Page 127 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 9
P. 127
6. ÜNİTE
6.1.2. Geleneksel Türk Müziğinde Ses Sistemi
Klas k Batı müz ğ nde “tam” ve “yarım” olmak üzere k türlü aralık bulunmaktadır. Tam aralık, bü-
yük 2’li (B2); yarım aralık da küçük 2’li (K2) olarak adlandırılmaktadır. Büyük 2’l olarak adlandırılan
aralık, geleneksel Türk müz ğ nde dokuz e t parçaya bölünmü ve her b r parçaya koma adı ver l-
m t r. Örneğ n Türk müz ğ nde “do-re büyük 2’l aralığı” dokuz komadan olu maktadır. Bu aralıkta
kalından nceye ve nceden kalına doğru olmak üzere 1, 4, 5, 8 ve 9. komalarda b rb r nden farklı d yez
ve bemol aretler kullanılmaktadır (Tablo 6.6).
Tablo 6.6: Geleneksel Türk Müziği Ses Sistemi
Geleneksel Türk müz ğ nde kullanılan ses değ t r c aretler n s m, koma değer , ek l ve s mgeler a ağıdak
tabloda göster lm t r (Tablo 6.7).
Tablo 6.7: Geleneksel Türk Müziğinde Kullanılan Ses Değiştirici İşaretler
GELENEKSEL TÜRK MÜZİĞİNDE KULLANILAN SES DEĞİŞTİRİCİ İŞARETLER VE KOMA DEĞERLERİ
ARALIĞIN ADI KOMA DEĞERİ DİYEZ İŞARETİ BEMOL İŞARETİ SİMGESİ
KOMA 1 F
6.1.2. sayfa 126
BAKİYE 4 B
KÜÇÜK MÜCENNEP 5 S
BÜYÜK MÜCENNEP 8 K
TANİNİ 9 T
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 12 13
ARTIK İKİLİ 12-13 A - A
Geleneksel Türk müz ğ nde b r oktav ç nde 24 aralık bulunmaktadır. A ağıda ver len portelerde sadece k oktav
aralık ç nde bulunan ana perdeler göster lm t r.
2
Kaba Yegâh Hüseynî-aşiran Acem-aşiran Rast Dügâh Bûselik
Çârgâh
9
Çârgâh Neva Hüseynî Acem Gerdaniye Muhayyer Tiz Tiz
Bûselik Çârgâh
126 ÇELLO ÇALMADA TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI I
1
Made with Crescendo © NCH Software Free Version. Nonprofessional Use Only.

