Page 34 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 9
P. 34

TÜRK MÜZİĞİNDE RİTİM YAZISI VE UYGULAMALARI-I                                                                                                             TÜRK MÜZİĞİNDE RİTİM YAZISI VE UYGULAMALARI-I




              2.1. TÜRK MÜZİĞİNDE USUL BİLGİSİ





              HAZIRLIK ÇALIŞMASI
              HAZIRLIK ÇALIŞMASI

                  Türk müziğindeki vurmalı çalgılardan (kös, davul, darbuka vb.) çıkan sesleri taklit ediniz.
                  Hangi heceleri kullandığınızı söyleyiniz.






                     Usul, müziğin temel ögelerinden biridir. Türk müziğinin ölçülebilir değerleri (ölçü, vuruş vb.)
              yıllar boyunca değişim ve gelişim göstermiştir. Bu sürecin sonunda hâlen kullanılan özel usuller
              şekillenerek son hâllerini almıştır.




                2.1.1. Usul



                     Usul tek başına ele alınabilir bir kavram değildir. Usulü oluşturan unsurlar bulunmaktadır.
              Bunlar; darp, düzüm ve mertebedir.

                     Usulün vurulan her bir parçasına darp denir. Türk müziğinde usuller iki elle vurulduğu için
              elin her hareketi de birer darptır.

                     Darplar, sağ ve sol elin sağ ve sol dize vurulması ile uygulanır. Bu darplar uzun-kısa süreli
              veya kuvvetli-zayıf oluşlarına göre “düm, tek, te-ke, te-ka, ta-hek” heceleriyle ifade edilir.

                     Usuller daima sağ elle ve kuvvetli vuruşla başlar. Sağ el vurulurken sol el havaya kalkar.
              Usulün büyük ya da küçük olması bu durumu değiştirmez (Görsel 2.1).


































                                                   Görsel 2.1: Usul vuruşu


              32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39