Page 22 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 9
P. 22

Hazırlık Çalışması

                  Kemanın yapısal ve teknik açıdan diğer yaylı çalgılardan farkla
                  Kemanın yapısal ve teknik açıdan diğer yaylı çalgılardan farkları neler olabilir?
                                                                                  rı neler olabilir?
                    2.1.   K eman v    e Y a yın Özellikl   eri
                    2.1.   Keman ve Yayın Özellikleri
                    Yaylı çalgılar ailesinin en küçük üyesi olan keman ve kemandan ses üretmeyi sağlayan yay, belirli
                 özelliklere sahiptir. Kemanın her biri farklı perdelerde ses veren dört teli vardır. Omuza konularak yay
                 ile çalınan keman, 16. yüzyıldan itibaren günümüzdeki formuna ulaşmıştır. Yay ise günümüzdeki for-
                 muna ancak 18. yüzyılda ulaşabilmiştir. Yay yapımcısı François Xavier Tourte (Fransua Zavie Tourt),
                 yaya kılların sıkılıp gevşetilmesini sağlayan vida eklemiş ve içbükey formu vererek bugün kesinleşmiş
                 olan yay ölçülerini belirlemiştir.
                    2.1.1. Kemanın Yapısal Özellikleri

                    16. yüzyılın ortalarında, İtalyan Lutiye Andre Amati (Andıre Amati) tarafından kemanı günümüze
                 kadar  getiren  bir  standart  belirlenmiştir.  Keman  ailesinin  diğer  üyeleri  olan  viyola,  viyolonsel  ve
                 kontrbas da bu standarttan yola çıkılarak yine Amati tarafından yapılmıştır. Boyutlarına göre farklı
                 şekilleri bulunan keman, kişiye göre değişiklik gösterebilir. Kemanın gövdesi ortalama 35-36 cm
                 iken uzunluğu 80 cm civarındadır.
                    Kemanın yapımında diğer yaylı çalgılarda olduğu gibi farklı ağaçlar kullanılır. Kemanın ön kapağı
                 ladinden; arka kapağı, salyangozu ve yanlıkları kelebek ağacından (akçaağaç); tuşe, tel takacağı
                 (kuyruk), burgular (kulaklar) ve kiriş düğmesi abanoz ağacından yapılır. Abanoz ağacının yerine tik
                 ağacı da kullanılabilmektedir (Görsel 2.1).





















                  Görsel 2.1: Kemanın genel görünümü              Görsel 2.2: ƒ delikleri ve burgular


                    Kemanın ƒ delikleri, göğüs üzerindeki ses eşiğinin iki yanında bulunur ve
                 içteki tınıyı dışarı verir. Teller, salyangoz ile sap arasındaki burgulukta bulu-
                 nan, çevrilebilir burgulara (kulaklara) bağlanır. Burguluk ile parmakların ses
                 üretmek için dokunduğu tuşe arasındaki yükseltiye eşik ya da üst eşik (sap
                 eşiği) denir. Genellikle abanozdan yapılan siyah renkli tuşe, aletin sap kısmı-
                 nın üzerine yerleştirilir (Görsel 2.2).
                    Teller, tuş üzerine gerilir ve tellerin üzerine basılarak sesler çıkartılır. Tuşun
                 alt kısmı, hiçbir yere değmeden kemanın gövdesine doğru uzanır ve köprü-
                 nün üzerinden devam eder. Köprünün görevi tellerden aldığı titreşimi göv-
                 deye iletmektir. Teller, son olarak kuyruk düğmesine bağlanır. Bu düğme, tel
                 takacağının gövdeye tutturulmasını sağlar. Tel takacağının üzerine takılan
                 fiksler aracılığıyla tellerin ince akortları yapılır (Görsel 2.3). Kemanın omuz ve
                 baş arasında rahat tutulmasını sağlayan bölüm ise çeneliktir.


                                                                                             Görsel 2.3: Fiksler


              20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27