Page 127 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 9
P. 127

6. ÜNİTE



               Makamların oluşmasında seyir büyük önem taşımaktadır. Seyir, sesler arasında gezinme anlamına gelmekte ve
            her makamın kendine özgü çıkıcı, inici ya da inici-çıkıcı olmak üzere üç ayrı seyir özelliği bulunmaktadır. Makam ses-
            lerinin en önemlileri durak ve güçlü sesleridir. Makamlar hangi sesten başlarsa başlasın her zaman durak seste bitmek
            durumundadır.


               Türk müziği makamları; basit makamlar, şet (göçürülmüş) makamlar ve mürekkep (bileşik) makamlar olmak üzere
            üçe ayrılmaktadır:


               Basit Makamlar: Tam dörtlü ve tam beşli aralıkların birleşmesiyle oluşan makamlardır. Bu makamlarda “güçlü”,
            dörtlü aralık ile beşli aralığın birleştiği yerde bulunmaktadır. Geleneksel Türk müziğinde on üç tane basit makam vardır
            (Tablo 6.3).

            Tablo 6.3: Basit Makamlar

                   Çârgâh             Bûselik              Rast              Uşşak               Hicaz


                    Uzzâl            Hümayun           Zirgüleli hicaz        Neva              Hüseynî


                  Karcığar          Basit suzinak         Kürdî



               Şet (Göçürülmüş) Makamlar: Bir makam dizisinin başka bir perde üzerine uygulanması ya da diğer bir adıyla
            transpoze edilmesiyle oluşan makamlardır. Türk müziği makamlarından altı tanesi başka perdeler üzerine göçürül-
            müştür (Tablo 6.4).

            Tablo 6.4: Şet Makamlar

                 Çârgâh          Bûselik          Kürdî        Zirgüleli hicaz    Segâh          Neveser



               Mürekkep (Bileşik) Makamlar: Yapısında birden fazla basit makam dizisi bulunan makamlardır. Bileşik ma-
            kamlar karar seslerine göre sekiz gruba ayrılmaktadır (Tablo 6.5).

            Tablo 6.5: Mürekkep Makamlar

                         Yegâh perdesinde duranlar                        Rast perdesinde duranlar



                     Hüseynî-aşiran perdesinde duranlar                  Dügâh perdesinde duranlar



                      Acem-aşiran perdesinde duranlar                    Segâh perdesinde duranlar


                          Irak perdesinde duranlar                       Bûselik perdesinde duranlar




                        BİLGİ NOTU

                 Geleneksel Türk müziğinde bestelenmiş birçok eser, birden fazla makam dizisinin birleşiminden meydana gelmiştir.
              Tek bir makamsal diziyle yazılmış eserlerin genelde tekdüze olacağı düşünüldüğünden besteciler ana diziye başka ma-
              kamlarda diziler eklemiş ve böylece eserlerini çeşitlendirerek güzelleştirmişlerdir. Mürekkep makamlar bu şekilde oluşmuş
              makamlardır.




                                                                        ÇELLO ÇALMADA TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI I  125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132