Page 192 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET | 9
P. 192
3. Irak perdesinde karar verenler; Eviç-mâye makamı, hicâz-ırak maka-
mı, şehnaz-hâverân makamlarıdır.
4. Hüseynîaşiran perdesinde karar verenler; Aşiranmâye makamı, gülzâr
makamı, hicâzeyn makamı, hûzi-aşiran makamlarıdır.
5. Yegâh perdesinde karar verenler; Bend-i hisar makamı, dil-rübâ maka-
mı, dilnevâz makamlarıdır.
Çargâh Makamı
Çargâh makamının durağı çargâh ya da kaba çargâh perdesidir. Seyri çı-
kıcı veya çıkıcı-inici şeklinde gerçekleştirilir. Çargâh beşlisi üzerine çar-
gâh dörtlüsü eklenerek oluşturulur. Güçlüsü rast veya gerdâniye perde-
leridir. Çargâh dizisinde donanım kullanılmaz. Yeden sesi bûselik ya da
kaba bûselik perdeleridir.
Çargâh ya da kaba çargâh üzerinde bulunan beşli simetrik olarak tiz du-
rak üzerine göçürülürken rast veya gerdâniye üzerindeki ise yine simet-
rik olarak çargâh ya da kaba çargâh sesleri altına göçürülür.
Durak perdesi civarından seyre başlanır. Seyir devam ederken güçlü per-
desinde yarım kalış yapılır. İstenilirse dizinin genişletilen kısmında ge-
zinilir, çargâh ya da kaba çargâh perdesinde çargâh çeşnisi kullanılarak
tam kalış yapılır. Çargâh makamı klasik Türk müziğinde özellikle dini
müziklerde kullanılmıştır.
1 ve 2 numaralı eserleri seslendiriniz.
Eserler
1
191

