Page 134 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 9
P. 134
≥
2
24 % 3. Hane œ œ œ œ œ œ œ
4 œ œ
œ
? œ œ œ œ # œ œ œ # œ œ œ œ œ œ œ
œ
6. ÜNİTE œ œ œ œ œ œ œ ˙
4
27 0 œ œ œ œ œ œ 3 3 2 0 0
? œ œ œ œ œ œ # œ œ œ œ œ œ œ n œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
30 4 0 %
? œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙
4. Hane
≥
33 4 1 4 ≥ œ
œ
? œ . œ œ . œ œ œ œ œ œ œ . œ œ œ œ . œ œ
œ œ œ œ œ œ œ œ œ
J œ œ œ œ
3
38 ≥ ≥ %
0
? œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙
6.3. Uşşak Makamı
6.3.1. Uşşak Makamının Genel Özellikleri
Basit makamlar içinde yer alan uşşak makamı, genellikle pes sesler etrafında gezinen bir seyir özelliğine sahiptir. Bu
özelliğinden dolayı dinî duyguları vurgulayan ağırbaşlı bir makam olarak ön plana çıkar. Uşşak makamı, ses değiştirici
olarak “bir koma si bemol” alır. Türk müziği ses sistemine göre çıkıcı ezgilerde “si natürel”e yakın olacak şekilde “tiz”, inici
ezgilerde “si bemol”e yakın olacak şekilde “pes” basılır. Batı müziği ses sistemi olan tampere sistemde ise bir koma si
bemol notası “si natürel” olarak seslendirilir (Tablo 6.9).
Tablo 6.9: Uşşak Makamının Özellikleri
UŞŞAK MAKAMININ ÖZELLİKLERİ
NİTELİK Basit makamdır.
DURAK Dügâh (la) perdesidir.
SEYİR Çıkıcıdır.
Yerinde (dügâh-la) uşşak dörtlüsüne neva (re) perdesi üzerinde bûselik beşlisinin
DİZİ
eklenmesiyle oluşur.
GÜÇLÜ Neva (re) perdesidir.
DONANIM Bir komalık si bemol alır.
YEDEN Rast (sol) perdesidir.
132 ÇELLO ÇALMADA TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI I