Page 30 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN| 9
P. 30

Bilgi Notu


               Yay tutmak, keman çalmada en önemli aşamalardan biridir. Yayın doğru tutulması, kemandan
            kaliteli ses elde edilmesi ve eserlerin doğru stilde çalınması üzerinde etkilidir.


               2.3.3. Yayın Teller Üzerindeki Konu-
            mu
               Doğru bir teknik ve kaliteli bir ses elde etmek için
            yayı  teller  üzerinde  doğru  konumlandırmak  olduk-
            ça önemlidir. Yayın teller üzerindeki konumu, köp-
            rü (ses eşiği) ve tuşenin ortasında kalan bölümdür
            (Görsel 2.30).
               Eser  seslendirilirken  parçanın  dinamiklerine
            ve stiline göre bu bölümde yayın tuşeye veya ses
            eşiğine yaklaşması gibi durumlar söz konusu ola-
            bilmektedir.                                          Görsel 2.30: Yayın teller üzerindeki konumu

               2.3.4. Keman Çalmada Sağ ve Sol El Koordinasyonunun Önemi

               Eser ve etütler seslendirilirken sağ ve sol elin doğru teknikle tutulması, kaliteli ve pürüzsüz ses elde
            edilmesi için oldukça önemlidir. Sağ ve sol elin eş güdümlü şekilde hareket etmesi hem kaliteli ve pü-
            rüzsüz ses elde edilmesini hem de keman çalan kişinin teknik açıdan kemana hâkim olmasını sağla-
            yacaktır. Sağ ve sol el koordinasyonunda belirtilen tekniklere uyulmadığında kas ve iskelet sisteminde
            sorunlar yaşanabilir, kaliteli müzik elde etme sürecinde eksiklikler ortaya çıkabilir.

               2.4.   K
               2.4.   Kemanda Ses Üretimi emanda Ses Üretimi
               2.4.1. Yayı Teller Üzerinde Düzgün Çekme ve İtme


               Kemanda ses üretmeye “la” telinden başlanır. Yayın kendi ağırlığı ve işaret parmağının tele hafifçe
            uygulayacağı basınçla yay, çekerek (≥) ve iterek (V) tele sürtülür. Yayın teller üzerinde eşit baskı uygu-
                                                          ≤
                                            4
            layarak ses eşiğine paralel, düzgün, pürüzsüz ve vurgusuz şekilde çekilmesi ve itilmesi sağlanıncaya  ˙  Ó  ˙   Ó    . .
                                                              Ó
                                                                        Ó
                                                   Ó
                                                                                  Ó
                                                                                             Ó
                                                                                                       Ó
                                      1-
                                               ˙
                                                         ˙
                                                                                        ˙
                                                                                                   ˙
                                                                    ˙
                                                                              ˙
                                         & 4
            kadar bu çalışma tekrarlanır.      o.
               2.4.2. Yayı Belirli Sürelerde Çekme ve İtme
              Ders İçi Çalışma
            •  Aşağıda verilen çalışmaları önce ritimsiz, sonra nota değerlerine uygun olarak çekerek ve iterek
                çalınız. Aşağıdaki alıştırmalarda kullanılan “o.” işareti orta yay demektir. Yay çekilip itilirken
                yayın orta kısmında kalmaya dikkat edilir.
                       ≥          ≤
                   4                                                                                      .
              1-  & 4  ˙   Ó     ˙    Ó     ˙   Ó     ˙    Ó     ˙   Ó     ˙    Ó     ˙   Ó     ˙    Ó    .
                       o.

                       ≥    ≤
                   4                                                                                     .
              2-  & 4  ˙ ˙       ˙ ˙        ˙ ˙       ˙ ˙        ˙ ˙       ˙ ˙        ˙ ˙       ˙    ˙   .
                       o.






                                                                                                             29























                                                                                    ©





















                                                            ©







                                                             ©
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35