Page 129 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 9
P. 129

6. ÜNİTE




                        ARAŞTIR PAYLAŞ

                 Geleneksel Türk müziğinde ana perdeler haricinde kullanılan perdelerin isim ve yerlerini araştırıp arkadaşlarınızla
               paylaşınız.


               6.1.3. Geleneksel Türk Müziğinde Usul


               Klasik Batı müziğindeki “ritim” kelimesinin karşılığı olarak geleneksel Türk müziğinde “usul” kelimesi kullanılır. Eşit
            sayıda çeşitli vuruşlardan oluşan kalıplara usul adı verilir. Usul, eserlerin en başında anahtar ve donanımdan sonra üst
                     6.1.3'ün altındaki örnek nota sayfa 127
            üste yazılmış rakamlar şeklinde gösterilir. Eserin hangi usulde olduğu sol üst kısımda yazı ile belirtilir:




               Usulü: Sofyan
             Usulü: Sofyan








               Basit ve bileşik olmak üzere iki çeşit usul vardır. İki zamanlı “nîm-sofyan” ve üç zamanlı “semai” basit usullerdir. Dört
            zamanlı “sofyan” usulünden başlayarak diğer tüm usuller bileşik usullerin içinde yer alır.


            6.2. Çârgâh Makamı

               6.2.1. Çârgâh Makamının Genel Özellikleri

               Basit makamlar içinde yer alan çârgâh makamı, geleneksel Türk müziği ses sisteminde temel dizi olarak kabul edilir.
            Batı müziği ses sistemindeki “do” notası, geleneksel Türk müziğinde çârgâh perdesi olarak adlandırıldığı ve makamın
            karar sesi çârgâh sesinden başladığı için çârgâh makamı ismini almıştır. Doğal bir dizi olan çârgâh dizisi herhangi bir
            ses değiştirici işaret almaz. Kaba çârgâh veya çârgâh (do) perdesi üzerinde çârgâh beşlisi ile rast veya gerdaniye per-
            desinde (sol) çârgâh dörtlüsünün birleşmesinden meydana gelir (Tablo 6.8).

            Tablo 6.8 : Çargâh Makamının Özellikleri
                                           ÇÂRGÂH MAKAMININ ÖZELLİKLERİ


              NİTELİK           Basit makamdır.


              DURAK             Kaba çârgâh (do) perdesidir.


              SEYİR             Çıkıcıdır.


                                Kaba çârgâh veya çârgâh perdesi üzerinde çârgâh beşlisine rast veya gerdâniye
              DİZİ
                                perdesi üzerinde çârgâh dörtlüsünün eklenmesiyle oluşur.
              GÜÇLÜ             Rast veya gerdaniye (sol) perdesidir.


              DONANIM           Ses değiştirici işaret almaz.


              YEDEN             Kaba bûselik (si) perdesidir.





                                                                        ÇELLO ÇALMADA TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI I  127







                                                            1
                         Made with Crescendo © NCH Software Free Version. Nonprofessional Use Only.
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134