Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 9
P. 13

MÜZİK VE RİTİM-I                                      MÜZİK VE RİTİM-I
                     1.1.2. Müzikte ve Çalgı Eğitiminde Ritim
                          Ritim, müziğimizin sistematik yapısı içindeki temel unsurlardan biridir. Notaların ve susların
                     ne kadar süre ile çalınacağını belirler. Ritmin iki okuma biçimi vardır. Seslerle nota okumaya solfej,
                     ritmik okumaya ise bona denir. Bona, İtalyan Besteci Pasquale Bona’nın (Paskal Bona) (1808-
                     1878)  Metodo  Per  Divisone  (Metodo  Per    Divizonı)  adlı  kitabında  aynı  isimle,‘‘ritmik  okuma  ve
                     tartım’’ anlamında bir öğretme metodu olarak kullanılmış ve hala da kullanılmaktadır. Başka bir
                     deyişle bona, notaların isimlerini söyleyerek süre değerleriyle okumaktır.
                          Bir eserin ritmik okuması (bonası), el ya da metronom (hızı gösteren alet) ile olabilir. Bona,
                     Türk müziğinde ellerin dizlere vurulmasıyla Batı müziğinde ise elin havada sağa sola, yukarı aşağı
                     hareket ettirilmesiyle yapılır. Her bir el hareketi, bir vuruşa (birim vuruş) karşılık gelecek şekilde
                     uygulanır.  İki  zamanlı  bir  ölçünün  vurulmasında  birinci  zaman  aşağı,  ikinci  zaman  yukarı;  üç
                     zamanlı bir ölçünün vurulmasında birinci zaman aşağı, ikinci zaman sağa, üçüncü zaman yukarı;
                     dört zamanlı bir ölçünün vurulmasında ise birinci zaman aşağı, ikinci zaman sola, üçüncü zaman
                     sağa, dördüncü zaman yukarı vurulur (Şekil 8).
                          Çalgı eğitiminde bir egzersizi ya da eseri uygularken oluşabilecek aksaklıkları en aza indirgemek
                     için bona yapmak önemlidir. Melodi olmadan yapılacak bu çalışma ile eserin çözümlemesi yapılmış
                     olur. Bona, hızlı ve pratik bir şekilde okuma kabiliyetini geliştirerek öğrenme ve gelişmeyi olumlu
                     etkiler.

                                                                                     3                                                  4
                                                2                       1                                                          3
                                                                                                                  2
                                    1                                                       2                                    1

                                     Şekil 8: Vuruş şekilleri
                          Bilgi Notu
                                                 METRONOM
                                       Metronom, hızı belirlemede kullanılan bir araçtır. Mekanik ve dijital
                                olanları  vardır.  Mekanik  metronomda  bir  göstergeye  bağlı  olarak   Üniteyle ilgili destekleyici bilgiler
                                çalışan bir ağırlık bulunur. Bu ağırlığın yeri değiştirildiğinde tempo da
                                değiştirilmiş olur.
                                        Ludwig van Beethoven’ın (Ludvig van Bethofın) (1770-1827), 8.
                                Senfonisi’nin Fa Majör Opus 93 nolu eserinin 2. bölümü bir metronomu
                                taklit edercesine staccato (sıtakato) olarak duyulmaktadır. Bu bölümün
                                metronomun  mucidi  Johann  Nepomuk  Maelzel  (Yohan  Nipumok
                                Meytzel) (1772-1838) için bestelendiği söylense de Maelzel metronomu
                                1816’da icat etmiştir (Görsel 1.1).
                       Görsel 1.1: Metronom
                                                               21
                   MÜZİK VE RİTİM-I

                                                                            Konuyla ilgili etkinlikler
                   Sıra Sizde 6
                     Aşağıda verilen ritmik okuma çalışmalarını el vuruşları ile yapınız.

                       2
                    1.  & 4 ˙    œ   œ    Œ   œ    ‰  œ j  œ  œ

                       3
                    2. & 4 œ  œ  œ  ˙  œ   Œ  œ  œ  œ œ œ œ œ

                    3.  4                              Œ
                      & 4 w     ˙   ˙    œ  œ  œ  œ  œ œ  œ  œ


                      Sözün olmadığı müziklerde çalgıların çalınış biçimleri ritmin oluşumunda önemli bir rol oynar.

                   Türk müziğinde de ritmik yapı, başta bağlamadaki tezene teknikleri olmak üzere diğer Türk müziği
                   çalgılarının   çalınış   teknikleriyle
                   de  bağlantılıdır.  Örneğin  Ankara
                   tezenesi,  Teke  tezenesi,  Zeybek
                   tezenesi, Yozgat tezenesi gibi. Halk
                   dansları ve dans figürleri de müziğin
                   ritme yansıdığını gösteren en somut
                   örneklerdir.
                         Örneğin   İç   Anadolu
                   bölgesindeki  halay  figürünün  ritmi
                   ile  Karadeniz  bölgesindeki  horon
                   oyununun  (Görsel  1.2)  ritmi  ya  da
                   Ege bölgesindeki zeybek oyununun
                   ritim figürleri birbirleriyle bağlantılıdır.
                   Dolayısıyla dilin ritmik yapısı; ulusal
                   dansların  yürüme,  sekme,  sıçrama   Görsel 1.2: Karadeniz horon ekibi
                   gibi figür özellikleriyle de bağlantılıdır.

                      Müzikal  seslerin  etkili  ve  düzenli  olması  için  ritmik  akış  önemlidir.  Çalgı  eğitiminde  çalgının
                   teknik öğrenimi dışında doğru ritim ve ton duygusu da armoni eğitimiyle öğrenilmelidir. Dolayısıyla bir
                   çalgının doğru yorumlanabilmesi için seslendirme teknikleri dışında usulun, form bilgisinin ve doğru
                   ritim vuruşlarının çok iyi kavranması ve uygulanması gerekir.
                    22
                                                                                                           11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18