Page 18 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 18
1.2.5. Müzikte Kullanılan Tekrar İşaretleri
Eserlerde tekrar edilen bölümlerin yazımında kullanılır. Nota yazımında kolaylık sağlar.
Röpriz: Bir eserde bazı bölümlerin tekrar edilmesi için kullanılan işarettir. Genellikle başa dönülece-
ğini veya ikinci defa görüldüğü yerden birinci defa görüldüğü yere dönüleceğini anlatır. Bir ince, bir
kalın iki ölçü çizgisinin önüne üst üste olmak üzere iki nokta işareti koyularak gösterilir.
Dolap: Müzik eserlerinde tekrar eden bölümlerin bitirişleri bazen farklı olabilir. Bu farklı bitirişleri
belirtmek için kullanılan işaretlere dolap denir. 1. dolap, 2. dolap şeklinde adlandırılır. 1. dolap röpriz
işareti ile birlikte yazılır. Eserin tekrar edilecek bölümü ilk kez seslendirildiğinde 1. dolap, tekrarında
ise 1. dolap atlanarak 2. dolap seslendirilir.
1. Dolap 2. Dolap
Röpriz
Senyö ( ): Eser içinde ikinci kez görüldüğü yerden, ilk görüldüğü yere dönüleceğini ifade eden tek-
rar işaretidir.
Da capo (D.C) (De kapo): Yazıldığı yerden eserin başına dönüleceği anlamına gelir, eserin en başına
dönüldükten sonra Son ya da Fine yazılı yerde eser bitirilir.
Ölçü Tekrarı ( ): Bir önceki ölçüdeki notaların tekrar edilmesi amacı ile kullanılır.
Coda ( ) (Koda): Bir müzik eserinde bazı bölümler tekrar edilir. Coda, tekrar edilen bölümün belli
bir kısmının icra edilmemesi için kullanılan işarettir. Tekrar edilen bölümde birinci ve ikinci coda
işaretinin arasında bulunan kısım seslendirilmez, ikinci coda işaretinin bulunduğu yerden seslendirilmeye
devam edilir.
1.2.6. Bitiş Çizgisi
Eserin sonunda yer alan ve bittiğini belirten yan yana çizilmiş iki çizgiye denir. Bu çizgilerin ilki ince,
ikincisi kalındır.
Bitiş
Çizgisi
2. ETKİNLİK
Tabloda verilen tanımlara karşılık gelen terimleri yazınız.
Sesin devamlılığıdır.
Sesin kuvvetli veya zayıf olmasını ifade eder.
Sesler arasındaki incelik ve kalınlık farkıdır.
Her cismin ve canlının kendine özgü ses rengi olduğunu ifade eder.
16 TEMEL MÜZİK BİLGİLERİ
VE KAVRAMLARI