Page 192 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET | 9
P. 192

3. Irak perdesinde karar verenler; Eviç-mâye makamı, hicâz-ırak maka-
                  mı, şehnaz-hâverân makamlarıdır.


                  4. Hüseynîaşiran perdesinde karar verenler; Aşiranmâye makamı, gülzâr
                  makamı, hicâzeyn makamı, hûzi-aşiran makamlarıdır.


                  5. Yegâh perdesinde karar verenler; Bend-i hisar makamı, dil-rübâ maka-
                  mı, dilnevâz makamlarıdır.





                  Çargâh Makamı
                  Çargâh makamının durağı çargâh ya da kaba çargâh perdesidir. Seyri çı-
                  kıcı veya çıkıcı-inici şeklinde gerçekleştirilir. Çargâh beşlisi üzerine çar-
                  gâh dörtlüsü eklenerek oluşturulur. Güçlüsü rast veya gerdâniye perde-
                  leridir. Çargâh dizisinde donanım kullanılmaz. Yeden sesi bûselik ya da
                  kaba bûselik perdeleridir.


                  Çargâh  ya da kaba çargâh üzerinde bulunan beşli simetrik olarak tiz du-
                  rak üzerine göçürülürken rast veya gerdâniye üzerindeki ise yine simet-
                  rik olarak çargâh ya da kaba çargâh sesleri altına göçürülür.


                  Durak perdesi civarından seyre başlanır. Seyir devam ederken güçlü per-
                  desinde yarım kalış yapılır. İstenilirse dizinin genişletilen kısmında ge-
                  zinilir, çargâh ya da kaba çargâh perdesinde çargâh çeşnisi kullanılarak
                  tam kalış yapılır. Çargâh makamı klasik Türk müziğinde özellikle dini
                  müziklerde kullanılmıştır.













           1 ve 2 numaralı eserleri seslendiriniz.
           Eserler


          1























                                                            191
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197