Page 128 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 9
P. 128
6. ÜNİTE
6.1.2. Geleneksel Türk Müziğinde Ses Sistemi
Klasik Batı müziğinde “tam” ve “yarım” olmak üzere iki türlü aralık bulunmaktadır. Tam aralık, bü-
yük 2’li (B2); yarım aralık da küçük 2’li (K2) olarak adlandırılmaktadır. Büyük 2’li olarak adlandırılan
aralık, geleneksel Türk müziğinde dokuz eşit parçaya bölünmüş ve her bir parçaya koma adı veril-
miştir. Örneğin Türk müziğinde “do-re büyük 2’li aralığı” dokuz komadan oluşmaktadır. Bu aralıkta
kalından inceye ve inceden kalına doğru olmak üzere 1, 4, 5, 8 ve 9. komalarda birbirinden farklı diyez
ve bemol işaretleri kullanılmaktadır (Tablo 6.6).
Tablo 6.6: Geleneksel Türk Müziği Ses Sistemi
Geleneksel Türk müziğinde kullanılan ses değiştirici işaretlerin isim, koma değeri, şekil ve simgeleri aşağıdaki
tabloda gösterilmiştir (Tablo 6.7).
Tablo 6.7: Geleneksel Türk Müziğinde Kullanılan Ses Değiştirici İşaretler
GELENEKSEL TÜRK MÜZİĞİNDE KULLANILAN SES DEĞİŞTİRİCİ İŞARETLER VE KOMA DEĞERLERİ
ARALIĞIN ADI KOMA DEĞERİ DİYEZ İŞARETİ BEMOL İŞARETİ SİMGESİ
KOMA 1 F
6.1.2. sayfa 126
BAKİYE 4 B
KÜÇÜK MÜCENNEP 5 S
BÜYÜK MÜCENNEP 8 K
TANİNİ 9 T
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 12 13
ARTIK İKİLİ 12-13 A - A
Geleneksel Türk müziğinde bir oktav içinde 24 aralık bulunmaktadır. Aşağıda verilen portelerde sadece iki oktav
aralık içinde bulunan ana perdeler gösterilmiştir.
2
Kaba Yegâh Hüseynî-aşiran Acem-aşiran Rast Dügâh Bûselik
Çârgâh
9
Çârgâh Neva Hüseynî Acem Gerdaniye Muhayyer Tiz Tiz
Bûselik Çârgâh
126 ÇELLO ÇALMADA TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI I
1
Made with Crescendo © NCH Software Free Version. Nonprofessional Use Only.