Page 14 - Çalgı Eğitimi Ritim 9
P. 14

MÜZİK VE RİTİM-I                                MÜZİK VE RİTİM-I
                  1.1.3. Günlük Yaşamda Ritim
                       Toplumsal  yaşamda  ve  evrende  ritmik  bir  döngü  vardır.  Yıllar,  mevsimler,  öğlen,  akşam,
                  yatsı,  çocukluk,  ergenlik,  yaşlılık  (Görsel  1.3)   gibi  yaşamsal  döngüler  evrensel  ritim  döngüsü
                  örneklerinden bazılarıdır. Toplumsal düzenin olması için hareket ve ritim arasında da bir bağ olduğu
                  görülür. Ritmin bozulduğu ya da durduğu yerde yaşam da biter.
                       İbn  Haldûn;  Mukaddime  adlı  eserinde  her  şeyin  kesintisiz  bir  süreklilikle  hareket,  oluşum,
                  gelişim  ve  değişim  hâlinde  olduğunu  ve   her  aşamadaki  canlı,  cansız  unsurların  dönüştüklerini
                  belirtmiştir. Yani yaşam bir ritimdir.
                       Memeli canlılarda da biyolojik bir saat vardır. Bu saati düzenleyen etkenlerden biri de epifiz
                  bezidir. Epifiz bezi, bu biyolojik saati yani ritmik düzenlemeyi melanin hormonu ile gerçekleştirir.
                  O hâlde melanin hormonu günlük ritmin düzenlenmesinde etkendir denilebilir. Öyle ki epifiz bezi
                  çıkarılan bazı hayvanların günlük yaşam ritimlerini düzenleyemedikleri tespit edilmiştir.







                                Görsel 1.3: Yaşam döngüsü
                                                                    Konuyla ilgili okuma metinleri
                   Okuma Metni

                      Beş yaşındaki otizmli bir çocukta müzikle tedavi seansı süresince klavye kullanımıyla
                   müzik yapılması sonucu çocuğun sosyal temasının arttığı görülmüştür. Tedavinin başlarında
                   sadece 2 dakika süreyle terapistle birlikte klavyeyi paylaştığı hâlde üç seans sonunda bu süre
                   9 dakikaya çıkmıştır. Ayrıca göz temasının da arttığı kaydedilmiştir.
                      On  bir  yaşındaki  otizmli  çocukla  yapılan  bir  başka  çalışmada  ise  ritmik  antrenman
                   çalışmasıyla baş sallama ve çığlık atma davranış bozukluklarının azaldığı görülmüştür. Beyinde
                   alfa  dalgaları  olarak  adlandırılan  ve  gevşeme  rahatlama  göstergesi  sayılabilen  elektriksel
                   aktivitenin artırılması için 40/60 vuru/dakika ritimli müzik kullanılmıştır.
                                                                     Konuyla ilgili ölçme ve
                              (Kaynak: ÖZTÜRK Levent ve ERSEVEN Halil, Makamdan Şifaya, s.99.)
                                                                     değerlendirme çalışmaları
                                                         23
                 Konuyla ilgili etkinlik çalışmaları

 TÜRK MÜZİĞİNDE RİTİM YAZISI VE UYGULAMALARI-I     TÜRK MÜZİĞİNDE RİTİM YAZISI VE UYGULAMALARI-I  MÜZİK VE RİTİM-I

                                DİNLE-YAZ-UYGULA                           ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
                                                                  A)   Aşağıda yanlış olarak verilen ifadelerin doğrularını altlarına yazınız.
                Bu ünitede usulle ilgili öğrendiğiniz bilgilerden hareketle aşağıdaki etkinlikleri yapınız.
                                                                     1. Tempo, bir eserin sadece çalınışındaki hızıdır.
                A)  Yine Bir Gülnihal isimli eseri dinleyiniz. Eserin hangi usulde olduğunu belirleyiniz.             ……………………………………………………......................................

                                                                     2. Ritmik okumaya solfej denir.
                B)  Semâi usulünde yazılmış olan aşağıdaki etüdün vuruşlarını örnekteki gibi yazınız.
                                                                             ................................................................................................................
                                                                     3. Metronom gürlüğü gösteren alettir.
                   Semai
                  Semâi
                  3              . œ  œ œ  œ œ œ . œ œ  œ œ œ œ  œ œ œ œ         ..............................................................................................................
                 & 4 œ œ . œ œ œ œ#  œ  J
                                                                  B)    Aşağıdaki cümleleri boş bırakılan yerlere uygun kelimeleri yazarak tamamlayınız.
                          Tek
                   Düm  Tek Tek  Tek
                   Düm
                                                                     1. İki yada daha fazla zamanın bir araya gelerek düzenli aralıklarla tekrar etmesine ............................. denir.
                 5                                                   2. Seslerin ve susların uzadığı zaman bütünlüğüne ............................. denir.
                   ˙     œ œ œ œ œ œ
                 &    Œ           œ œ œ œ ˙  œ # œ œ œ œ  . œ œ ˙  Œ
                                                                     3. Aristo ritmi ‘‘ ............................. ’’ şeklinde tanımlar.

                                                                  C)  Aşağıda temel müzik bilgileri ile verilen ifadelerden doğru olanların başına ‘‘D’’, yanlış
                C)  Nîm-sofyan ve semâi usullerindeki eserlerden seçeceğiniz iki tanesine usul vurarak eşlik ediniz.  olanların başına ‘‘Y’’ yazınız.
                                                                     1.  (…) Birim vuruşların ölçü içlerine eşit şekilde bölünmesine “ölçü” denir.

                                                                     2. (…) Ölçüleri birbirinden “ölçü sayısı” ayırır.

                                                                     3. (…) Bir ölçü içerisindeki vuruş sayısına “ölçü sayısı” denir.
                               Öz Değerlendirme Formu
                                                                     4. (…) Müzikte seslendirilmeyen süreler “sus” işaretiyle gösterilir.
                 Bu ünitede neler öğrendim?
                                                                  D)   Aşağıdaki soruların doğru cevaplarını işaretleyiniz.
                 ...................................................................................................................................................
                                                                     1. Aşağıdakilerden hangisi 4/4’lük ölçü sayısının vurgusudur?
                 ...................................................................................................................................................
                                                                                  A) KZKz         B) KZzZ         C) KZzk            D) KZkz          E) KZKZ
                 Bu ünitedeki uygulama çalışmalarının hangi aşamalarında zorlandım?
                 ...................................................................................................................................................
                                                                     2. Aşağıdaki ölçü sayılarından hangisi basit ölçü değildir?
                 ...................................................................................................................................................
                                                                                  A) 2/2            B) 2/4              C) 4/4               D) 3/4           E) 6/8
                 (Zorlandığınız veya kendinizi yeterli görmediğiniz uygulamaları tekrar ediniz.)
                                                         45       28
            12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19