Page 14 - Türk Müziği Teori ve Uygulaması 9
P. 14

Burada verilen kare-     Bu karekodla veya bağlantı ile konunun dijital içeriğine ulaşılabilir.
                                               https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/5_TMTU_9_2023_KONU3.html
                     kodla veya bağlantı
                       ile ilgili bölümün          OKUMA PARÇASI
                         dijital içeriğine           HAYDİ BAKALIM ZEYBEK OYNAYACAĞIZ
                            ulaşılabilir.       Bir akşam, fasıldan sonra bir semai çalarak konsere son verdik. Atatürk şöyle dedi:
                                                  ─ Her fasıl peşrevle başlıyor, saz semaisiyle bitiyor. Dörder hane olarak yapılan bu eserle-
                                                rin, özellikle saz semailerinin tavrı aşağı yukarı birbirlerinin aynı. Bizlere heyecan vere-
                                                cek, ruhumuzu okşayacak zeybek havaları gibi kıvrak ezgilerle düzenlenseydiler olmaz
                                                mıydı? Acaba bestekârlarımız neden bunu göz önünde tutmamışlar?
                                                Gazi’nin bu buluşları harikaydı. O ara salon orkestrası konserine başladı. Yerimden kalktım.
                                                Beni de ilgilendiren bu buluş üzerine hemen bir eser yazmak ve hemen orada arzularını yeri-
                                                ne getirmek için tenha bir yere çekildim. Bir kâğıt parçasına o anda doğan ezgileri Hampar-
                                                sum notasıyla tespit ettim, dördüncü haneye de zeybek temposunda bir oyun havası ekledim.
                                                15 dakika gibi kısa bir sürede oluşturduğum bu eseri bir daha gözden geçirdim, kendim de
                                                beğendim. Mükemmel bir Nikriz Saz Semaisi bestelenmişti.
                                                Yirminci dakika salona girdiğim zaman orkestra dans havaları çalmaya devam ediyor, Ata-
                                                türk sofra başında yanındakilerle konuşuyordu. Beni görünce:
                                                  ─ Neredeydin?
                                                  ─ Paşam, emirlerinizi yerine getirmek üzere dışarıya çıkmış idim. Müsaade buyurursanız,
                                                şimdi bestelediğim Nikriz Saz Semaisi'ni dinleteceğim.
                                                Paşa hayret etmişti. Derhal tamburla eseri çalmaya başladım. İlgiyle, dikkatle izliyordu. Son
                                                hanenin zeybek usullerine başlar başlamaz:
                                                  ─ Bravo! Aferin evladım… diyerek arkalarından İnönü’nün de bulunduğu konuklarına:
                                                  ─ Haydi bakalım, hepimiz zeybek oynayacağız!
                                                Tekrar tekrar bu eseri çaldırdılar ve zeybek oynadılar.
                                                                    Refik FERSAN
                                               46  TÜRK MÜZİĞİNDE PERDE İSİMLERİ
                                                VE ARALIK KAVRAMI


                                Üniteyle ilgili öğrenilenlerin
                             çeşitli sorularla değerlendirilmesine
                                     yönelik bölümdür.





                                      ESER KAYNAKÇASI                         ESER KAYNAKÇASI
                             TRT, Nota Arşivi, Üsküdar’a Giderken, Repartuvar No: 108881.  TRT, Nota Arşivi, Üsküdar’a Giderken, Repartuvar No: 108881.
                             TRT, Nota Arşivi, Aman Cânâ Beni Şâd Et Terahhüm Eyle İmdât Et, Repartuvar No: 417.  TRT, Nota Arşivi, Aman Cânâ Beni Şâd Et Terahhüm Eyle İmdât Et, Repartuvar No: 417.
                             TRT, Nota Arşivi, Dil Bestenim Meshurunum, Repartuvar No: 3356.  TRT, Nota Arşivi, Dil Bestenim Meshurunum, Repartuvar No: 3356.
                             TRT, Nota Arşivi, Rüzgâr Kırdı Dalımı, Repartuvar No: 8965.  TRT, Nota Arşivi, Rüzgâr Kırdı Dalımı, Repartuvar No: 8965.
                             TRT, Nota Arşivi, Güle Sor Bülbüle Sor, Repartuvar No: 5623.  TRT, Nota Arşivi, Güle Sor Bülbüle Sor, Repartuvar No: 5623.
                             TRT, Nota Arşivi, Gül Goncası Nazende, Repartuvar No: 19250.  TRT, Nota Arşivi, Gül Goncası Nazende, Repartuvar No: 19250.
                             TRT, Nota Arşivi, Seni Andım Bu Gece, Repartuvar No: 21487.  TRT, Nota Arşivi, Seni Andım Bu Gece, Repartuvar No: 21487.
                             TRT, Nota Arşivi, Nar Tanem, Repartuvar No: 16861.  TRT, Nota Arşivi, Nar Tanem, Repartuvar No: 16861.
                             TRT, Nota Arşivi, Yine Menekşelerde Gözlerini Aradım, Repartuvar No: 15355.  TRT, Nota Arşivi, Yine Menekşelerde Gözlerini Aradım, Repartuvar No: 15355.
                             TRT, Nota Arşivi, Oldu mu Ya?, Repartuvar No: 11973.  TRT, Nota Arşivi, Oldu mu Ya?, Repartuvar No: 11973.
                             TRT, Nota Arşivi, Şafak Çayım, Repartuvar No: 832.  TRT, Nota Arşivi, Şafak Çayım, Repartuvar No: 832.
                             TRT, Nota Arşivi, Haram Olsun Bana, Repartuvar No: 6005.  TRT, Nota Arşivi, Haram Olsun Bana, Repartuvar No: 6005.
                                     GENEL AĞ KAYNAKÇASI                     GENEL AĞ KAYNAKÇASI
                             Bu karekodla veya bağlantı ile Genel Ağ Kaynakçası'na ulaşılabilir.  Bu karekodla veya bağlantı ile Genel Ağ Kaynakçası'na ulaşılabilir.
                             https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/13_TMTU_9_2023_GENELAG_KAYNAKCASI.pdf  https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/13_TMTU_9_2023_GENELAG_KAYNAKCASI.pdf
                                     GÖRSEL KAYNAKÇASI                        GÖRSEL KAYNAKÇASI

                             Bu karekodla veya bağlantı ile Görsel Kaynakçası'na ulaşılabilir.  Bu karekodla veya bağlantı ile Görsel Kaynakçası'na ulaşılabilir.
                             https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/14_TMTU_9_2023_GORSEL_KAYNAKCASI.pdf  https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/14_TMTU_9_2023_GORSEL_KAYNAKCASI.pdf
                                      CEVAP ANAHTARI                          CEVAP ANAHTARI
                             Bu karekodla veya bağlantı ile Cevap Anahtarı'na ulaşılabilir.  Bu karekodla veya bağlantı ile Cevap Anahtarı'na ulaşılabilir.
                             https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/15_TMTU_9_2023_CEVAP_ANAHTARI.pdf  https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/15_TMTU_9_2023_CEVAP_ANAHTARI.pdf
                             96                                      96



                                                                        Bu karekodlar okutularak ilgili
                                                                         bölümün dijital içeriklerine
                                                                               ulaşılabilir.




            12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19