Page 40 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 40

1. ÜNİTE



                  Tekke (Tasavvuf) Müziği: Tekke müziği tasavvufi sanat müziği ve tasavvufi halk müziği olmak üzere iki bö-
               lüme ayrılır.
                  a) Tasavvufi Sanat Müziği
                  Tasavvufi sanat müziği alt türleri şunlardır:                   Tekke (Tasavvuf) Müziği
                  Gülbang: Bir duadır. Konuşur gibi ve usulsüz (serbest) söylenen bir alt
               türdür.                                                          a. Tasavvufi    b. Tasavvufi
                  Durak: Allah’ın yüceliğini ve özelliklerini içeren sözlerin, usulsüz ola-  Sanat Müziği              Halk Müziği
               rak seslendirilmesiyle oluşan alt türdür.                          Gülbang          İlahi
                  Na’t: Mevlana tarafından Hz.Muhammed için yazılan şiirlerin seslendi-  Durak   Kalenderi
               rilmesiyle oluşan alt türdür.                                        Na’t          Semah
                  Ayin-i Şerif: Kısaca ayin denilmiştir. Farklı usullerle bestelenmiş dört   Ayin-i şerif
               bölümden oluşan, sözleri tasavvuf içerikli olan bir alt türdür.     Taksim
                  Taksim: GTSM’ deki peşrev türüyle aynı yapıdadır. Ayin-i Şerif’ten önce   İlk peşrev
               çalınacak peşrevin (ezgisel bölümün) başında usulsüz olarak seslendirilen   Son peşrev
               bir alt türdür.
                  İlk Peşrev: GTSM’deki peşrev yapısının aynısıdır. Ayin-i Şerif’in başında   Son Yürük semai
               seslendirilen bir alt türdür.                                       Sema
                  Son Peşrev: Ayin-i Şerif’ten sonra seslendirilen 4 zamanlı bir alt türdür.
                  Son Yürük Semaî: Ayin-i Şerif’ten sonra seslendirilen 6 zamanlı çalgısal bir alt türdür.
                  Sema: İlk peşrev, ayin-i şerif, son peşrev ve son yürük semai türlerinin birleşmesiyle oluşan bir alt türdür.
                  b) Tasavvufi Halk Müziği
                  Tasavvufi halk müziği alt türleri şunlardır:
                  İlahi: Allah’ı övmek, Allah’a dua etmek için yazılan ve makamla okunan bir nazım türüdür. İlahiler, inanış yolu-
               nu ya da liderini konu alır. GTHM içinde yer alan ilahiler, üçe ayrılır:
                     » Nefes: Bektaşilerin ilke ve inanışlarını içeren dinî sözlerin ezgilendirilmesine dayanan alt türdür.
                     » Savt: Celveti, Kadiri, ve Gülşenilerin inanışlarını içeren dinî sözlerin ezgilendirilmesine dayanan alt türdür.
                     » Gülbang: Bektaşi tekkelerinde seslendirilen bir alt türdür.
                  Kalenderi: Türk halk edebiyatındaki kalenderi veznindeki şiirlerin, GTHM’de kalenderi dizisiyle (saba maka-
               mıyla) ezgilendirilmesiyle oluşan alt türdür.
                  Semah: Alevi-Bektaşi topluluklarının dinî törenlerindeki semaha eşlik amacıyla üretilmiş bir alt türdür.


                  BİYOGRAFİ
                                       KÂNİ KARACA
                     1930 yılında Adana’da doğan Kâni Karaca geleneksel dinî Türk müzi-
                   ğinde önemli bir icracıdır. Mevlitten kasideye, Mevlevi ayininden durak-
                   lara, tevşihlere, ilahilere kadar dinî müziğin hemen hemen bütün beste
                   şekillerine örnek olacak nitelikte mükemmel icralar ortaya koymuştur.
                     Kâni Karaca, cami müziği dışında dinî müziğin öteki türü olan tekke
                   musikisinin Cumhuriyet Dönemi’ndeki en ünlü icracısıdır. Her birinin ic-
                   rası 40-50 dakika süren mevlevi ayinlerini ezbere icra etmiştir. Her Mev-
                   levi, ayininden önce okunması 300 yıldır bir gelenek hâline gelen Itri’nin
                   rast makamındaki “Na’t-ı Mevlana” sını bütün Türkiye tam 50 yıl onun yo-
                   rumundan dinlemiştir. Din dışı müzik türlerini de başarıyla icra etmiştir.  Görsel 1.67: Kâni Karaca
                     Kâni Karaca Türk müziğine ait dinî ve din dışı türlerin icrasında eriş-
                   tiği çok üstün bir seviye ile çok önemli bir icracıdır. O Münir Nurettin
                   Selçuk’tan sonra yetişen büyük icracılar arasında müstesna bir yerdedir.
                      30 Mayıs 2004 tarihinde İstanbul’da vefat etmiştir (Görsel 1.67).


                                                                                                               Gönül Paçacı Tunçay
                                                                  TDV İslâm Ansiklopedisi, ek-2 cildi, sayfa: 16-17, 2016
                                                                                           (Düzenlenmiştir.)



                                                                                          TÜRK MÜZİK TARİHİNE GİRİŞ  39
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45