Page 38 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 9
P. 38
TÜRK MÜZİĞİNDE RİTİM YAZISI VE UYGULAMALARI-I TÜRK MÜZİĞİNDE RİTİM YAZISI VE UYGULAMALARI-I
Tablo 2.3: Büyük Usuller ve Zamanları
Büyük Usuller
Çifte düyek, feri, nîm-brefşen, nîm-hafif
16 zamanlı
usulleri
18 zamanlı Türkî darp, nîm-devir usulleri
20 zamanlı Fahte usulü
21 zamanlı Durak evferi usulü
22 zamanlı Hezeç usulü
24 zamanlı Çember, nîm-sakil usulleri
26 zamanlı Evsat, beste devr-i revânı usulleri
28 zamanlı Frengî fer, devr-i kebîr, remel usulleri
32 zamanlı Muhammes, hafif, berefşan usulleri
38 zamanlı Darb-ı hüner usulü
48 zamanlı Sakil usulü
60 zamanlı Nîm-zencir usulü
64 zamanlı Hâvî usulü
88 zamanlı Darb-ı fetih usulü
2.1.2. Türk Müziğinde Ritim Yazısı
Notalar, kâğıt üzerinde gösterilirken porteye yazılır. Usulleri yazmak için ise ‘‘usul portesi’’
kullanılır. Usul portesi birbirine paralel iki çizgiden oluşur. Üstteki çizgiye sağ el vuruşları (düm),
alttaki çizgiye ise sol el vuruşları (tek) yazılır. Üstteki çizgiye yazılan notaların sapları yukarıya, alt-
taki çizgiye yazılan notaların sapları ise aşağıya doğru çekilir. İki elin aynı anda uyguladığı “ta-hek”
darplarında ise “hek” hecesi için iki nota üst üste yazılarak sapları aşağıya doğru çekilir (Şekil 6).
Sağ el
ã
Sol el
Şekil 6: Usul yazısı ögeleri
36
ã