Page 17 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 9
P. 17

1.2.  Kemanın Müzik Kültürümüzdeki Yeri
                   1.2.  K  emanın Müzik K        ül türümüzdeki Y       eri
                   1.2.1. Kemanın Türk Müziğine Girişi ve Tarihî Süreçte Türk Müziğinde
                    .
                   1
                                                                       arihî Sür
                                                                   e T
                                                                                          ürk Müziğinde
                                                                                  eçte T

                        .
                          K
                                        ürk Müziğine Girişi v
                           emanın T
                     2
                       .
                       1
                            ullanılışı
                           Kullanılışı
                           K
                   Batı çalgılarının Türk müziğinde kullanılmaya başlanması ve bazı özel-
                 liklerinin yerel çalgılara kazandırılması ile Batı müziğinin alaturka müzik
                 üzerindeki etkisi açık bir şekilde görülmeye başlar.
                   Keman, XVIII. yüzyılın ortalarından itibaren Türk müziğinde kullanıl-
                 maya başlanmıştır. Kemandan önce alaturka müzik icralarında göğse
                 dayanarak çalınan bir keman türü olan ve Batı’da “viyola d’amour” ola-
                 rak bilinen “sînekeman” kullanılmaktaydı. Keman, XIX. yüzyılda Türk
                 müziğinde  sînekemandan daha popüler hâle gelerek fasıl müziğinin
                 belli başlı çalgılarından biri olmuş ve Batı müziği yoluyla alaturka müzi-
                 ğe iyice yerleşmiştir (Görsel 1.2). Ayrıca XVII. yüzyılın ikinci yarısına ait
                 belgelerde Kemanî Yorgi, Kemanî Cafer Ağa, Kemanî Çavuş Ahmed
                 Ağa, Kemanî İbrahim Ağa ve Kemanî Miron gibi ustaların adları geç-
                 mektedir. Bu belgelerde adı geçen çalgılara bakıldığında kemanın bu
                 dönemde sarayda önemli bir yere sahip olduğu görülmektedir.         Görsel 1.2: Sînekeman
                   Kemanda esasen kiriş olan teller yerine Osmanlılarda ipek tel de kullanılmıştır. Çalgının Batı mü-
                 ziğine göre G3, D4, A4, E5 (sol-re-la-mi) şeklinde olan akordu, Türk müziğinde ince tel bir tam ses
                 pestleştirilerek kaba rast, yegâh, dügâh, neva şeklinde kullanılmıştır. Her iki müzik türünde de çalınmış
                 olan kemanın Batı müziğinde Batı tarzı olan yay kullanımı, Türk müziği icrasında farklı olmuştur.

                                                         Sultan  II.  Mahmut  Dönemi’nde,  Yeniçeri  Ocağı  kaldırıl-
                                                       dıktan sonra yeni orduyla birlikte bir boru takımı kurulmuş-
                                                       tur. Bu boru takımı birkaç yıl sonra bandoya dönüştürülmüş
                                                       ve ilerleyen dönemde bu bandoya yaylı orkestra çalgıları da
                                                       eklenmiştir. Aynı dönemde bandonun başına getirilen İtalyan
                                                       Giuseppe Donizetti (Cuseppe Donizetti) 1828’de, padişahtan
                                                       aldığı  yetkiyle  İstanbul’da  Muzıka-yi  Hümâyun’u  kurmuştur
                                                       (Görsel 1.3).
                                                         Türk  müziğinde  Batılılaşmanın  en  önemli  adımı  Muzıka-yi
                                                       Hümâyun’un açılmasıdır. Modern Batı kemanı Muzıka-yi Hümâ-
                                                       yun’un kurulmasından sonra alaturka müziğe kazandırılmış, sa-
                                                       ray orkestrasında ve fasıl heyetlerinde kullanılmıştır. Muzıka-yi
                                                       Hümâyun çatısı altında 1828 yılından itibaren 28 yıl boyunca Gi-
                                                       useppe Donizetti’nin öncülüğünde gerçekleştirilen Batılılaşma
                                                       hareketleri ile kemanın Türk müzik hayatında profesyonel ola-
                                                       rak kullanılmaya başlandığı söylenebilir. Yine bu dönemde Sul-

                 Görsel 1.3: Giuseppe Donizetti        tan II. Abdulhamid’in dikkatini çeken ve özenle yetiştirilen Zeki
                                                       Bey (Osman Zeki Üngör) ilk Türk konser kemancısı olmuştur.
                   Müzikte Tanzimat’la başlayan Batılılaşmaya yönelik gelişmeler ve çok seslilik alanındaki çalışmalar
                 ancak Cumhuriyet Dönemi’nde akademik bir temele oturtulabilmiştir. Cumhuriyet Dönemi’nde yetenekli
                 gençlerin eğitim almak için yurt dışına gönderilmesi, farklı ülkelerden seçilen yabancı uzmanların yurda
                 getirilmesi, açılan yeni kurum ve kuruluşların yapılandırılması ülkemizde keman eğitiminin olgunlaşma-
                 sını sağlamış; bu dönemde yeni kuşak besteci, solist ve eğitimciler yetişmiştir. Bu dönemde yetişmiş
                 önemli keman solisti ve eğitimcileri arasında Ekrem Zeki Ün, Fethi Kopuz, Sedat Ediz, Suna Kan, Ayla
                 Erduran gibi isimler yer almaktadır.



                                                                                                                 15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22