Page 18 - ÇALGI EĞİTİMİ KANUN 9
P. 18
1. ÜNİTE
SIRA SİZDE
Kanûnî Hacı Ârif Bey'den sultânîyegâh peşrevi dinleyiniz.
1.1.2. Kanunun Yapısal Özellikleri
Çalgı eğitimi, bir çalgının çalınabilmesi için uygulanan yöntemler bütünüdür. Çalgı eğitiminde aşama kay-
dedebilmek ve gelişebilmek için sahip olunan bütün olanakların kullanılması gerekir. Sistematik çalışma pren-
sibi, çalgı eğitimi sürecinin önemli bir parçasıdır. Bununla birlikte icracının çalgısını iyi çalması için gereken en
önemli unsurlardan biri de çaldığı çalgının yapısını tanıması ve nasıl üretildiğini bilmesidir. Çalgı eğitimi sürekli
gelişen ve kendini yenileyen bir süreçtir. Kullanılan çalgının nitelikleri ve özellikleri iyi bir icra için oldukça önemli-
dir. Çalgı eğitimi sürecinde kendini geliştiren icracının bir süre sonra kullandığı çalgıyı yenilemesi kaçınılmazdır.
İcra yeteneği geliştikçe kullanılan çalgının özellikleri ve nitelikleri daha da önem kazanır. Bu nedenle icracı çalgı-
sının fiziksel özelliklerini ve sınırlarını iyi bilmeli, kendisini en doğru şekilde ifade edebileceği çalgıyı seçmelidir.
Kanun, yapı olarak dik yamuk şeklindedir (Görsel 1.7). Boyu 95-100 cm, eni 38-40 cm, derinliği ise 5 cm’dir.
Görsel 1.7: Kanunun boyutları
BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?
29 Mayıs 1453 sabahı son hücum emri ile birlikte İstanbul Osmanlı Devleti´ne teslim olmuştu. Fatih, ho-
cası Akşemsettin Hazretleri ile birlikte coşkulu bir törenle İstanbul´a giriyordu. Bizans halkı ve kadınlar yollara
dökülmüş, genç Fatih´i selamlıyor, üzerine çiçekler atarak onu tebrik ediyorlardı. Hatta Fatih İstanbul´a girer-
ken toplanan kalabalıktan bazıları önde yürüyen Akşemsettin’i padişah zannediyor, Akşemsettin "hükümdar
arkada" işaretini yapınca da Fatih edep, terbiye ve inceliği ile şöyle karşılık veriyordu: "Evet, hükümdar benim
lakin o da benim Hocam´dır!"
16 KANUN ÇALMADA TEMEL DAVRANIŞLAR