Page 17 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 9
P. 17

1. ÜNİTE



               Türk müzik kültürünün en karakteristik ve önemli mızraplı sazların-
            dan biri de kanundur.Türk musikisinin önemli mızraplı sazıdır. Yapılan
            araştırmalara göre Arapça ‘’kânûn’’ kelimesi Türkçeye ‘’kanun’’ olarak
            geçmiştir. Kanun sazının bir çalgı niteliği kazanmasında aslen bir Türk
            olan ve Türkistan’ın Fârâb kasabasında doğan (870–950) büyük filozof
            ve musiki bilgini Fârâbî'nin de katkıları bulunmaktadır (Görsel 1.2). Ka-
            nun sazının başlangıçta bu şekilde olmadığına ancak zamanla bu şekle
            geldiğine  dair  bilgilere  müzik  tarihine ait kaynaklarda yer verilmektedir.
               Kanuna ait önemli bilgiler Ahmed oğlu Şükrullah’ın 15. yüzyılda
            yazdığı Edvar-ı Musiki adlı eserinde yer almaktadır. Eserde kanunun
            hangi ağaçtan yapıldığı, yapım teknikleri, 64 teli olduğu, tellerinin
            hangi seslere akort edileceği anlatılmıştır.
               Kanun 14 ve 15. yüzyılda mandalsız olarak kullanılmıştır.  Mandalsız
            kanun,  Türk müziğinde kullanılan seslerin tamamının yapısında
            olmaması nedeniyle 18. yüzyıl başlarında unutulmaya yüz tutmuştur.
            Kanun 19. yüzyılın sonlarına doğru Kanûnî Ömer Efendi’nin etkisiyle
            yeniden Türk müziğine kazandırılmıştır. Kanûnî Ömer Efendi’nin bu   Görsel 1.2: Fârâbî
            alanda yaptığı çalışmaları geliştiren ise Kanûnî  Hacı Arif Bey’dir.  Mandallı kanun kullanımı da bu dönemde başlamıştır.
            Kanuna ilk olarak kimin mandal taktığı kesin olarak bilinmemekle beraber ilk mandalın Kanûnî Ömer Efendi tarafından
            takıldığı sanılmaktadır.
               1940’lı yıllarda kiriş (bağırsak) tel (Görsel 1.3) üretiminin durmasıyla kiriş tellerle çalınan kanunlar çalınamaz hâle
            gelmiştir. 5-10 yıllık aradan sonra balık oltası için imal edilen misinalar (naylon teller) kanunlarda kiriş tel yerine
            kullanılmaya başlanmıştır. Misina teller kanuna ilk olarak 1950 yılının başında Cafer Açın tarafından takılmıştır
            (Görsel 1.4). Tel sıkıntısının ortadan kalkmasıyla kanun Türk musikisinin en çok aranılan ve sevilen sazlarından biri
            olmuştur. Bu durum, birçok kanun sanatçısının yetişmesine ortam hazırlamıştır.















                   Görsel 1.3: Bağırsak tel                      Görsel 1.4: Naylon tel


                        BİLGİ NOTU







                  Kanunu mandalsız olarak çalan Kanûnî
               Hacı Ârif Bey (1862–1911) (Görsel 1.5), bes-
               teci Hacı Ârif Bey (1831-1885) ile karıştırıl-
               mamalıdır (Görsel 1.6).






                                                     Görsel 1.5: Kanûnî Hacı Ârif Bey  Görsel 1.6: Hacı Ârif Bey





                                                                            KANUN ÇALMADA TEMEL DAVRANIŞLAR   15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22