Page 14 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 14

Burada verilen kare-      Bu karekodla veya bağlantı ile konunun dijital içeriğine ulaşılabilir.
                                                    https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/5_TMTU_9_2023_KONU3.html
                         kodla veya bağlantı
                           ile ilgili bölümün          OKUMA PARÇASI
                             dijital içeriğine           HAYDİ BAKALIM ZEYBEK OYNAYACAĞIZ
                                ulaşılabilir.       Bir akşam, fasıldan sonra bir semai çalarak konsere son verdik. Atatürk şöyle dedi:
                                                      ─ Her fasıl peşrevle başlıyor, saz semaisiyle bitiyor. Dörder hane olarak yapılan bu eserle-
                                                    rin, özellikle saz semailerinin tavrı aşağı yukarı birbirlerinin aynı. Bizlere heyecan vere-
                                                    cek, ruhumuzu okşayacak zeybek havaları gibi kıvrak ezgilerle düzenlenseydiler olmaz
                                                    mıydı? Acaba bestekârlarımız neden bunu göz önünde tutmamışlar?
                                                    Gazi’nin bu buluşları harikaydı. O ara salon orkestrası konserine başladı. Yerimden kalktım.
                                                    Beni de ilgilendiren bu buluş üzerine hemen bir eser yazmak ve hemen orada arzularını yeri-
                                                    ne getirmek için tenha bir yere çekildim. Bir kâğıt parçasına o anda doğan ezgileri Hampar-
                                                    sum notasıyla tespit ettim, dördüncü haneye de zeybek temposunda bir oyun havası ekledim.
                                                    15 dakika gibi kısa bir sürede oluşturduğum bu eseri bir daha gözden geçirdim, kendim de
                                                    beğendim. Mükemmel bir Nikriz Saz Semaisi bestelenmişti.
                                                    Yirminci dakika salona girdiğim zaman orkestra dans havaları çalmaya devam ediyor, Ata-
                                                    türk sofra başında yanındakilerle konuşuyordu. Beni görünce:
                                                      ─ Neredeydin?
                                                      ─ Paşam, emirlerinizi yerine getirmek üzere dışarıya çıkmış idim. Müsaade buyurursanız,
                                                    şimdi bestelediğim Nikriz Saz Semaisi'ni dinleteceğim.
                                                    Paşa hayret etmişti. Derhal tamburla eseri çalmaya başladım. İlgiyle, dikkatle izliyordu. Son
                                                    hanenin zeybek usullerine başlar başlamaz:
                                                      ─ Bravo! Aferin evladım… diyerek arkalarından İnönü’nün de bulunduğu konuklarına:
                                                      ─ Haydi bakalım, hepimiz zeybek oynayacağız!
                                                    Tekrar tekrar bu eseri çaldırdılar ve zeybek oynadılar.
                                                                        Refik FERSAN
                                                   46  TÜRK MÜZİĞİNDE PERDE İSİMLERİ
                                                     VE ARALIK KAVRAMI


                                    Üniteyle ilgili öğrenilenlerin
                                  çeşitli sorularla değerlendirilmesine
                                         yönelik bölümdür.






                                       1. ÜNİTE DEĞERLENDİRME SORULARI
                                 1.ÜNİTE DEĞERLENDİRME SORULARI                   ESER KAYNAKÇASI
                                                                         TRT, Nota Arşivi, Üsküdar’a Giderken, Repartuvar No: 108881.
                                 A) Aşağıda boş bırakılan yerleri uygun sözcüklerle tamamlayınız.
                                                                         TRT, Nota Arşivi, Aman Cânâ Beni Şâd Et Terahhüm Eyle İmdât Et, Repartuvar No: 417.
                                  1. Eser içinde ikinci kez görüldüğü yerden, ilk görüldüğü yere dönüleceğini ifade eden tekrar işa-
                                  retine …………….......... denir.          TRT, Nota Arşivi, Dil Bestenim Meshurunum, Repartuvar No: 3356.
                                  2. Aynı adı taşıyan iki notayı birbirine bağlayan bağa …………….......... denir.   TRT, Nota Arşivi, Rüzgâr Kırdı Dalımı, Repartuvar No: 8965.
                                  3. Bir müzik eserinde ölçü çizgileriyle ayrılmış her bir eşit bölüme …………….......... denir.  TRT, Nota Arşivi, Güle Sor Bülbüle Sor, Repartuvar No: 5623.
                                  4. Porteyi dikey olarak bölen, ölçüleri birbirinden ayırmaya yarayan çizgilere …………….......... denir.  TRT, Nota Arşivi, Gül Goncası Nazende, Repartuvar No: 19250.
                                  5. Eserin sonunda yer alan ve bittiğini belirten yan yana çizilmiş biri ince biri kalın iki çizgiye
                                  …………….......... denir.                 TRT, Nota Arşivi, Seni Andım Bu Gece, Repartuvar No: 21487.
                                                                         TRT, Nota Arşivi, Nar Tanem, Repartuvar No: 16861.
                                 B) Aşağıda verilen tabloları yönergelere uygun olarak örnekteki gibi tamamlayınız.  TRT, Nota Arşivi, Yine Menekşelerde Gözlerini Aradım, Repartuvar No: 15355.
                                  1. Metronom terimlerinin hız karşılığını yazınız.  TRT, Nota Arşivi, Oldu mu Ya?, Repartuvar No: 11973.
                                                                         TRT, Nota Arşivi, Şafak Çayım, Repartuvar No: 832.
                                   Terim       Hız Karşılığı
                                                                         TRT, Nota Arşivi, Haram Olsun Bana, Repartuvar No: 6005.
                                   Moderato    Orta çabuklukta
                                   Presto                                        GENEL AĞ KAYNAKÇASI
                                   Andante
                                   Largo
                                   Allegro
                                   Adagio                                Bu karekodla veya bağlantı ile Genel Ağ Kaynakçası'na ulaşılabilir.
                                                                         https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/13_TMTU_9_2023_GENELAG_KAYNAKCASI.pdf
                                  2. Notaların ve susların süre değerlerini karşılarına yazınız.  GÖRSEL KAYNAKÇASI
                                      Birlik sus ve süresi dört vuruştur.


                                                                         Bu karekodla veya bağlantı ile Görsel Kaynakçası'na ulaşılabilir.
                                                                         https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/14_TMTU_9_2023_GORSEL_KAYNAKCASI.pdf
                                                                                   CEVAP ANAHTARI
                                                                         Bu karekodla veya bağlantı ile Cevap Anahtarı'na ulaşılabilir.
                                                                         https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/15_TMTU_9_2023_CEVAP_ANAHTARI.pdf
                                 26  TEMEL MÜZİK BİLGİLERİ               96
                                   VE KAVRAMLARI
                                                                            Bu karekodlar okutularak ilgili
                                                                             bölümün dijital içeriklerine
                                                                                   ulaşılabilir.
                 12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19