Page 38 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 9
P. 38

TÜRK MÜZİĞİNDE RİTİM YAZISI VE UYGULAMALARI-I                                                                                                             TÜRK MÜZİĞİNDE RİTİM YAZISI VE UYGULAMALARI-I



             Tablo 2.3: Büyük Usuller ve Zamanları

                 Büyük Usuller

                                                              Çifte düyek, feri, nîm-brefşen, nîm-hafif
                 16 zamanlı
                                                              usulleri

                 18 zamanlı                                   Türkî darp, nîm-devir usulleri


                 20 zamanlı                                   Fahte usulü


                 21 zamanlı                                   Durak evferi usulü


                 22 zamanlı                                   Hezeç usulü


                 24 zamanlı                                   Çember, nîm-sakil usulleri


                 26 zamanlı                                   Evsat, beste devr-i revânı usulleri


                 28 zamanlı                                   Frengî fer, devr-i kebîr, remel usulleri


                 32 zamanlı                                   Muhammes, hafif, berefşan usulleri


                 38 zamanlı                                   Darb-ı hüner usulü


                 48 zamanlı                                   Sakil usulü



                 60 zamanlı                                   Nîm-zencir usulü


                 64 zamanlı                                   Hâvî usulü


                 88 zamanlı                                   Darb-ı fetih usulü





                2.1.2. Türk Müziğinde Ritim Yazısı



                     Notalar, kâğıt üzerinde gösterilirken porteye yazılır. Usulleri yazmak için ise ‘‘usul portesi’’
              kullanılır. Usul portesi birbirine paralel iki çizgiden oluşur. Üstteki çizgiye sağ el vuruşları (düm),
              alttaki çizgiye ise sol el vuruşları (tek) yazılır. Üstteki çizgiye yazılan notaların sapları yukarıya, alt-
              taki çizgiye yazılan notaların sapları ise aşağıya doğru çekilir. İki elin aynı anda uyguladığı “ta-hek”
              darplarında ise “hek” hecesi için iki nota üst üste yazılarak sapları aşağıya doğru çekilir (Şekil 6).


                                                                                     Sağ el
                               ã
                                                                                     Sol el
                                                Şekil 6: Usul yazısı ögeleri


              36




                               ã
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43