Page 54 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 9
P. 54

KUDÜM                                                                                                                                                                                                         KUDÜM




              Sıra Sizde 2


             Farklı  malzemelerden  yapılmış  kudüm  ve  zahme  resimleri  bularak,  bu  çalgıları  bulacağınız  bir
             sunum hazırlayınız.




                 Okuma Metni






                     Mevlevihane yakınında bir düğün vardır ve eğlenmek için Kıptı takımı da gelmiştir. Bir ara
               takımın çifte nağrası patladığından eğlencenin de tadı kaçar. Yakınlarda bulunan Mevlevihane’de
               aynı  çalgının  bulunduğu  bilindiğinden  çalıcı  gider  ve  kudümzenbaşına  çalgısını  biraz  ödünç
               vermesi  için  yalvarır.  Çalıcı  kudümü  çifte  nağra  olarak  belirttiğinden  kudümzenbaşı  sinirlenir.
               Kudümzenbaşı çalgısını hem vermez hem de çalıcıyı azarlar ve şeyhe durumu açıklar. Şeyhin:
               “Neşelerini  kaçırmasaydın,  verseydin.”  demesi  üzerine  çalıcının  kudûm-i  şerîfe,  çifte  nağra
               dediğini belirtir. Şeyh de karşılık olarak: “Zararı yok, varsın desin. O çalıcının eline düşerse çifte
               nağra, senin eline geçerse kudûm-i şerîf olur.” der.



                                    (Kaynak: SARI Ayhan (2012), Türk Müziği Çalgıları, İstanbul: Nota Yayıncılık.)




               3.2. KUDÜM VE RİTİM





                     Türk  müziğinde  kullanılan  usullerin  vurguları,  zaman  birimlerinin  daha  küçük  parçalara
             bölünmesi  ile  artırılarak  velveleli  şekilli  kalıpları  yapılmış  ve  bunlar  da  tıpkı  usul  kalıpları  gibi
             saptanmıştır. Buradaki amaç Mevlevi tekkelerindeki mıtrıplarda birden fazla kudüm çalındığı için
             birlik, beraberlik ve ahengi sağlamaktır.


                 3.2.1. Kudümün Çalınışı



                     Kudüm,  oturularak  ya  da  ayakta  çalınabilir.  Oturularak  çalınacak  ise  çalgı  ortalanarak
             oturulmalıdır. En rahat çalım şekli ve doğru tonlama için kudümzen, kudümle arasındaki mesafeyi
             kendisine göre ayarlamalıdır. Çok yakın ya da çok uzak olması kudümü çalmada sorun yaratır. Ayrıca
             çalgının yerle temasının kesilmesi ve sabit durması için simit denilen daireler kullanılır. Bu daireler
             ağaç ya da metal olabilir. Dairelerin kaymasını önlemek için dairelerin üzeri keçe ya da deriyle kaplanır.
             Eğer ayakta çalınacak ise kişinin boyuna uygun şekilde kesilmiş, birbirine ortadan bağlanmış, ince
             kamış ya da silindir çubuktan oluşan sehpalar kullanılır (Görsel 3.7 ve Görsel 3.8).

                     Kudüm icrasında sağ elle tutulan zahme ile sağ kudüme düm, dü, sol kudüme te, tek; sol elle
             tutulan zahme ile sol kudüme tek, te, ke, ka darpları ve sağ-sol eldeki zahmelerin ikisiyle birden hek
             darbı (Ta-hek darbının yerine yalnızca hek kullanılır.) vurulur. Ana usuller vurulurken sağ el hiçbir
             zaman sol kudüme  gitmediği gibi sol el de hiçbir zaman sağ kudüme gitmez. Kudüm çalınırken
             zahmelerin yukarı fazla kaldırılmamasına dikkat edilmelidir.


              52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59