Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN| 9
P. 13

KİTABIN TANITIMI

            Ünite kapağında
            ünitenin numarasını       ÜNİTE 1                  ÜNİTE 2                     Ünitede öğrenilecek
            gösterir.                 KEMANIN TEMELLERİ        KEMAN ÇALMADA              konu içeriklerinin yer
                                                               TEMEL UNSURLAR
                                                                                              aldığı bölümdür.
            Ünite kapağında
            ünitenin adını
            gösterir.
                                                                                               Ünite Konuları
                                                                                         Ünitede yer alan konu
            Kavramlar                                                                      başlıklarının verildiği
            Kavramları içeren                                  Kavramlar  Bu ünitede  Ünite Konuları  bölümdür.
            bölümdür.                Kavramlar  Bu ünitede  Ünite Konuları  •  Çekerek  •  Keman ve yayın yapısal özelliklerini,   2.1. Keman ve Yayın Özellikleri
                                                               •  İterek
                                                                   •  Keman ve yayda doğru tutuş
                                     •  Vielle
                                                                           2.2. Keman Çalmada Temel Davra-
                                                 1.1. Kemanın Tarihî Süreci
                                         •  Kemanın Türk müziğine girişini,
                                                                   tekniklerini,
                                                                            nışlar/Hazır Bulunuşluk
                                     •  Viol
                                                               •  Bütün yay
                                         •  Keman virtüözlerini öğreneceksiniz. 1.2. Kemanın Müzik Kültürümüzdeki Yeri
                                     •  Viola Da Braccio       •  Yarım yay  •  Yayın teller üzerindeki konumunu,  2.3. Keman Çalmada Sağ ve Sol
                                                                   •  Yayın farklı bölümlerinde çalmayı
                                                                            Elin Konumu
                                     •  Sînekeman                  öğreneceksiniz.  2.4. Kemanda Ses Üretimi
            Ünitede tanıtımına                                             2.5. Kemanda Yayın Bölümleri ve   Ünitede işlenen
                                                                            Şekilleri
            karekodu okutularak                         13                        19              konuyla ilgili
            ulaşılan bölümdür..
                                                                                              etkileşimli içeriği
                                                                                                      gösterir.
            Bilgi Notu                Bilgi Notu               Hazırlık Çalışması          Hazırlık Çalışması
                                                               Kemanın yapısal ve teknik açıdan diğer yaylı çalgılardan farkları neler olabilir?rı neler olabilir?
                                                               Kemanın yapısal ve teknik açıdan diğer yaylı çalgılardan farkla
            İlgili konuda farklı           Metronom: Sabit bir ritim elde etmek amacıyla belli aralıklarla vuruş   2.1.   Keman ve Yayın Özellikleri eman ve Yayın Özellikleri   Yeni bilgilerin
                                                               2.1.   K
                                           sesleri çıkartan bir alettir. 1814 yılında Amsterdam’da Dietrich Ni-
                                                               Yaylı çalgılar ailesinin en küçük üyesi olan keman ve kemandan ses üretmeyi sağlayan yay, belirli
                                           kolaus Winkel (Ditrih Nikolaus Vinkıl) tarafından bulunmuştur. Bir
                                                               özelliklere sahiptir. Kemanın her biri farklı perdelerde ses veren dört teli vardır. Omuza konularak yay
                                           sarkaç ve bu sarkacın üzerine takılı olan hareketli bir ağırlıktan
            örneklerin sunulduğu,     Görsel 3.14: Metronom  oluşur. Sarkacın salınım devri, bu ağırlığı aşağı ya da yukarı iterek   ile çalınan keman, 16. yüzyıldan itibaren günümüzdeki formuna ulaşmıştır. Yay ise günümüzdeki for-  öğrenilebilmesi için ön
                                                               muna ancak 18. yüzyılda ulaşabilmiştir. Yay yapımcısı François Xavier Tourte (Fransua Zavie Tourt),
                                           ayarlanır (Görsel 3.14).
                                                               yaya kılların sıkılıp gevşetilmesini sağlayan vida eklemiş ve içbükey formu vererek bugün kesinleşmiş
                                                               olan yay ölçülerini belirlemiştir.
            öğrencinin sorgulama      Uyarı                    2.1.1. Kemanın Yapısal Özellikleri   öğrenmelerin harekete
                                                               16. yüzyılın ortalarında, İtalyan Lutiye Andre Amati (Lutye Andıre Amati) tarafından kemanı günümüze
                                                               kadar getiren bir standart belirlenmiştir. Keman ailesinin diğer üyeleri olan viyola, viyolonsel ve kontr-
                                                               bas da bu standarttan yola çıkılarak yine Amati tarafından yapılmıştır. Boyutlarına göre farklı şekilleri
                                      Black Roses adlı eseri çalarken ritmi aksatmamak için metronom kullanınız.
            ve kavrama becerilerini     #  ≥ 1  ≤ 2  ≥  0 ≤  BLACK ROSES 0 ≤  œ ≥  ≥  (Maya Benk)  bulunan keman, kişiye göre değişiklikler gösterebilir. Kemanın gövdesi ortalama 35-36 cm iken uzun-  geçirilmesini ve konunun
                                                               luğu 80 cm civarındadır.
                                                      Maia Bang
                                                               Kemanın yapımında diğer yaylı çalgılarda olduğu gibi farklı ağaçlar kullanılır. Kemanın ön kapağı
                                                               ladinden; arka kapağı, salyangozu ve yanlıkları kelebek ağacından (akçaağaç); tuşe, tel takacağı
                                                      1873-1940
                                              ≥
                                                               (kuyruk), burgular (kulaklar) ve kiriş düğmesi abanoz ağacından yapılır. Abanoz ağacının yerine tik
            geliştirmeyi amaçlayan    Öğretmen  & 4 3 #  œ Œ œ ≤  œ Œ œ ≤  œ Œ Œ  œ Œ Œ  œ  Œ œ ≤ œ  œ œ Œ œ  ağacı da kullanılabilmektedir (Görsel 2.1).   sezdirilmesini amaçlayan
                                      Öğrenci
                                                     ˙ #
                                       & 4 3 Œ Œ
                                              œ œ œ
                                                œ œ œ
            bölümdür.                 7   œ #  œ Œ œ  ≤  œ                            soruları içeren bölümdür.
                                       # ≥
                                                ≤
                                       & œ œ#  œ #  ˙  œ 0  Œ  œ œ  Œ œ œ  Œ  ≤ œ œ  œ  œ œ
                                       #     . ˙  . ˙  œ  œ  . ˙
                                       & ˙  .  . ˙  Œ
            Uyarı                     13  # . ˙  . ˙  œ  Œ  œ ≤  œ ≥  œ Œ  . ˙ ≥  . ˙  Kemanın ƒ delikleri, göğüs üzerindeki ses eşiğinin iki yanında bulunur ve
                                                               Görsel 2.1: Keman genel görünümü
                                                                         Görsel 2.2: ƒ delikleri ve burgular
            Konuyla ilgili dikkat      & & Œ #  œ œ ≤  Œ œ ≤  œ  œ œ œ  œ Œ œ ≤  œ œ œ  œ œ œ  içteki tınıyı dışarı verir. Teller, salyangoz ile sap arasındaki burgulukta bulu-   Görsel ve Açıklamaları
                                                               nan, çevrilebilir burgulara (kulaklara) bağlanır. Burguluk ile parmakların ses
                                                               üretmek için dokunduğu tuşe arasındaki yükseltiye eşik ya da üst eşik (sap
                                                               eşiği) denir. Genellikle abanozdan yapılan siyah renkli tuşe, aletin sap kısmı-
                                                               nın üzerine yerleştirilir (Görsel 2.2).
            çeken  cümleleri içeren   19 &  # œ  Œ  œ ≤  ≥ œ Œ Œ  œ ≤  Œ  œ  . ˙  . ˙  œ  Œ Œ  Teller, tuş üzerine gerilir ve tellerin üzerine basılarak sesler çıkartılır. Tuşun alt   Ön bilgileri harekete
                                                               kısmı, hiçbir yere değmeden kemanın gövdesine doğru uzanır ve köprünün
                                                               üzerinden devam eder. Köprünün görevi tellerden aldığı titreşimi gövdeye
                                                               iletmektir. Teller, son olarak kuyruk düğmesine bağlanır. Bu düğme, tel taka-
            bölümdür.                  &  #  œ œ  œ œ œ  œ œ œ  œ œ#  œ #  œ Œ  œ Œ Œ  cağının gövdeye tutturulmasını sağlar. Tel takacağının üzerine takılan fiksler
                                                               aracılığıyla tellerin ince akortları yapılır. Kemanın omuz ve baş arasında rahat
                                                               tutulmasını sağlayan bölüm ise çeneliktir (Görsel 2.3).
                                                    œ #
                                                                              Görsel 2.3: Kemanın önden
                                        œ #
                                                                              görünümü      geçirmek amacıyla
                                                        55     20
                                                                                           sunulmuş görselleri
                                                                                                        içerir.
                                               ©
             Araştır-Öğren           “Özgürlüğün de eşitliğin de adaletin de dayanağı ulusal egemenliktir.”  Aşağıda verilen ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” harfini işaretleyiniz.  Ölçme ve Değerlendirme
                                                               Ölçme ve Değerlendirme
                                     Araştır-Öğren
             Anlatımı destekle-                                                                              Mustafa Kemal ATATÜRK  1. Omuzluk (yastık), kemanın boynun ortasına yerleştirilmesinde ve kemanın rahat tutulmasında kolay-  Üniteyle ilgili ölçme ve
                                                                lık sağlar.
                                     Yukarıda Atatürk’ün 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nda söylediği bir söz verilmiştir.

                                                                   Y


                                                                D
                                     Bu doğrultuda özgürlük, eşitlik ve adalet kavramlarının ne anlama geldiğini ve insan hayatına
                                     sağladığı katkıları araştırarak sınıfınızda sunum yapınız.
                                                               2. Serçe parmağın yay tutuşta hiçbir işlevi yoktur.
             mek ve öğrenilenleri    Batı müziğinin önemli bestecilerinden olan Ludwig van Beethoven’ın (Ludvig van Bethovın) yaşamın-    3. Keman çalmanın temel unsurlarından biri yayı tele sürterek kemandan ses üretmektir.  değerlendirme çalışma-
                                                                   Y

                                                                D

                                     Okuma Parçası

                                                                D
                                                                   Y


             pekiştirmek amacıyla    dan kısa bir öykü aşağıda verilmiştir (Görsel 5.2).  Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.  C) La-re-sol-do   larının yer aldığı bölümdür.
                                     Helen L. Kaufmann’ın (Helın Kaufmın) Batı Müziğinden Küçük Öyküler adlı kitabından alınan bu
                                                               4. Keman çalgısının akort sistemi aşağıdakilerden hangisidir?

                                                                     B) La-re-si-do


                                                                A) Do-mi-sol-si
                                     öyküyü okuduktan sonra dostluk ve yardımseverlik kavramları hakkında fikir alışverişinde bulununuz.

                                                                  D) Mi-la-re-sol


                                                                       E) Sol-si-re-fa

             hazırlanmış bölümdür.   Barones von Ertmann derin bir yas ve keder içindedir. Akıl almaz bir kötü talihle, dünyaya getirdiği   5. Aşağıdakilerden hangisi yayın bölümlerinden biri değildir? C) Kıl
                                            DOST BEETHOVEN
                                                                A) Burgu





                                                                     B) Çubuk

                                                                       E) Topuk
                                                                  D) Sarma




                                     çocuklarını teker teker yitirir. Sonuncu çocuğunu da kaybedince kendisini hiçbir şeyin ve hiç kimsenin
                                     avutamayacağı kapkara bir kederin ortasında bulur. Dostları, tanıdıkları ona uğrarlar, acısını paylaş-  6. Kemanı akort etmeye hangi telden başlanır?
                                     mak için bir şeyler mırıldanırlar, onu biraz olsun avutmak ve oyalamak için ellerinden geleni yaparlar.      A) Do         B) La            C) Mi
                                     Ama o, yapılanların hiç farkında değilmiş gibi gözlerini bir kez olsun yerden kaldırıp bakmaz, öylece            D) Re            E) Sol
                                     oturur. Bu derin yasına, dünyayla ilişiğinin kesilmiş olmasına rağmen Barones’in dikkatini çeken bir   7. Burguluk ile parmakların ses üretmek için dokunduğu tuşe arasındaki yükseltiye ne denir?
                                     şey vardır. Mutlu günlerinde ona sık sık uğrayan yakın dostu Ludwig van Beethoven nedense onun
                                     evinden ayağını kesmiş, hiç uğramaz olmuştur. Oysa Beethoven, Barones’in uğradığı kaybı derinden      A) Eşik/üst eşik      B) ƒ deliği         C) Fiks
                                     anlamış, onun acısını derinden hissetmiştir. Ama âdet            D) Köprü         E) Tel
                                     yerini bulsun, sıradan bir başsağlığı ziyareti yapmış   8. Aşağıda verilen karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak dijital ölçme ve
                                     olsun diye Barones’in evine gitmek içinden gelmez.  değerlendirme etkinliğini çözünüz.  Kontrol Listesi
                                     Birkaç  gün  sonra  Barones,  Beethoven’dan  kısa  bir
                                     not  alır.  Beethoven  onun  gelip  kendisini  görmesini
                                     rica  etmektedir.  Başkası  olsa  Barones  bunu  kesin-
                                     likle umursamaz ama çağrı Beethoven’dan gelmiştir,   KONTROL LİSTESİ  Ünitede kazanılan
                                     kabul eder. Yüzüne sımsıkı sardığı peçesi ve matem
            Okuma Parçası            elbiseleri ile Beethoven’ın evine gider. Beethoven’ın   kontrol listesini öğretmeninizle doldurunuz. Kontrol listesindeki davranışlardan gerçekleştirilenler için Evet,
                                                                “Keman  Çalmada  Temel  Unsurlar”  ünitesinde  kazanılan  becerileri  değerlendirmek  amacıyla  aşağıdaki
                                     odasına girer, eğilerek selam verir. Besteci hemen ye-
                                                               gerçekleştirilemeyenler için Hayır sütununa (√) işaretini koyunuz.
                                     rinden kalkar, yanına gelerek elinden tutar, tek bir söz
                                     etmeden Barones’i karşısındaki bir koltuğa götürerek   SIRA  GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR  EVET  HAYIR  becerilerin değer-
            Kitapta adı geçen        oturtur. Ardından yumuşak bir sesle “Şimdi notalarla   1  Kemanda ayakta duruş tekniğini doğru uygular.
                                     söyleşelim.”  diyerek  piyanosunun  başına  geçer,  bir
                                     saat kadar ara vermeden çalar. Uğradığı kayıptan bu
                                     yana ilk kez Barones’in yüz çizgileri yumuşar, içini bir   2 3  Kemanda oturarak duruş tekniğini doğru uygular.  lendirildiği bölümdür.
                                     ferahlık, bir aydınlık doldurur. Oraya geldiği gibi hiç
                                                                Kemanın tutuş tekniğini doğru uygular.
            önemli müzisyenlerin     konuşmadan sessizce çıkıp gider.  Görsel 5.2: Ludwig van Beethoven  4 5 6  Keman tutuşunda sol kolun konumunu doğru uygular.
                                                                Yayı doğru teknikle tutar.
                                     Yıllar  sonra  bu  olaydan  söz  ederken  “Herr  Ludwig,
                                     bana bütün söylemek istediklerini müziğiyle anlatmış,
                                                                Keman çalarken nitelikli ses çıkarır.
            hayat hikâyelerinin      sonunda yeniden huzura kavuşmamı sağlamıştı.” demiştir.  7 8 9  Teller arası geçişlerde sağ üst kolun açılarını doğru uygular.
                                                                Yayda alt yarı uygulamasını doğru yapar.
                                                                Yayda üst yarı uygulamasını doğru yapar.
                                            https://www.operabale.gov.tr/tr-tr/Sayfalar/artistdetail.aspx?ArtistId=5658 kısaltılmıştır.
                                                   Metnin aslına sadık kalınmıştır.  10 Yayda bütün yay uygulamasını doğru yapar.
                                                                Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir.
            bir metin aracılığıyla   132                       34
            verildiği bölümdür.
            Ders İçi Çalışma         Mi Perdesi Üzerinde (Yerinden) Hüseynî Makamı Dizisi  Uygulama Değerlendirme
                                       #       w  w  w  w      Dağarcık Oluşturma ve Sergilemenin Önemi
                                                               I. konumda çalışılan, öğrenilen etüt ve eserlerin toplamına “repertuvar” ya da “dağarcık” denir.
            Öğrenmeyi kolaylaş-      Si Perdesi Üzerinde (Dört Sesten) Hüseynî Makamı Dizisi  Dağarcık uygulama, sahnede çalma kurallarını denetlemeye, sahne heyecanını kontrol edebilmeye   Ders İçi Çalışma
                                      & #
                                             w
                                         w
                                           w
                                       w
                                                               ve yapılan müziğin başkalarıyla paylaşılmasına imkân sağlar. Öğrenciyi daha bilinçli ve programlı
                                                               çalışabilmesi için motive eder.
            tırmak için hazırlanmış   & # # #  w  w  w  w  w  w  w  w  1. Yıl boyunca çalıştığınız tonal, makamsal ve popüler müzik dağarcığında yer alan etüt ve eserleri   etkinliklerinde çalışılan
                                                               Ders İçi Çalışma
                                                                listeleyiniz.
            çalışmaları içeren, öğ-  5.6.3. Hüseynî Makamı Dizisini Çalarken Farklı Yay Tekniklerini Uygulama  2. Hazırladığınız listeden dinleti programı oluşturunuz.  eserlerin tamamlanma
                                                               3. Seçtiğiniz eserleri öğretmeninizle birlikte çalışarak dinletiye hazırlanınız.
                                      Ders İçi Çalışma
                                                               4. Oluşturduğunuz dinleti programını çalgınızla seslendirerek okulda sergileyiniz.
            rencilerin konuya etkin   Aşağıda verilen la hüseynî dizisini belirtilen yay tekniklerine uygun olarak çalınız.  Uygulama Değerlendirme  durumunu ve eksik ölçüleri
                                                  4
                                            2
                                               3
                                                               lemek için hazırlanmış tabloyu doldurunuz.Tamamlanamayan ölçüleri ilgili sütüna yazarak öğretme-
                                         &  # 1 œ - œ - œ - œ - œ - œ - œ - œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ œ œ  œ œ - œ - œ - œ - œ - œ -  Ders içi çalışma etkinliklerinde çaldığınız aşağaıdaki eserlerin tamamlanıp tamamlanamadığını belir-
            katılımının sağlandığı     ≥        0 ≤            ninizle değerlendiriniz.  Tamamlandı  Tamamlanamayan Ölçüler  tespit etmek amacıyla
                                                                  Eser Adı
                                      & 4 4 #  1  œ  œ  œ  œ  œ  ˙  œ  œ  œ  œ  œ  œ  Duo
            bölümdür.                 5  ˙ by  œ üy  4  by  ay   Kırlara Doğru           hazırlanmış bölümdür.
                                                                  Oyun
                                      &  # ˙ 3  œ œ  œ œ œ œ  ˙  œ œ  œ œ œ œ  1  Concertino
                                                    w             Menuet
                                                                 Twilight Song
            Açıklama                 5.6.4. Hüseynî Makamında Etütler Çalma  Eski Evin Merteği
                                      Açıklama
                                     Aşağıdaki seyir örneğinin serbest çalınabilmesi için ölçü sayısı verilmemiştir.  Rast ( Geyve Zeybeği)
                                                                 Açıldı Ezhâr-ı Bahar
            Eser ve etütlerin               HÜSEYNÎ SEYİR ÖRNEĞİ  Yeşil Ayna Takındın mı Beline
                                                                Çiğdem Der ki Ben Alayım
                                             œ
                                      & ˙ # ≥  ˙ ≤  œ œ œ ˙  . œ ≥ ≥ œ œ  ˙  œ Œ  œ ≥ œ œ ˙  œ œ œ ˙  Meşeli Dağlar Meşeli
                                             J
            çalınış şekilleri ile     7  # ≥ by  œ ≥  üy  . œ ≥  œ ≥ ˙  œ œ œ œ ˙ üy  . œ ≤  œ ≤ œ œ  El Condor Pasa
                                                                 Hüseynî Şarkı
                                                                  Yesterday
            ilgili dikkat çekilmek    & œ .  J œ œ œ ˙ .  Œ  J  ay  J  La Cinquantaine
                                         ay
                                      12  # œ œ œ ˙  ˙  ˙ b  œ œ œ œ ˙  . œ ≤  ≤   Laurita
            istenen hususları içeren   &  üy  ay  œ J œ œ  ˙  ˙   Perhaps
                                                                  Sarita
                                     118                                         155
            bölümdür.
          12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18