Page 19 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 19
1.2.7. Ses Değiştirici İşaretlerin Görevleri
Müzikte sesleri inceltmek (tizleştirme), kalınlaştırmak (pestleştirme) veya ilk haline dönüştürmek
için şu işaretler kullanılır:
Diyez : Önündeki notayı değeri kadar tizleştirir.
Bemol : Önündeki notayı değeri kadar pestleştirir.
Bekar (Natürel) : Diyez veya bemolle değiştirilmiş bir notayı önceki durumuna getirir.
Türk müziğindeki ses değiştirici işaretleri sonraki ünitelerde öğreneceğiz.
1.2.8. Ölçü Kavramı
Ölçü: Bir müzik eserinde ölçü çizgileriyle ayrılmış eşit bölümlerin her birinin adıdır.
Ölçü Çizgisi: Porteyi dikey olarak bölen, ölçüleri birbirinden ayırmaya yarayan çizgilerdir.
Ölçü Sayısı: Eserin birinci ölçüsünde ve anahtarın sağında yer alan rakamlardır. Bu rakamların altta
olanı notanın değerini (dörtlük nota, sekizlik nota gibi), üstte olanı ise alttaki nota değerinden ölçü
içinde kaç adet olacağını gösterir.
Ölçü Sayısı Ölçü Ölçü
Sol Çizgisi
Anahtarı
Bu karekodla veya bağlantı ile konunun dijital içeriğine ulaşılabilir.
https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/1_TMTU_9_2023_KONU1.html
1.2.9. Müzikte Hız Kavramı
Bir müzik eserinin yavaş ya da hızlı tempoda seslendirilmesini belirleyen unsurlara müzikte hız,
bunları ifade eden terimlere de hız terimleri denir. Hız metronom denilen bir araçla belirlenir.
Tablo 1.1: Hız Terimleri ve Metronom Değerleri
Terim Türkçe Karşılığı Metronom Değeri
Largo Çok yavaş 40-60
Adagio (Adaciyo) Ağır 60-76
Andante Ağırca 76-108
Moderato Orta çabuklukta 108-120
Allegro Çabuk, neşeli 120-168
Presto Çok hızlı 168-200
TEMEL MÜZİK BİLGİLERİ 17
VE KAVRAMLARI