Page 128 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 9
P. 128

6. ÜNİTE




                        ARAŞTIR PAYLAŞ

                 Geleneksel Türk müz ğ nde ana perdeler har c nde kullanılan perdeler n  s m ve yerler n  ara tırıp arkada larınızla
               payla ınız.


               6.1.3. Geleneksel Türk Müziğinde Usul


               Klas k Batı müz ğ ndek  “r t m” kel mes n n kar ılığı olarak geleneksel Türk müz ğ nde “usul” kel mes  kullanılır. E  t
            sayıda çe  tl  vuru lardan olu an kalıplara usul adı ver l r. Usul, eserler n en ba ında anahtar ve donanımdan sonra üst
                     6.1.3'ün altındaki örnek nota sayfa 127
            üste yazılmı  rakamlar  ekl nde göster l r. Eser n hang  usulde olduğu sol üst kısımda yazı  le bel rt l r:




               Usulü: Sofyan
             Usulü: Sofyan








               Bas t ve b le  k olmak üzere  k  çe  t usul vardır. İk  zamanlı “nîm-sofyan” ve üç zamanlı “sema ” bas t usullerd r. Dört
            zamanlı “sofyan” usulünden ba layarak d ğer tüm usuller b le  k usuller n  ç nde yer alır.


            6.2. Çârgâh Makamı

               6.2.1. Çârgâh Makamının Genel Özellikleri

               Bas t makamlar  ç nde yer alan çârgâh makamı, geleneksel Türk müz ğ  ses s stem nde temel d z  olarak kabul ed l r.
            Batı müz ğ  ses s stem ndek  “do” notası, geleneksel Türk müz ğ nde çârgâh perdes  olarak adlandırıldığı ve makamın
            karar ses  çârgâh ses nden ba ladığı  ç n çârgâh makamı  sm n  almı tır. Doğal b r d z  olan çârgâh d z s  herhang  b r
            ses değ  t r c    aret almaz. Kaba çârgâh veya çârgâh (do) perdes  üzer nde çârgâh be l s   le rast veya gerdan ye per-
            des nde (sol) çârgâh dörtlüsünün b rle mes nden meydana gel r (Tablo 6.8).

            Tablo 6.8 : Çargâh Makamının Özellikleri
                                           ÇÂRGÂH MAKAMININ ÖZELLİKLERİ


              NİTELİK           Bas t makamdır.


              DURAK             Kaba çârgâh (do) perdes d r.


              SEYİR             Çıkıcıdır.


                                Kaba çârgâh veya çârgâh perdes  üzer nde çârgâh be l s ne rast veya gerdân ye
              DİZİ
                                perdes  üzer nde çârgâh dörtlüsünün eklenmes yle olu ur.
              GÜÇLÜ             Rast veya gerdan ye (sol) perdes d r.


              DONANIM           Ses değ  t r c    aret almaz.


              YEDEN             Kaba bûsel k (s ) perdes d r.





                                                                        ÇELLO ÇALMADA TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI I  127







                                                            1
                         Made with Crescendo © NCH Software Free Version. Nonprofessional Use Only.
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133