Page 118 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 9
P. 118

5                     Bağlamada Tavırlar





                                                                            Kalktı göç eyledi Avşar illeri
                                                                            Ağır ağır giden iller bizimdir.
                                                                            Arap atlar yakın eyler ırağı
                                                                            Yüce dağdan aşan yollar bizimdir.
                                                                                                           Dadaloğlu


                 5. BAĞLAMADA TAVIRLAR


                                                                          Değerlerimizden
                                      Üniteye Hazırlık


                   1.  Türk halk müziğinin yapısı hakkında bilgi edinerek ulaştığınız bilgileri arkadaşlarınızla
                      paylaşınız.
                   2.  Çalgınızla çaldığınız eserlerin yörelerini inceleyerek eserlerin yöresel özellikleri hakkında
                      edindiğiniz bilgileri sınıfınızda paylaşınız.
                   3.  Kendi  yörenizin  müziğini  araştırarak,  varsa  yöresel  özellikleri  hakkında  bir  sunum
                      hazırlayıp arkadaşlarınızla paylaşınız.




                 5.1. Türk Halk Müziğinde Tavır Kavramı

                       Türk halk müziğinin en önemli özelliklerinden biri, müzikal yapısının yörelere göre değişiklik
                 göstermesidir. Yöre müziklerinin kendine has söyleme ve çalma biçimleri, kaynağını kendi halkından
                 alan bu müziğin zenginliğinin bir göstergesidir. Halk müziğindeki “tavır” kavramı da yörelerin kendine
                 has söyleyiş ve çalma biçimlerinde ortaya çıkmıştır. Bir yörede bulunan tanınmış âşıkların ya da
                 önde gelen müzisyenlerin çalgılarındaki icra biçiminin zamanla benimsenip yöreye yayılmasıyla o
                 yörenin tavrının ortaya çıktığı söylenebilir. Bağlama özelinde ele alırsak tavır, yörelere göre tezene
                 vuruş biçimlerini anlatan bir terimdir. Yörelere göre söyleyiş biçimleri de bu kavramın içinde yerini
                 almış bir olgudur. Yöresel söyleyiş biçimi halk müziğinde “ağız” terimi ile adlandırılmaktadır. Tavır,
                 çalma ve söyleme bakımından geleneksel icranın bütün incelik ve özelliklerini kapsayan bir yapıdır.
                 Aynı şekilde genelden özele doğru ilerlersek tavrın, halk çalgısı ya da çalgılarının yöresel çalma
                 özelliklerini belirleyen bir terim olduğunu görürüz. Tavır kavramını genelden özele indirecek olursak
                 tezeneli çalgılarda tezene vuruşu, üflemeli çalgılarda üfleme tekniği, vurmalı çalgılarda değişik
                 ritim kalıplarından, yaylı çalgılarda ise yay çekme teknikleri gibi değişik gruplardan söz edebiliriz.
                 Yöreleri müzikal yapıları bakımından birbirinden ayıran tavır kavramı, yöreye ait müziğin ölçü ve
                 ritim karakterlerini, melodik yapısını ve söyleyiş biçimini de kapsar. Bağlamada tavırlar, yörelerin
                 müzikal yapısına göre değişik tezene vuruş biçimleriyle şekil almıştır. Türk halk müziğinde yöre
                 adlarıyla da anılan bu tavırlar gelenekten günümüze kadar gelmiştir. Günümüzde de sözlü ve
                 sözsüz eserlerin icrasında kullanılmaya devam etmektedir. Halk müziğinde kullanılan tavırlardan
                 başlıcaları aşağıda verilmiştir:

                  1.  Zeybek tavrı                 5.  Silifke tavrı                9.  Karşılama tavrı
                  2.  Âşıklama tavrı               6.  Azeri tavrı                 10. Rumeli tavrı
                  3.  Teke tavrı                   7.  Sürmeli tavrı               11.  Ankara tavrı
                  4.  Konya tavrı                  8.  Kayseri tavrı               12. Karadeniz tavrı



                   116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123