Page 117 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA | 9
P. 117

5             Bağlamada Tavırlar





                                                                          Kalktı göç eyledi Avşar illeri
                                                                          Ağır ağır giden iller bizimdir.
                                                                          Arap atlar yakın eyler ırağı
                                                                          Yüce dağdan aşan yollar bizimdir.
                                                                                             Dadaloğlu


               5. BAĞLAMADA TAVIRLAR


                                                                        Değerlerimizden
                                    Üniteye Hazırlık


                  1. Türk halk müziğinin yapısı hakkında bilgi edinerek ulaştığınız bilgileri arkadaşlarınızla
                     paylaşınız.
                  2. Çalgınızla çaldığınız eserlerin yörelerini inceleyerek eserlerin yöresel özellikleri hakkında
                     edindiğiniz bilgileri sınıfınızda paylaşınız.
                  3. Kendi  yörenizin  müziğini  araştırarak,  varsa  yöresel  özellikleri  hakkında  bir  sunum
                     hazırlayıp arkadaşlarınızla paylaşınız.




               5.1. Türk Halk Müziğinde Tavır Kavramı

                     Türk halk müziğinin en önemli özelliklerinden biri, müzikal yapısının yörelere göre değişiklik
               göstermesidir. Yöre müziklerinin kendine has söyleme ve çalma biçimleri, kaynağını kendi halkından
               alan bu müziğin zenginliğinin bir göstergesidir. Halk müziğindeki “tavır” kavramı da yörelerin kendine
               has söyleyiş ve çalma biçimlerinde ortaya çıkmıştır. Bir yörede bulunan tanınmış âşıkların ya da
               önde gelen müzisyenlerin çalgılarındaki icra biçiminin zamanla benimsenip yöreye yayılmasıyla o
               yörenin tavrının ortaya çıktığı söylenebilir. Bağlama özelinde ele alırsak tavır, yörelere göre tezene
               vuruş biçimlerini anlatan bir terimdir. Yörelere göre söyleyiş biçimleri de bu kavramın içinde yerini
               almış bir olgudur. Yöresel söyleyiş biçimi halk müziğinde “ağız” terimi ile adlandırılmaktadır. Tavır,
               çalma ve söyleme bakımından geleneksel icranın bütün incelik ve özelliklerini kapsayan bir yapıdır.
               Aynı şekilde genelden özele doğru ilerlersek tavrın, halk çalgısı ya da çalgılarının yöresel çalma
               özelliklerini belirleyen bir terim olduğunu görürüz. Tavır kavramını genelden özele indirecek olursak
               tezeneli çalgılarda tezene vuruşu, üflemeli çalgılarda üfleme tekniği, vurmalı çalgılarda değişik
               ritim kalıplarından, yaylı çalgılarda ise yay çekme teknikleri gibi değişik gruplardan söz edebiliriz.
               Yöreleri müzikal yapıları bakımından birbirinden ayıran tavır kavramı, yöreye ait müziğin ölçü ve
               ritim karakterlerini, melodik yapısını ve söyleyiş biçimini de kapsar. Bağlamada tavırlar, yörelerin
               müzikal yapısına göre değişik tezene vuruş biçimleriyle şekil almıştır. Türk halk müziğinde yöre
               adlarıyla da anılan bu tavırlar gelenekten günümüze kadar gelmiştir. Günümüzde de sözlü ve
               sözsüz eserlerin icrasında kullanılmaya devam etmektedir. Halk müziğinde kullanılan tavırlardan
               başlıcaları aşağıda verilmiştir:

                1. Zeybek tavrı                  5. Silifke tavrı                 9. Karşılama tavrı
                2. Âşıklama tavrı                6. Azeri tavrı                  10. Rumeli tavrı
                3. Teke tavrı                    7. Sürmeli tavrı                11. Ankara tavrı
                4. Konya tavrı                   8. Kayseri tavrı                12. Karadeniz tavrı




                  116
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122