Page 127 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 9
P. 127
6. ÜNİTE
Makamların oluşmasında seyir büyük önem taşımaktadır. Seyir, sesler arasında gezinme anlamına gelmekte ve
her makamın kendine özgü çıkıcı, inici ya da inici-çıkıcı olmak üzere üç ayrı seyir özelliği bulunmaktadır. Makam ses-
lerinin en önemlileri durak ve güçlü sesleridir. Makamlar hangi sesten başlarsa başlasın her zaman durak seste bitmek
durumundadır.
Türk müziği makamları; basit makamlar, şet (göçürülmüş) makamlar ve mürekkep (bileşik) makamlar olmak üzere
üçe ayrılmaktadır:
Basit Makamlar: Tam dörtlü ve tam beşli aralıkların birleşmesiyle oluşan makamlardır. Bu makamlarda “güçlü”,
dörtlü aralık ile beşli aralığın birleştiği yerde bulunmaktadır. Geleneksel Türk müziğinde on üç tane basit makam vardır
(Tablo 6.3).
Tablo 6.3: Basit Makamlar
Çârgâh Bûselik Rast Uşşak Hicaz
Uzzâl Hümayun Zirgüleli hicaz Neva Hüseynî
Karcığar Basit suzinak Kürdî
Şet (Göçürülmüş) Makamlar: Bir makam dizisinin başka bir perde üzerine uygulanması ya da diğer bir adıyla
transpoze edilmesiyle oluşan makamlardır. Türk müziği makamlarından altı tanesi başka perdeler üzerine göçürül-
müştür (Tablo 6.4).
Tablo 6.4: Şet Makamlar
Çârgâh Bûselik Kürdî Zirgüleli hicaz Segâh Neveser
Mürekkep (Bileşik) Makamlar: Yapısında birden fazla basit makam dizisi bulunan makamlardır. Bileşik ma-
kamlar karar seslerine göre sekiz gruba ayrılmaktadır (Tablo 6.5).
Tablo 6.5: Mürekkep Makamlar
Yegâh perdesinde duranlar Rast perdesinde duranlar
Hüseynî-aşiran perdesinde duranlar Dügâh perdesinde duranlar
Acem-aşiran perdesinde duranlar Segâh perdesinde duranlar
Irak perdesinde duranlar Bûselik perdesinde duranlar
BİLGİ NOTU
Geleneksel Türk müziğinde bestelenmiş birçok eser, birden fazla makam dizisinin birleşiminden meydana gelmiştir.
Tek bir makamsal diziyle yazılmış eserlerin genelde tekdüze olacağı düşünüldüğünden besteciler ana diziye başka ma-
kamlarda diziler eklemiş ve böylece eserlerini çeşitlendirerek güzelleştirmişlerdir. Mürekkep makamlar bu şekilde oluşmuş
makamlardır.
ÇELLO ÇALMADA TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI I 125