Page 27 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 9
P. 27
2.2.2. Kemanın Doğru Tutuş Tekniği
Ayaklar omuz genişliğinde açılır, vücut ağırlığının her iki ayak üzerine dengeli bir şekilde dağıl-
ması sağlanır (Görsel 2.12). Çalgı, göz seviyesine gelecek şekilde kaldırılır ve yere paralel olacak
şekilde tutulur. Sol el, sapın gövdeyle birleştiği noktadan tutulur (Görsel 2.13). Çalgı omuza konur.
Kiriş düğmesi boynun ortasına yakın bir po zisyona getirilir. Baş hafifçe sola çevrilir ve çene, çeneliğe
yer leştirilir. Salyangozun, zemini işaret etmediğinden emin olunur (Görsel 2.14-2.15).
Görsel 2.12: Ayakların Görsel 2.13: Kemanın Görsel 2.14: Keman ve Görsel 2.15: Keman ve
konumu omuzdaki konumu yayın tutuluşu 1 yayın tutuluşu 2
D
A. Sandalyeye yaslanılmadan ucu doğru oturulur.
B. Sağ ayak hafif geriye doğru çekilir ve her iki ayak yere sağlam
basar.
C. Bacaklar ve ayaklar bir buçuk ayak boyu kadar açılır.
D. Yüz, notalığa karşı; gövde ve ayaklar ise sağa doğru çapraz
A
konumda durur (Görsel 2.16).
C
B
Görsel 2.16: Oturarak çalma pozisyonu
2.2.3. Yayı Doğru Teknikle Tutmanın Önemi
Doğru tutuş tekniğine sahip olmak keman eğitiminde dikkat edilmesi gereken önemli hususlar-
dandır. Yay tutarken sağ el gereğinden fazla sıkı veya gevşek, parmaklar birbirine fazla yakın ya da
uzak olmamalıdır. Sağ elin yayda konumlandırılması aşamalar hâlinde yapılmalı, parmaklara yay
tutma alışkanlığı kazandırılmalıdır. Keman ve yaya olan hâkimiyeti arttırmak için başlangıç alıştırma-
ları birçok kez tekrar edilmelidir.
Yayın doğru teknikle tutulması, keman çalmayı kolaylaştıracağı gibi etüt ve eserlerin doğru bir stil
ile seslendirilmesine de imkân sağlayacaktır. Hatalı tutuşlar, yeni öğrenilecek yay tekniğinin doğru
şekilde yapılmasını engelleyecektir.
25