Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 9
P. 14

KİTABIN TANITIMI


                 Ünite kapağında
                 ünitenin numarasını      ÜNİTE 1                   ÜNİTE 2                    Ünitede öğrenilecek
                 gösterir.                KEMANIN TEMELLERİ         KEMAN ÇALMADA             konu içeriklerinin yer
                                                                    TEMEL UNSURLAR
                                                                                                   aldığı bölümdür.
                 Ünite kapağında
                 ünitenin adını
                 gösterir.
                                                                                                   Ünite Konuları
                                                                                             Ünitede yer alan konu
                Kavramlar                                                                      başlıklarının verildiği
                Kavramları içeren                                  Kavramlar  Bu ünitede  Ünite Konuları  bölümdür.
                bölümdür.                 Kavramlar  Bu ünitede  Ünite Konuları  •  Çekerek  •  Keman ve yayın yapısal özelliklerini,   2.1. Keman ve Yayın Özellikleri
                                                                   •  İterek
                                                                       •  Keman ve yayda doğru tutuş
                                                                               2.2. Keman Çalmada Temel Davra-
                                                     1.1. Kemanın Tarihî Süreci
                                             •  Kemanın Türk müziğine girişini,
                                          •  Vielle
                                                                        tekniklerini,
                                                                                nışlar/Hazır Bulunuşluk
                                          •  Viol
                                                                   •  Bütün yay
                                             •  Keman virtüözlerini öğreneceksiniz. 1.2. Kemanın Müzik Kültürümüzdeki Yeri
                                          •  Viola Da Braccio      •  Yarım yay  •  Yayın teller üzerindeki konumunu,  2.3. Keman Çalmada Sağ ve Sol
                                                                       •  Yayın farklı bölümlerinde çalmayı
                                                                                Elin Konumu
                                          •  Sînekeman                  öğreneceksiniz.  2.4. Kemanda Ses Üretimi
                Ünitede tanıtımına                                             2.5. Kemanda Yayın Bölümleri ve   Ünitede işlenen
                                                                                Şekilleri
                karekodu okutularak                         13                        19              konuyla ilgili
                ulaşılan bölümdür..
                                                                                                  etkileşimli içeriği
                                                                                                          gösterir.
                 Bilgi Notu               Bilgi Notu                Hazırlık Çalışması   rı neler olabilir?  Hazırlık Çalışması
                                                                    Kemanın yapısal ve teknik açıdan diğer yaylı çalgılardan farkları neler olabilir?
                                                                    Kemanın yapısal ve teknik açıdan diğer yaylı çalgılardan farkla
                 İlgili konuda farklı           Metronom: Sabit bir ritim elde etmek amacıyla belli aralıklarla vuruş   2.1.   Keman ve Yayın Özellikleri  eri    Yeni bilgilerin
                                                                       e Y
                                                                        a
                                                                     eman v
                                                                        yın Özellikl
                                                                   2.1.   K
                                                sesleri çıkartan bir alettir. 1814 yılında Amsterdam’da Dietrich Ni-
                                                                   Yaylı çalgılar ailesinin en küçük üyesi olan keman ve kemandan ses üretmeyi sağlayan yay, belirli
                                                kolaus Winkel (Ditrih Nikolaus Vinkıl) tarafından bulunmuştur. Bir
                                                                   özelliklere sahiptir. Kemanın her biri farklı perdelerde ses veren dört teli vardır. Omuza konularak yay
                                                sarkaç ve bu sarkacın üzerine takılı olan hareketli bir ağırlıktan
                 örneklerin sunulduğu,    Görsel 3.14: Metronom  oluşur. Sarkacın salınım devri, bu ağırlığı aşağı ya da yukarı iterek   ile çalınan keman, 16. yüzyıldan itibaren günümüzdeki formuna ulaşmıştır. Yay ise günümüzdeki for-  öğrenilebilmesi için ön
                                                                   muna ancak 18. yüzyılda ulaşabilmiştir. Yay yapımcısı François Xavier Tourte (Fransua Zavie Tourt),
                                                ayarlanır (Görsel 3.14).
                                                                   yaya kılların sıkılıp gevşetilmesini sağlayan vida eklemiş ve içbükey formu vererek bugün kesinleşmiş
                                                                   olan yay ölçülerini belirlemiştir.
                 öğrencinin sorgulama     Uyarı                    2.1.1. Kemanın Yapısal Özellikleri   öğrenmelerin harekete
                                                                   16. yüzyılın ortalarında, İtalyan Lutiye Andre Amati (Lutye Andıre Amati) tarafından kemanı günümüze
                                                                   kadar getiren bir standart belirlenmiştir. Keman ailesinin diğer üyeleri olan viyola, viyolonsel ve kontr-
                                                                   bas da bu standarttan yola çıkılarak yine Amati tarafından yapılmıştır. Boyutlarına göre farklı şekilleri
                                          Black Roses adlı eseri çalarken ritmi aksatmamak için metronom kullanınız.
                 ve kavrama becerilerini    #  ≥ 1  ≤ 2  ≥  0 ≤  BLACK ROSES 0 ≤  œ ≥  ≥  (Maya Benk)  bulunan keman, kişiye göre değişiklikler gösterebilir. Kemanın gövdesi ortalama 35-36 cm iken uzun-  geçirilmesini ve konunun
                                                                   luğu 80 cm civarındadır.
                                                          Maia Bang
                                                                   Kemanın yapımında diğer yaylı çalgılarda olduğu gibi farklı ağaçlar kullanılır. Kemanın ön kapağı
                                                                   ladinden; arka kapağı, salyangozu ve yanlıkları kelebek ağacından (akçaağaç); tuşe, tel takacağı
                                                          1873-1940
                                                  ≥
                                                                   (kuyruk), burgular (kulaklar) ve kiriş düğmesi abanoz ağacından yapılır. Abanoz ağacının yerine tik
                 geliştirmeyi amaçlayan   Öğretmen  & 4 3 #  œ Œ œ ≤  œ Œ œ ≤  œ Œ Œ  œ Œ Œ  œ  Œ œ ≤ œ  œ œ Œ œ  ağacı da kullanılabilmektedir (Görsel 2.1).   sezdirilmesini amaçlayan
                                          Öğrenci
                                                         ˙ #
                                            & 4 3 Œ Œ
                                                    œ œ œ
                                                  œ œ œ
                 bölümdür.                 7   œ #  œ Œ œ  ≤  œ                           soruları içeren bölümdür.
                                           # ≥
                                                    ≤
                                           & œ œ#  œ #  ˙  œ 0  Œ  œ œ  Œ œ œ  Œ  ≤ œ œ  œ  œ œ
                                           #     . ˙  . ˙  œ  œ  . ˙
                                           & ˙  .  . ˙  Œ
                 Uyarı                     13  # . ˙  . ˙  œ  Œ  œ ≤  œ ≥  œ Œ  . ˙ ≥  . ˙  Kemanın ƒ delikleri, göğüs üzerindeki ses eşiğinin iki yanında bulunur ve
                                                                             Görsel 2.2: ƒ delikleri ve burgular
                                                                    Görsel 2.1: Keman genel görünümü
                 Konuyla ilgili dikkat     & & Œ #  œ œ ≤  Œ œ ≤  œ  œ œ œ  œ Œ œ ≤  œ œ œ  œ œ œ  içteki tınıyı dışarı verir. Teller, salyangoz ile sap arasındaki burgulukta bulu-   Görsel ve Açıklamaları
                                                                   nan, çevrilebilir burgulara (kulaklara) bağlanır. Burguluk ile parmakların ses
                                                                   üretmek için dokunduğu tuşe arasındaki yükseltiye eşik ya da üst eşik (sap
                                                                   eşiği) denir. Genellikle abanozdan yapılan siyah renkli tuşe, aletin sap kısmı-
                                                                   nın üzerine yerleştirilir (Görsel 2.2).
                 çeken  cümleleri içeren   19 &  # œ  Œ  œ ≤  ≥ œ Œ Œ  œ ≤  Œ  œ  . ˙  . ˙  œ  Œ Œ  Teller, tuş üzerine gerilir ve tellerin üzerine basılarak sesler çıkartılır. Tuşun alt   Ön bilgileri harekete
                                                                   kısmı, hiçbir yere değmeden kemanın gövdesine doğru uzanır ve köprünün
                                                                   üzerinden devam eder. Köprünün görevi tellerden aldığı titreşimi gövdeye
                                                                   iletmektir. Teller, son olarak kuyruk düğmesine bağlanır. Bu düğme, tel taka-
                 bölümdür.                 &  #  œ œ  œ œ œ  œ œ œ  œ œ#  œ #  œ Œ  œ Œ Œ  cağının gövdeye tutturulmasını sağlar. Tel takacağının üzerine takılan fiksler
                                                                   aracılığıyla tellerin ince akortları yapılır. Kemanın omuz ve baş arasında rahat
                                                                   tutulmasını sağlayan bölüm ise çeneliktir (Görsel 2.3).
                                            œ #
                                                                                  Görsel 2.3: Kemanın önden
                                                        œ #
                                                                                  görünümü      geçirmek amacıyla
                                                            55     20
                                                                                               sunulmuş görselleri
                                                                                                            içerir.
                                                   ©
                 Araştır-Öğren           “Özgürlüğün de eşitliğin de adaletin de dayanağı ulusal egemenliktir.”  Aşağıda verilen ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” harfini işaretleyiniz.  Ölçme ve Değerlendirme
                                         Araştır-Öğren
                                                                    Ölçme ve Değerlendirme
                 Anlatımı destekle-                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK  1. Omuzluk (yastık), kemanın boynun ortasına yerleştirilmesinde ve kemanın rahat tutulmasında kolay-  Üniteyle ilgili ölçme ve
                                                                    lık sağlar.
                                         Yukarıda Atatürk’ün 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nda söylediği bir söz verilmiştir.
                                                                    D


                                                                        Y

                                         Bu doğrultuda özgürlük, eşitlik ve adalet kavramlarının ne anlama geldiğini ve insan hayatına
                                         sağladığı katkıları araştırarak sınıfınızda sunum yapınız.
                                                                   2. Serçe parmağın yay tutuşta hiçbir işlevi yoktur.
                 mek ve öğrenilenleri    Batı müziğinin önemli bestecilerinden olan Ludwig van Beethoven’ın (Ludvig van Bethovın) yaşamın-    3. Keman çalmanın temel unsurlarından biri yayı tele sürterek kemandan ses üretmektir.  değerlendirme çalışma-
                                                                    D

                                                                        Y

                                         Okuma Parçası
                                                                    D


                                                                        Y

                 pekiştirmek amacıyla    dan kısa bir öykü aşağıda verilmiştir (Görsel 5.2).  Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.  C) La-re-sol-do   larının yer aldığı bölümdür.
                                                                   4. Keman çalgısının akort sistemi aşağıdakilerden hangisidir?
                                         Helen L. Kaufmann’ın (Helın Kaufmın) Batı Müziğinden Küçük Öyküler adlı kitabından alınan bu
                                                                    A) Do-mi-sol-si

                                         öyküyü okuduktan sonra dostluk ve yardımseverlik kavramları hakkında fikir alışverişinde bulununuz.



                                                                         B) La-re-si-do
                                                                            E) Sol-si-re-fa




                                                                      D) Mi-la-re-sol
                                                DOST BEETHOVEN
                 hazırlanmış bölümdür.   Barones von Ertmann derin bir yas ve keder içindedir. Akıl almaz bir kötü talihle, dünyaya getirdiği   5. Aşağıdakilerden hangisi yayın bölümlerinden biri değildir? C) Kıl


                                                                         B) Çubuk





                                                                    A) Burgu




                                                                      D) Sarma

                                         çocuklarını teker teker yitirir. Sonuncu çocuğunu da kaybedince kendisini hiçbir şeyin ve hiç kimsenin
                                                                            E) Topuk

                                         avutamayacağı kapkara bir kederin ortasında bulur. Dostları, tanıdıkları ona uğrarlar, acısını paylaş-  6. Kemanı akort etmeye hangi telden başlanır?
                                         mak için bir şeyler mırıldanırlar, onu biraz olsun avutmak ve oyalamak için ellerinden geleni yaparlar.      A) Do          B) La             C) Mi
                                         Ama o, yapılanların hiç farkında değilmiş gibi gözlerini bir kez olsun yerden kaldırıp bakmaz, öylece            D) Re             E) Sol
                                         oturur. Bu derin yasına, dünyayla ilişiğinin kesilmiş olmasına rağmen Barones’in dikkatini çeken bir   7. Burguluk ile parmakların ses üretmek için dokunduğu tuşe arasındaki yükseltiye ne denir?
                                         şey vardır. Mutlu günlerinde ona sık sık uğrayan yakın dostu Ludwig van Beethoven nedense onun
                                         evinden ayağını kesmiş, hiç uğramaz olmuştur. Oysa Beethoven, Barones’in uğradığı kaybı derinden      A) Eşik/üst eşik       B) ƒ deliği         C) Fiks
                                         anlamış, onun acısını derinden hissetmiştir. Ama âdet            D) Köprü          E) Tel
                                         yerini bulsun, sıradan bir başsağlığı ziyareti yapmış   8. Aşağıda verilen karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak dijital ölçme ve
                                         olsun diye Barones’in evine gitmek içinden gelmez.  değerlendirme etkinliğini çözünüz.  Kontrol Listesi
                                         Birkaç  gün  sonra  Barones,  Beethoven’dan  kısa  bir
                                         not  alır.  Beethoven  onun  gelip  kendisini  görmesini
                                         rica  etmektedir.  Başkası  olsa  Barones  bunu  kesin-
                                         likle umursamaz ama çağrı Beethoven’dan gelmiştir,   KONTROL LİSTESİ  Ünitede kazanılan
                                         kabul eder. Yüzüne sımsıkı sardığı peçesi ve matem
                 Okuma Parçası           elbiseleri ile Beethoven’ın evine gider. Beethoven’ın   kontrol listesini öğretmeninizle doldurunuz. Kontrol listesindeki davranışlardan gerçekleştirilenler için Evet,
                                                                    “Keman  Çalmada  Temel  Unsurlar”  ünitesinde  kazanılan  becerileri  değerlendirmek  amacıyla  aşağıdaki
                                         odasına girer, eğilerek selam verir. Besteci hemen ye-
                                                                   gerçekleştirilemeyenler için Hayır sütununa (√) işaretini koyunuz.
                                         rinden kalkar, yanına gelerek elinden tutar, tek bir söz
                                         etmeden Barones’i karşısındaki bir koltuğa götürerek   SIRA  GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR  EVET  HAYIR  becerilerin değer-
                 Kitapta adı geçen       oturtur. Ardından yumuşak bir sesle “Şimdi notalarla   1  Kemanda ayakta duruş tekniğini doğru uygular.
                                         söyleşelim.”  diyerek  piyanosunun  başına  geçer,  bir
                                         saat kadar ara vermeden çalar. Uğradığı kayıptan bu
                                         yana ilk kez Barones’in yüz çizgileri yumuşar, içini bir   2 3  Kemanda oturarak duruş tekniğini doğru uygular.  lendirildiği bölümdür.
                                                                    Kemanın tutuş tekniğini doğru uygular.
                                         ferahlık, bir aydınlık doldurur. Oraya geldiği gibi hiç
                 önemli müzisyenlerin    konuşmadan sessizce çıkıp gider.  Görsel 5.2: Ludwig van Beethoven  4 5 6  Keman tutuşunda sol kolun konumunu doğru uygular.
                                                                    Yayı doğru teknikle tutar.
                                         Yıllar  sonra  bu  olaydan  söz  ederken  “Herr  Ludwig,
                                                                    Keman çalarken nitelikli ses çıkarır.
                                         bana bütün söylemek istediklerini müziğiyle anlatmış,
                 hayat hikâyelerinin     sonunda yeniden huzura kavuşmamı sağlamıştı.” demiştir.  7 8 9  Teller arası geçişlerde sağ üst kolun açılarını doğru uygular.
                                                                    Yayda alt yarı uygulamasını doğru yapar.
                                                                    Yayda üst yarı uygulamasını doğru yapar.
                                                https://www.operabale.gov.tr/tr-tr/Sayfalar/artistdetail.aspx?ArtistId=5658 kısaltılmıştır.
                                                       Metnin aslına sadık kalınmıştır.  10 Yayda bütün yay uygulamasını doğru yapar.
                                                                    Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir.
                 bir metin aracılığıyla   132                      34
                 verildiği bölümdür.
                 Ders İçi Çalışma         Mi Perdesi Üzerinde (Yerinden) Hüseynî Makamı Dizisi  Uygulama Değerlendirme
                                           #       w  w  w  w      Dağarcık Oluşturma ve Sergilemenin Önemi
                                                                   I. konumda çalışılan, öğrenilen etüt ve eserlerin toplamına “repertuvar” ya da “dağarcık” denir.
                                          & #
                 Öğrenmeyi kolaylaş-      Si Perdesi Üzerinde (Dört Sesten) Hüseynî Makamı Dizisi  Dağarcık uygulama, sahnede çalma kurallarını denetlemeye, sahne heyecanını kontrol edebilmeye   Ders İçi Çalışma
                                             w
                                                 w
                                               w
                                           w
                                                                   ve yapılan müziğin başkalarıyla paylaşılmasına imkân sağlar. Öğrenciyi daha bilinçli ve programlı
                                                                   çalışabilmesi için motive eder.
                                                                    Ders İçi Çalışma
                 tırmak için hazırlanmış   & # # #  w  w  w  w  w  w  w  w  1. Yıl boyunca çalıştığınız tonal, makamsal ve popüler müzik dağarcığında yer alan etüt ve eserleri   etkinliklerinde çalışılan
                                                                    listeleyiniz.
                 çalışmaları içeren, öğ-  5.6.3. Hüseynî Makamı Dizisini Çalarken Farklı Yay Tekniklerini Uygulama  2. Hazırladığınız listeden dinleti programı oluşturunuz.  eserlerin tamamlanma
                                                                   3. Seçtiğiniz eserleri öğretmeninizle birlikte çalışarak dinletiye hazırlanınız.
                                          Ders İçi Çalışma
                                                                   4. Oluşturduğunuz dinleti programını çalgınızla seslendirerek okulda sergileyiniz.
                 rencilerin konuya etkin   Aşağıda verilen la hüseynî dizisini belirtilen yay tekniklerine uygun olarak çalınız.  Uygulama Değerlendirme  durumunu ve eksik ölçüleri
                                                 2
                                                      4
                                                   3
                                             &  # 1 œ - œ - œ - œ - œ - œ - œ - œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ œ œ  œ œ - œ - œ - œ - œ - œ -  Ders içi çalışma etkinliklerinde çaldığınız aşağaıdaki eserlerin tamamlanıp tamamlanamadığını belir-
                                                                   lemek için hazırlanmış tabloyu doldurunuz.Tamamlanamayan ölçüleri ilgili sütüna yazarak öğretme-
                 katılımının sağlandığı     ≥       0 ≤            ninizle değerlendiriniz.  Tamamlandı  Tamamlanamayan Ölçüler  tespit etmek amacıyla
                                                                      Eser Adı
                                          & 4 4 #  1  œ  œ  œ  œ  œ  ˙  œ  œ  œ  œ  œ  œ  Duo
                 bölümdür.                5  ˙ by  œ üy  4  by  ay    Kırlara Doğru          hazırlanmış bölümdür.
                                                                      Oyun
                                          &  # ˙ 3  œ œ  œ œ œ œ  ˙  œ œ  œ œ œ œ  1  Concertino
                                                        w             Menuet
                                                                      Twilight Song
                 Açıklama                 5.6.4. Hüseynî Makamında Etütler Çalma  Eski Evin Merteği
                                          Açıklama
                                          Aşağıdaki seyir örneğinin serbest çalınabilmesi için ölçü sayısı verilmemiştir.  Rast ( Geyve Zeybeği)
                                                                     Açıldı Ezhâr-ı Bahar
                 Eser ve etütlerin              HÜSEYNÎ SEYİR ÖRNEĞİ  Yeşil Ayna Takındın mı Beline
                                                                    Çiğdem Der ki Ben Alayım
                                                 œ
                                          & ˙ # ≥  ˙ ≤  œ œ œ ˙  . œ ≥ ≥ œ œ  ˙  œ Œ  œ ≥ œ œ ˙  œ œ œ ˙  Meşeli Dağlar Meşeli
                                                 J
                 çalınış şekilleri ile    7  # ≥ by  œ ≥  üy  . œ ≥  œ ≥ ˙  œ œ œ œ ˙ üy  . œ ≤  œ ≤ œ œ  El Condor Pasa
                                                                      Hüseynî Şarkı
                                                                      Yesterday
                 ilgili dikkat çekilmek   & œ .  J œ œ œ ˙ .  Œ  J  ay  J  La Cinquantaine
                                             ay
                                          12  # œ œ œ ˙  ˙  ˙ b  œ œ œ œ ˙  . œ ≤  ≤   Laurita
                 istenen hususları içeren   &  üy  ay  œ J œ œ  ˙  ˙  Perhaps
                                                                      Sarita
                                         118                                          155
                 bölümdür.
              12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19