Page 37 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 9
P. 37
TÜRK MÜZİĞİNDE RİTİM YAZISI VE UYGULAMALARI-I TÜRK MÜZİĞİNDE RİTİM YAZISI VE UYGULAMALARI-I
Türk müziğinde usuller iki şekilde sınıflandırılır:
1. Yapılarına Göre
a) Basit Usuller: 2/4 ve 3/4’lük usullerdir.
b) Bileşik Usuller: Basit usul dışındaki tüm usullerdir.
2. Zamanlarına Göre
a) Küçük Usuller: 2 zamanlıdan 16 zamanlıya kadar oluşan usullerdir.
b) Büyük Usuller: 16 zamanlıdan başlayan usullerdir.
c) Darbeyn Usuller: Büyük usullerden en az ikisinin birer, ikişer veya üçer defa arka arkaya
getirilmesiyle oluşan usullerdir.
Tablo 2.2: Küçük Usuller ve Zamanları
Küçük Usuller
2 zamanlı Nîm-sofyan usulü
3 zamanlı Semâi usulü
4 zamanlı Sofyan usulü
5 zamanlı Türk aksağı usulü
Yürük semâi, sengin semâi, ağır sengin
6 zamanlı
semâi, mürekkep nîm-sofyan usulleri
7 zamanlı Devr-i hindî, devr-i tûran usulleri
8 zamanlı Düyek, müsemmen usulleri
Aksak, evfer, oynak, raks aksağı,
9 zamanlı
mürekkep semâi, ağır aksak usulleri
Aksak semâi, lenk fahte, cengi harbi,
10 zamanlı
curcuna, ağır aksak semâi usulleri
11 zamanlı Tek vuruş usulü
Firenkçin, nîm-çenber, ikiz aksak, bileşik
12 zamanlı
sofyan usulleri
Nîm-evsat, şarkı devr-i revânı, Bektaşî
13 zamanlı
devr-i revânı usulleri
14 zamanlı Devr-i revân (Mevlevî devr-i revânı) usulü
15 zamanlı Raksan, Bektaşî raksanı usulleri
35