Page 16 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 9
P. 16
1. ÜNİTE
1. ÜNİTE: KANUN ÇALMADA TEMEL DAVRANIŞLAR
1.1. Türk Müzik Geleneğinde Kullanılan Kanun Çalgısının Tarihçesi, Yapısal
Özelliği, Oturma Pozisyonu ve Gerekli Materyalleri
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Kanun ile diğer Türk müziği çalgıları arasındaki yapı ve çalınış farkları hakkındaki düşüncelerinizi
sınıfınızdaki arkadaşlarınızla paylaşınız.
2. Türk müziğinin toplu icra kayıtlarını dinleyerek kanunun bu icralar içindeki rolüyle ilgili düşüncelerinizi
arkadaşlarınızla paylaşınız.
3. Ahmet Meter, Göksel Baktagir, Halil Karaduman ve Tahir Aydoğdu gibi önemli kanun sanatçılarının
kayıtlarını dinleyiniz.
1.1.1. Kanunun Tarihçesi
Geleneksel Türk müziği, binlerce yıllık Türk müzik kültürünün önemli bir parçası, zengin Türk kültür yaşamının güç-
lü bir göstergesi, Türk tarih ve medeniyetinin derin birikiminden süzülerek bugüne gelen köklü ve değerli bir kültür
mirasıdır.
Melodilerin seslendirilmesi ve aktarılmasında önemli görevler üstlenen çalgılar, müziğin en önemli eşlikçisidir.
Çalgıların bugünkü hâlini alana kadar geçirdiği değişimler, toplumsal ve kültürel yaşamdan izler taşımaktadır. Türk
çalgıları, Türklerin Anadolu’ya yerleşmesinden epeyce sonra ismen ve şeklen kayıt altına alınarak belirlenmeye başlan-
mıştır. Dünyanın en zengin çalgı çeşitliliğine sahip medeniyetlerinden olan Türklerin bu kültürel mirası, Orta Asya ve
Anadolu’da kurulan Türk devletlerinden bugüne kadar kayıplarla da olsa korunarak gelebilmiştir.
Türk müzik çalgılarının otantik potansiyellerinin yetkin biçimde korunarak saklanması ve özgün eserlerin seslen-
dirilmesi, müzik kültür mirası açısından çok önemlidir. Çünkü ülke müziğinin karakteristiğini meydana getiren husus,
önce o müziğin ses sistemi sistemi sonra da çalgılarıdır.
Görsel 1.1: Orta Asya Türk çalgıları
14 KANUN ÇALMADA TEMEL DAVRANIŞLAR