Page 31 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 9
P. 31
Bilgi Notu
Yay tutmak, keman çalmada en önemli aşamalardan biridir. Yayın doğru tutulması, kemandan
kaliteli ses elde edilmesi ve eserlerin doğru stilde çalınması üzerinde etkilidir.
2.3.3. Yayın Teller Üzerindeki Konu-
mu
Doğru bir teknik ve kaliteli bir ses elde etmek için
yayı teller üzerinde doğru konumlandırmak olduk-
ça önemlidir. Yayın teller üzerindeki konumu, köp-
rü (ses eşiği) ve tuşenin ortasında kalan bölümdür
(Görsel 2.30).
Eser seslendirilirken parçanın dinamiklerine
ve stiline göre bu bölümde yayın tuşeye veya ses
eşiğine yaklaşması gibi durumlar söz konusu ola-
bilmektedir. Görsel 2.30: Yayın teller üzerindeki konumu
2.3.4. Keman Çalmada Sağ ve Sol El Koordinasyonunun Önemi
Eser ve etütler seslendirilirken sağ ve sol elin doğru teknikle tutulması, kaliteli ve pürüzsüz ses elde
edilmesi için oldukça önemlidir. Sağ ve sol elin eş güdümlü şekilde hareket etmesi hem kaliteli ve pü-
rüzsüz ses elde edilmesini hem de keman çalan kişinin teknik açıdan kemana hâkim olmasını sağla-
yacaktır. Sağ ve sol el koordinasyonunda belirtilen tekniklere uyulmadığında kas ve iskelet sisteminde
sorunlar yaşanabilir, kaliteli müzik elde etme sürecinde eksiklikler ortaya çıkabilir.
emanda Ses Ür
etimi
2.4. Kemanda Ses Üretimi
2.4. K
2.4.1. Yayı Teller Üzerinde Düzgün Çekme ve İtme
Kemanda ses üretmeye “la” telinden başlanır. Yayın kendi ağırlığı ve işaret parmağının tele hafifçe
uygulayacağı basınçla yay, çekerek (≥) ve iterek (V) tele sürtülür. Yayın teller üzerinde eşit baskı uygu-
≤
4
layarak ses eşiğine paralel, düzgün, pürüzsüz ve vurgusuz şekilde çekilmesi ve itilmesi sağlanıncaya ˙ Ó ˙ Ó . .
Ó
Ó
Ó
Ó
Ó
Ó
˙
˙
˙
˙
˙
˙
1-
& 4
kadar bu çalışma tekrarlanır. o.
2.4.2. Yayı Belirli Sürelerde Çekme ve İtme
Ders İçi Çalışma
• Aşağıda verilen çalışmaları önce ritimsiz, sonra nota değerlerine uygun olarak çekerek ve iterek
çalınız. Aşağıdaki alıştırmalarda kullanılan “o.” işareti orta yay demektir. Yay çekilip itilirken
yayın orta kısmında kalmaya dikkat edilir.
≥ ≤
4 .
1- & 4 ˙ Ó ˙ Ó ˙ Ó ˙ Ó ˙ Ó ˙ Ó ˙ Ó ˙ Ó .
o.
≥ ≤
4 .
2- & 4 ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ .
o.
29
©
©
©