Page 26 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 9
P. 26
Ders İçi Çalışma
• Aşağıda verilen terimleri yay üzerinde gösterilen boşluklara yazınız (Görsel 2.9).
topuk, çubuk, uç, kıl, sarma, vida
topuk, çubuk, uç, kıl, sarma, vida
Görsel 2.9: Yayın ögeleri
2.1.3. Keman ve Yayın Bakımı, Korunması
Keman ve yay, yapısı gereği hassastır. Ortamın sıcaklığından ve kullanım biçiminden kolay etkilenir.
Bu yüzden çok sıcak veya çok soğuk, aşırı nemli ya da aşırı kuru ortamlarda bulundurulmamalı; 18-20
derece sıcaklıkta, bağıl nemin %50-60 seviyesinde olduğu ortamlarda muhafaza edilmelidir. Her çalış-
madan sonra kuru bir bezle mutlaka temizlenmeli, belirli aralıklarla bakımları yaptırılmalıdır.
2.1.4. Keman ve Yay Seçimi
Keman ve yay seçiminde kişinin fiziksel özellikleri dikkate alınmalıdır. Keman seçiminde sapın çalı-
cının el yapısına uyan kalınlıkta ve genişlikte, tellerin tuşeden ideal yükseklikte, çenelik ve omuzluğun
öğrencinin boyun yapısına uygun olmasına özen gösterilmelidir. Yay seçiminde ise yayın ağırlığına, kıl
miktarına, eğimine ve vidasına dikkat edilmelidir. Seçilecek yay, çok ağır ya da çok hafif olmamalıdır.
Doğru, rahat, etkili ve güzel çalmanın ilk adımı kişinin fiziki yapısına uygun bir keman ve yay seçimi ile
atılacaktır.
2.2. Keman Çalmada Temel Davranışlar/Hazır Bulunuşluk
2.2. K eman Çalmada T emel Da vranışlar/Hazır Bulunuşluk
2.2.1. Kemanı Doğru Teknikle Tutmanın Önemi
Keman ayakta ya da oturarak çalınır. Çalışmalara ayakta çalarak başlanır. Tutuş ve duruş becerileri
kazanıldıktan sonra oturarak çalışmalara geçilmesi önerilir. Kemanın boynun ortasına yerleştirilmesin-
de ve rahat tutulmasında kolaylık sağlayan omuzluk (yastık), kemanın sırt denilen arka alt tahtasına
takılır (Görsel 2.10-2.11). Keman ve yayı doğru teknikle tutmak, etüt ve eserlerin çalınış stillerinin doğru
bir şekilde seslendirilmesi için önemlidir.
Görsel 2.10: Omuzluk (yastık) takılması Görsel 2.11: Omuzluk (yastık) kullanımı
24