Page 128 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 9
P. 128

6. ÜNİTE


               6.1.2. Geleneksel Türk Müziğinde Ses Sistemi

               Klasik Batı müziğinde “tam” ve “yarım” olmak üzere iki türlü aralık bulunmaktadır. Tam aralık, bü-
            yük 2’li (B2); yarım aralık da küçük 2’li (K2) olarak adlandırılmaktadır. Büyük 2’li olarak adlandırılan
            aralık, geleneksel Türk müziğinde dokuz eşit parçaya bölünmüş ve her bir parçaya koma adı veril-
            miştir. Örneğin Türk müziğinde “do-re büyük 2’li aralığı” dokuz komadan oluşmaktadır. Bu aralıkta
            kalından inceye ve inceden kalına doğru olmak üzere 1, 4, 5, 8 ve 9. komalarda birbirinden farklı diyez
            ve bemol işaretleri kullanılmaktadır (Tablo 6.6).

                            Tablo 6.6: Geleneksel Türk Müziği Ses Sistemi






















               Geleneksel Türk müziğinde kullanılan ses değiştirici işaretlerin isim, koma değeri, şekil ve simgeleri aşağıdaki
            tabloda gösterilmiştir (Tablo 6.7).

             Tablo 6.7: Geleneksel Türk Müziğinde Kullanılan Ses Değiştirici İşaretler
               GELENEKSEL TÜRK MÜZİĞİNDE KULLANILAN SES DEĞİŞTİRİCİ İŞARETLER VE KOMA DEĞERLERİ

                    ARALIĞIN ADI          KOMA DEĞERİ      DİYEZ İŞARETİ    BEMOL İŞARETİ       SİMGESİ

                        KOMA                     1                                                  F
                                             6.1.2.   sayfa 126
                       BAKİYE                    4                                                  B

                  KÜÇÜK MÜCENNEP                 5                                                  S
                  BÜYÜK MÜCENNEP                 8                                                  K

                       TANİNİ                    9                                                  T
                               xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                  12  13
                      ARTIK İKİLİ              12-13                                             A -  A

               Geleneksel Türk müziğinde bir oktav içinde 24 aralık bulunmaktadır. Aşağıda verilen portelerde sadece iki oktav
            aralık içinde bulunan ana perdeler gösterilmiştir.

               2



                     Kaba       Yegâh   Hüseynî-aşiran  Acem-aşiran     Rast        Dügâh      Bûselik
                    Çârgâh


               9


                     Çârgâh     Neva      Hüseynî      Acem     Gerdaniye  Muhayyer     Tiz      Tiz
                                                                                      Bûselik   Çârgâh





        126    ÇELLO ÇALMADA TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI I







































                                                            1
                          Made with Crescendo © NCH Software Free Version. Nonprofessional Use Only.
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133