Page 24 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 9
P. 24

KLASİK KEMENÇE 9


            Vasilaki ve Cemil Bey'e kadar halk içerisinde kaba saz adıyla köçek dansına eşlik amacıyla
            kullanılan tırnak kemençe, ince saz kimliği altında sarayda icra edilen bir çalgı konumuna
            gelmiştir. Kaba saz icrasında sadece eşlik sesi ya da dem ses olarak kullanılan üçüncü tel,
            ince saz kimliğindeki tırnak kemençede ezgi üretmek amacıyla kullanılmaya başlanmıştır.

            Daha sonraki dönemlerde Hüseyin Sadettin Arel tarafından kemençeye dördüncü telin ilavesi
            ile ilgili çalışmalar başlatılmıştır. Dört telli kemençe günümüzde İTÜ Devlet Türk Musikisi
            Konservatuvarı'nda eğitimi verilen bir çalgıdır. Ancak tını beklentisi yaygın olarak üç telli
            kemençeye yönelik olduğundan dört telli kemençenin daha az kullanıldığını söylemek mümkündür.



              SUNUM ÇALIŞMASI 2


              Keman virtüözü ve müzikolog olan Mahmut Ragıp Gazimihal hakkında araştırma yaparak
             bir sunum hazırlayınız. Sunumu bir sonraki derste arkadaşlarınızla paylaşınız.






















                                             Görsel 1.21: Mahmut Ragıp Gazimihal
             1.1.5. Klasik Kemençenin Tarihsel Süreç İçerisindeki Önemli İcracıları


             Kemençeci Vasilaki

            Müzik  tarihinde  Vasil,  Vasilaki,  Kemençeci  Vasil,  Vasilaki  Efendi
            isimleriyle  anılır.  1845'te  Silivri'ye  bağlı  Litros  kasabasında  doğdu.
            İstanbul'da kahvehanelerde çalmaya başlayan Vasilaki, Lavtacı Andon
            Efendi'nin ilgisini çekti ve onun takımında çalmaya başladı. Tamburi
            Cemil Bey, Udi Nevres Bey gibi büyük sanatçılarla birlikte çalıştı. Klasik
            kemençenin  kaba  saz  takımlarından  ince  saza  geçiş  sürecinde  yer
            almıştır (Bkz. Görsel 1.25).
                                                                                            Görsel 1.25:
                                                                                         Kemençeci Vasilaki
            Tamburi Cemil Bey

            1871-1916  yılları  arasında  yaşadı.  İstanbul  Molla  Gürânî'de  doğan
            Cemil  Bey,  üç  yaşında  iken  babasını  kaybetti. Amcası  Refik  Bey'in
            himayesinde ilk müzik çalışmalarına başladı. Ağabeyi Ahmet Bey'den
            genel  müzik  bilgilerini,  Kemani  Aleksan'dan  Hamparsum  ve  Batı
            notasını öğrendi. Çocukluk çağında tanıştığı tamburun icrasında hızlı
            bir  ilerleme  kaydederek,  kısa  sürede  müzik  camiasında  tanınan  ve
            hayranlık duyulan birisi haline geldi (Bkz. Görsel 1.26).
                                                                                            Görsel 1.26:
                                                            22                           Tamburi Cemil Bey
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29