 4/4’lük
                                 olanları da vardır.                                 Mehter peşrevi
                Mehter Saz Semai : Çalgısal bir türdür. 10/8’lik usul kullanılır.   Mehter saz semai
                Mehter Semai     : Çalgısal bir türdür. 6/8’lik usul kullanılır.      Mehter semai
                Mehter Marşı     : Yürüyüş amaçlı bestelenmiştir. 19. yüzyılın        Mehter marşı
                                 başında ortaya çıkmıştır. 4/4’lük usul kullanılır.
                 BİLGİ NOTU

                 •  Günümüzde bu alt türler kullanılmamaktadır. Bu alt türlerin hepsi zamanla bir bütün kabul edilerek
                   mehter müziği olarak adlandırılmıştır.

                Geleneksel Eğlence Müziği
                 Eğlence müziği üç alt türe ayrılır:                            Geleneksel Eğlence Müziği
                Oyun Havası      : Mahallî danslara ve geleneksel danslara eşlik ama-
             cıyla seslendirilen eserlere oyun havası denir. Çalgısal ya da sözel olabilir.   Oyun havası
                Kanto            : Sözel bir alt türdür. Ritim ögesi ön plandadır.       Kanto
                Köçekçe Takımı   : Köçeklerin oynaması  için  oluşturulmuştur.  Aynı   Köçekçe takımı
             makamdaki eserlerin ağırdan hızlıya doğru sıralanmasıyla oluşur. Dans ve
             dinleti amaçlı icra edilir.
              B)  Geleneksel Dinî Türk Müziği
                Cami Müziği
                Cami müziği on iki alt türe ayrılır:                                  Cami Müziği
                Ezan: Namaza çağrı amacıyla sabah, öğle, ikindi, akşam ve yatsı zaman-   Ezan
             larında olmak üzere usulsüz ve geleneksel nağmelerle doğaçlama olarak
             seslendirilen alt türdür.                                                   Kamet
                Kamet: Cami içinde namazın başlayacağını bildirmek amacıyla ’’Hayya-     Tekbir
             al-el felah (Haydi kurtuluşa.), kad-kamet’is-sâla (Namaz başladı.)’’ sözlerinin   Tehlil
             geleneksel nağmelerle usulsüz ve doğaçlama olarak seslendirilmesiyle olu-  Telbiye
             şan alt türdür.                                                             Sâlat
                Tekbir: Allah’ın büyüklüğünü ve ululuğunu dile getiren “Allahu Ekber”   Cami ilahileri
             (Allah en büyüktür.) sözlerinin usulsüz ve doğaçlama olarak seslendirilme-  Kaside
             siyle oluşan alt türdür.                                                Mahfel sürmesi
                Tehlil: ”La ilahe ill’Allah” (Allah’tan başka ilah yoktur.) sözlerinin usulsüz   Temcit
             seslendirilerek sürekli tekrarlanması sonucu oluşan bir alt türdür.        Miraciye
                Telbiye: ”Lebbeyk Allahümme Lebbeyk “ (Buyur Allah’ım buyur. Hizme-
             tine emrine geldim. Senin ortağın yoktur. Şükür ve nimet senindir. Mülk se-  Mevlit
             nindir. Ortağın yoktur.) sözlerinin usulsüz ve doğaçlama seslendirilmesiyle oluşan alt türdür.
                Salat: Hz. Muhammed’e dua ve selam içeren sözlerin, usulsüz seslendirilmesiyle oluşturulan alt türdür. Sözel
             içeriklerine göre sabah salatı,  cenaze salatı, bayram salatı ve salat-ı ümmîye olmak üzere dörde ayrılır.
                Cami İlahileri: Tarikat ya da tekke dışı olan dinî içerikli sözlerin bestelenmesiyle oluşan, 10 zamanlıya kadar
             herhangi bir usulde bestelenen alt türdür.
                Kaside: Şiir türünün usulsüz ve doğaçlama olarak seslendirilmesiyle oluşan alt türdür.
                Mahfel Sürmesi: Camide namazdan sonra sırasıyla okunan Ayet’el Kürsi, teşbih, şugl denilen dua ve ilahilerin
             usullü, solo ve koro olarak seslendirilmesiyle oluşan alt türdür.
                Temcit: Allah’ı övme amacıyla yazılmış şiirlerin usulsüz olarak seslendirilmesiyle oluşan alt türdür.
                Miraciye: Hz Muhammed’in gökyüzüne çıkışını konu alan mesnevi türündeki şiirlerin seslendirilmesiyle olu-
             şan alt türdür.
                Mevlit: Hz. Muhammed’in doğumundan ölümüne kadar olan yaşamını konu alan şiirlerin seslendirilmesiyle
             oluşan alt türdür.



           38  TÜRK MÜZİK TARİHİNE GİRİŞ
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44