Page 126 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 9
P. 126

6. ÜNİTE



               Makamların olu masında sey r büyük önem ta ımaktadır. Seyir, sesler arasında gez nme anlamına gelmekte ve
            her makamın kend ne özgü çıkıcı,  n c  ya da  n c -çıkıcı olmak üzere üç ayrı sey r özell ğ  bulunmaktadır. Makam ses-
            ler n n en öneml ler  durak ve güçlü sesler d r. Makamlar hang  sesten ba larsa ba lasın her zaman durak seste b tmek
            durumundadır.


               Türk müz ğ  makamları; bas t makamlar,  et (göçürülmü ) makamlar ve mürekkep (b le  k) makamlar olmak üzere
            üçe ayrılmaktadır:


               Basit Makamlar: Tam dörtlü ve tam be l  aralıkların b rle mes yle olu an makamlardır. Bu makamlarda “güçlü”,
            dörtlü aralık  le be l  aralığın b rle t ğ  yerde bulunmaktadır. Geleneksel Türk müz ğ nde on üç tane bas t makam vardır
            (Tablo 6.3).

            Tablo 6.3: Basit Makamlar

                   Çârgâh             Bûsel k              Rast              U  ak               H caz


                    Uzzâl            Hümayun           Z rgülel  h caz        Neva              Hüseynî


                  Karcığar          Bas t suz nak         Kürdî



               Şet (Göçürülmüş) Makamlar: B r makam d z s n n ba ka b r perde üzer ne uygulanması ya da d ğer b r adıyla
            transpoze ed lmes yle olu an makamlardır. Türk müz ğ  makamlarından altı tanes  ba ka perdeler üzer ne göçürül-
            mü tür (Tablo 6.4).

            Tablo 6.4: Şet Makamlar

                 Çârgâh          Bûsel k          Kürdî        Z rgülel  h caz    Segâh          Neveser



               Mürekkep (Bileşik) Makamlar: Yapısında b rden fazla bas t makam d z s  bulunan makamlardır. B le  k ma-
            kamlar karar sesler ne göre sek z gruba ayrılmaktadır (Tablo 6.5).

            Tablo 6.5: Mürekkep Makamlar

                         Yegâh perdes nde duranlar                        Rast perdes nde duranlar



                     Hüseynî-a  ran perdes nde duranlar                  Dügâh perdes nde duranlar



                      Acem-a  ran perdes nde duranlar                    Segâh perdes nde duranlar


                          Irak perdes nde duranlar                       Bûsel k perdes nde duranlar




                        BİLGİ NOTU

                 Geleneksel Türk müz ğ nde bestelenm   b rçok eser, b rden fazla makam d z s n n b rle  m nden meydana gelm  t r.
              Tek b r makamsal d z yle yazılmı  eserler n genelde tekdüze olacağı dü ünüldüğünden bestec ler ana d z ye ba ka ma-
              kamlarda d z ler eklem   ve böylece eserler n  çe  tlend rerek güzelle t rm  lerd r. Mürekkep makamlar bu  ek lde olu mu
              makamlardır.




                                                                        ÇELLO ÇALMADA TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI I  125
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131