Page 217 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA | 9
P. 217

7                   Tezeneli ve Elle Çalma Teknikleri






                                  Okuyorum

                                                                                                      ARİF SAĞ
                                                     1945 yılında Erzurum’un Aşkale ilçesine bağlı Dallı köyünde
                                           doğan Arif Sağ, 5 yaşında kavalla, 6 yaşında gramofon ve plakla,
                                           7 yaşında Erzincan’da Kumaş Dede’nin dükkânında bağlamayla
                                           tanıştı.14 yaşına kadar burada Davut Sularî, Âşık Daimî, Ali Ekber
                                           Çiçek, Âşık Beyhanî, Kemter Yusuf gibi usta isimleri dinleyerek âşıklık
                                           geleneğini öğrenip deyişler söylemeye başladı. İstanbul'a geldiğinde
                                           Aksaray Mûsiki Cemiyetinde Nida Tüfekçi’nin öğrencisi oldu. 1963’te
                                           ilk plağı Gafil Gezme Şaşkın Bir Gün Ölürsün'ü çıkardı. 1965’te
                                           bağlama sanatçısı olarak İstanbul Radyosu kadrosuna katıldı. Arif
                                           Sağ, o yıllarda başlayıp yaklaşık 20 yıl süren 45’lik plak döneminin
                                           en ünlü isimlerinden biri oldu. Bu süreçte 50’ye yakın plak, 200’ün
                  üzerinde beste yaptı. Çeşitli sanatçılara bağlamasıyla eşlik etmesinin yanı sıra çok sayıda
                  sanatçıya  beste  de  verdi.  Bu  bestelerinde  yerel  motifleri  işledi.  1975’te  kurulan  İstanbul
                  Devlet Türk Müziği Konservatuvarına öğretim üyesi olarak giren Arif Sağ, bu yıllarda halk
                  müziği ve bağlamayla ilgili akademik çalışmalara başladı. 1982’de konservatuvardan ayrılıp
                  Arif Sağ Müzik Evini kurdu. Aynı yıl, İstanbul Şan Tiyatrosunda ilk bağlama resitalini verdi.
                  1980’li yıllarda ülke dışında çalışmalara başladı ve çeşitli Avrupa ve Uzak Doğu ülkelerinde
                  halk müziğimizi ve çalgılarımızı tanıtan etkinlikler gerçekleştirdi.  Bunların yanı sıra ondan
                  fazla kasette sanatçı olarak yer aldı. Musa Eroğlu ve Muhlis Akarsu ile birlikte başladığı,
                  daha sonra Yavuz Top’un da katılımı ile genişleyen Muhabbet serisi albüm çalışmaları, 1980
                  sonrasında Türk halk müziğinin geniş kitlelere yayılmasına önemli katkıda bulunmuştur.
                             5 Mayıs 1996´da Almanya Cumhurbaşkanı Roman Herzog’un desteği ile Köln Filarmoni
                  Orkestrası ile Köln Filarmoni Salonu’nda verdiği konserle Anadolu müziğinin Batı'ya tanıtılmasına
                  ciddi yararları oldu. 1996 yılında Köln Senfoni Orkestrası eşliğinde Erdal Erzincan ve Erol
                  Parlak ile birlikte Köln'de verdiği konser büyük ilgi gördü ve yine aynı yıl Cumhurbaşkanlığı
                  tarafından kendisine özel ödül verildi.

                            2000 yılında, İspanya’nın ünlü Flamenko gitaristi Tomatito ile Avrupa’nın 12 ayrı şehrinde
                  konser vererek bağlamanın yurt dışında tanınmasını ve hak ettiği övgüyü almasını sağladı.
                  2003 yılında Lübnanlı sanatçı Marcel Khalife ile birlikte “Kültürler Buluşması” adı altında
                  Türkiye’de  bir  dizi  konser  düzenleyen  sanatçı, 2005  yılında  bir  başka  Flamenko  gitaristi
                  Gerardo Nunez ile birlikte Hollanda ve Türkiye’de konserler verdi. Arif Sağ, bütün bu etkinlikleri
                  süresince eğitimciliğini de ihmal etmedi. Erdal Erzincan ile birlikte yazdıkları iki ciltlik bağlama
                  metodu büyük ilgi gördü.
                          Ülkemizde müzik alanında kişisel renklere ve üstün yeteneklere çok sık rastlanmasına
                  rağmen bağlama çalgısında bir ekol yaratan sanatçı sayısı parmakla sayılacak kadar azdır.
                  Bunlardan  biri, Arif  Sağ’dır. Arif  Sağ’ın  icrası  bağlamaya  teknik  bakımdan  hâkim  olduğu
                  kadar yerel tavırlar, repertuvar ve duygu bakımından da zenginliklerle doludur. Halk müziği
                  ve bağlama alanında özgün arayışlarını yoğunlaştırarak sürdüren Arif Sağ, halk müziğinin
                  ve bağlamanın bugünlere gelmesini sağlayan yaşayan değerlerimizdendir.
                                                                                                                               Kitap yazarları tarafından düzenlenmiştir.





                  216
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222