Page 126 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 9
P. 126

6. ÜNİTE




            6. ÜNİTE - ÇELLO ÇALMADA TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI I


            6.1. Geleneksel Türk Müziğinde Makam, Ses Sistemi ve Usul


                        HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                   Geleneksel Türk müziği ve klasik Batı müziği arasındaki farklılıkları araştırarak edindiğiniz bilgileri arkadaş-
                larınızla paylaşınız.


               6.1.1. Geleneksel Türk Müziğinde Makam

               Geleneksel Türk müziği makamları, Batı müziği tonlarında da olduğu gibi dizilerden meydana gelmektedir. Bu
            diziler Batı müziğinde majör ve minör tonları, Türk müziğinde ise makamları oluşturmaktadır. Makamsal dizilerin te-
            meli dörtlü ve beşli aralıklardır. Türk müziğinde dizi kavramını “sıralı bir şekilde birbirini takip eden sekiz notanın farklı
            özellikteki dörtlü-beşli veya beşli-dörtlü aralıklarının birleşmesi” şeklinde tanımlamak mümkündür. Bu dizilerle belirli
            kurallara uyarak nağmeler oluşturmak makam olarak adlandırılmaktadır.
               Makamları meydana getiren geleneksel Türk müziği dizilerinde her ses, Batı müziğinden farklı olarak, Türk müziği-
            ne özgü bir şekilde isimlendirilmektedir (Tablo 6.1).
            Tablo 6.1: Türk Müziği Dizi Seslerinin İsimleri

                           BATI MÜZİĞİ                                     TÜRK MÜZİĞİ

                              1. Derece                                        Durak
                              2. Derece                                      Durak üstü
                              3. Derece                                       Orta ses
                              4. Derece                                    Güçlü/Güçlü altı
                              5. Derece                                   Güçlü üstü/Güçlü
                              6. Derece                                     Altıncı derece
                              7. Derece                                   Yeden/Durak altı
                              8. Derece                                       Tiz durak



                        BİLGİ NOTU

                 Dizilerdeki dörtlü ve beşli aralıkların birleştiği notaya güçlü adı verilir. Güçlü sesi makamda en çok duyurulan, süre ola-
              rak en uzun kalışların yapıldığı sestir. Makamlar dörtlü ve beşli aralıkların birleşmesinden oluşuyorsa dördüncü derecesi,
              beşli ve dörtlü aralıkların birleşmesinden oluşuyorsa beşinci derecesi dizinin güçlüsü olur.


               Geleneksel Türk müziğinde makamları oluşturan bazı temel unsurlar bulunmaktadır (Tablo 6.2).
            Tablo 6.2: Geleneksel Türk Müziği Makamlarının Temel Unsurları

                  DURAK         Makamın karar ve bitiş sesidir.
                                Bir dörtlü ile beşlinin veya bir beşli ile dörtlünün sıralanmasıyla oluşan sekiz komşu
                    DİZİ
                                sesi ifade eder.
                   SEYİR        Dizinin çıkıcı, inici veya inici-çıkıcı gibi özelliklerini ifade eder.
                  GÜÇLÜ         Makam dizilerinde dörtlü ile beşlilerin birleştiği sestir.

                 DONANIM        Makamda kullanılan ses değiştirici işaretlerdir.
                  YEDEN         Durak perdesinin bir ses aşağısındaki notadır.




        124    ÇELLO ÇALMADA TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI I
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131