Page 134 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 9
P. 134

≥
                                                  2
                   24                    %     3. Hane  œ œ            œ        œ                  œ  œ  œ
                                               4 œ œ
                                                                                      œ
                    ?                          œ             œ œ   œ #   œ œ  œ #  œ œ œ   œ  œ  œ  œ
                           œ
             6. ÜNİTE  œ  œ œ  œ  œ  œ  œ  ˙
                          4
                   27   0 œ œ   œ œ  œ œ              3        3      2                         0  0
                    ?  œ                  œ œ    œ œ  œ #  œ  œ œ  œ  œ œ  œ n  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ œ œ







                   30             4  0                                                               %
                    ? œ   œ  œ  œ  œ                œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ
                                                                                        œ
                                    œ œ œ œ     œ  œ                           œ  œ  œ  œ œ  œ  œ  œ  œ  ˙


                        4. Hane
                        ≥
                   33   4  1   4                         ≥  œ
                                                         œ
                    ?      œ    . œ  œ  . œ  œ œ   œ  œ        œ   œ     . œ  œ œ               œ   . œ  œ
                       œ                  œ    œ œ                          œ œ             œ œ         œ
                                   J                                              œ  œ  œ  œ
                                                   3



                   38 ≥                        ≥                                                     %
                                               0
                    ?           œ  œ  œ                 œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ
                                                                                        œ
                       œ  œ œ          œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ                  œ  œ  œ  œ  œ œ  œ  œ  œ  œ  ˙






            6.3. Uşşak Makamı

               6.3.1. Uşşak Makamının Genel Özellikleri

               Basit makamlar içinde yer alan uşşak makamı, genellikle pes sesler etrafında gezinen bir seyir özelliğine sahiptir. Bu
            özelliğinden dolayı dinî duyguları vurgulayan ağırbaşlı bir makam olarak ön plana çıkar. Uşşak makamı, ses değiştirici
            olarak “bir koma si bemol” alır. Türk müziği ses sistemine göre çıkıcı ezgilerde “si natürel”e yakın olacak şekilde “tiz”, inici
            ezgilerde “si bemol”e yakın olacak şekilde “pes” basılır. Batı müziği ses sistemi olan tampere sistemde ise bir koma si
            bemol notası “si natürel” olarak seslendirilir (Tablo 6.9).
            Tablo 6.9: Uşşak Makamının Özellikleri

                                           UŞŞAK MAKAMININ ÖZELLİKLERİ

             NİTELİK            Basit makamdır.

             DURAK              Dügâh (la) perdesidir.

             SEYİR              Çıkıcıdır.

                                Yerinde (dügâh-la) uşşak dörtlüsüne neva (re) perdesi üzerinde bûselik beşlisinin
             DİZİ
                                eklenmesiyle oluşur.
             GÜÇLÜ              Neva (re) perdesidir.

             DONANIM            Bir komalık si bemol alır.


             YEDEN              Rast (sol) perdesidir.





        132    ÇELLO ÇALMADA TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI I
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139