Page 218 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 9
P. 218
7 Tezeneli ve Elle Çalma Teknikleri
Okuyorum
ARİF SAĞ
1945 yılında Erzurum’un Aşkale ilçesine bağlı Dallı köyünde
doğan Arif Sağ, 5 yaşında kavalla, 6 yaşında gramofon ve plakla,
7 yaşında Erzincan’da Kumaş Dede’nin dükkânında bağlamayla
tanıştı.14 yaşına kadar burada Davut Sularî, Âşık Daimî, Ali Ekber
Çiçek, Âşık Beyhanî, Kemter Yusuf gibi usta isimleri dinleyerek âşıklık
geleneğini öğrenip deyişler söylemeye başladı. İstanbul'a geldiğinde
Aksaray Mûsiki Cemiyetinde Nida Tüfekçi’nin öğrencisi oldu. 1963’te
ilk plağı Gafil Gezme Şaşkın Bir Gün Ölürsün'ü çıkardı. 1965’te
bağlama sanatçısı olarak İstanbul Radyosu kadrosuna katıldı. Arif
Sağ, o yıllarda başlayıp yaklaşık 20 yıl süren 45’lik plak döneminin
en ünlü isimlerinden biri oldu. Bu süreçte 50’ye yakın plak, 200’ün
üzerinde beste yaptı. Çeşitli sanatçılara bağlamasıyla eşlik etmesinin yanı sıra çok sayıda
sanatçıya beste de verdi. Bu bestelerinde yerel motifleri işledi. 1975’te kurulan İstanbul
Devlet Türk Müziği Konservatuvarına öğretim üyesi olarak giren Arif Sağ, bu yıllarda halk
müziği ve bağlamayla ilgili akademik çalışmalara başladı. 1982’de konservatuvardan ayrılıp
Arif Sağ Müzik Evini kurdu. Aynı yıl, İstanbul Şan Tiyatrosunda ilk bağlama resitalini verdi.
1980’li yıllarda ülke dışında çalışmalara başladı ve çeşitli Avrupa ve Uzak Doğu ülkelerinde
halk müziğimizi ve çalgılarımızı tanıtan etkinlikler gerçekleştirdi. Bunların yanı sıra ondan
fazla kasette sanatçı olarak yer aldı. Musa Eroğlu ve Muhlis Akarsu ile birlikte başladığı,
daha sonra Yavuz Top’un da katılımı ile genişleyen Muhabbet serisi albüm çalışmaları, 1980
sonrasında Türk halk müziğinin geniş kitlelere yayılmasına önemli katkıda bulunmuştur.
5 Mayıs 1996´da Almanya Cumhurbaşkanı Roman Herzog’un desteği ile Köln Filarmoni
Orkestrası ile Köln Filarmoni Salonu’nda verdiği konserle Anadolu müziğinin Batı'ya tanıtılmasına
ciddi yararları oldu. 1996 yılında Köln Senfoni Orkestrası eşliğinde Erdal Erzincan ve Erol
Parlak ile birlikte Köln'de verdiği konser büyük ilgi gördü ve yine aynı yıl Cumhurbaşkanlığı
tarafından kendisine özel ödül verildi.
2000 yılında, İspanya’nın ünlü Flamenko gitaristi Tomatito ile Avrupa’nın 12 ayrı şehrinde
konser vererek bağlamanın yurt dışında tanınmasını ve hak ettiği övgüyü almasını sağladı.
2003 yılında Lübnanlı sanatçı Marcel Khalife ile birlikte “Kültürler Buluşması” adı altında
Türkiye’de bir dizi konser düzenleyen sanatçı, 2005 yılında bir başka Flamenko gitaristi
Gerardo Nunez ile birlikte Hollanda ve Türkiye’de konserler verdi. Arif Sağ, bütün bu etkinlikleri
süresince eğitimciliğini de ihmal etmedi. Erdal Erzincan ile birlikte yazdıkları iki ciltlik bağlama
metodu büyük ilgi gördü.
Ülkemizde müzik alanında kişisel renklere ve üstün yeteneklere çok sık rastlanmasına
rağmen bağlama çalgısında bir ekol yaratan sanatçı sayısı parmakla sayılacak kadar azdır.
Bunlardan biri, Arif Sağ’dır. Arif Sağ’ın icrası bağlamaya teknik bakımdan hâkim olduğu
kadar yerel tavırlar, repertuvar ve duygu bakımından da zenginliklerle doludur. Halk müziği
ve bağlama alanında özgün arayışlarını yoğunlaştırarak sürdüren Arif Sağ, halk müziğinin
ve bağlamanın bugünlere gelmesini sağlayan yaşayan değerlerimizdendir.
Kitap yazarları tarafından düzenlenmiştir.
216