Page 48 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 48
Bu karekodla veya bağlantı ile konunun dijital içeriğine ulaşılabilir.
https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/5_TMTU_9_2023_KONU3.html
OKUMA PARÇASI
HAYDİ BAKALIM ZEYBEK OYNAYACAĞIZ
Bir akşam, fasıldan sonra bir semai çalarak konsere son verdik. Atatürk şöyle dedi:
─ Her fasıl peşrevle başlıyor, saz semaisiyle bitiyor. Dörder hane olarak yapılan bu eserle-
rin, özellikle saz semailerinin tavrı aşağı yukarı birbirlerinin aynı. Bizlere heyecan vere-
cek, ruhumuzu okşayacak zeybek havaları gibi kıvrak ezgilerle düzenlenseydiler olmaz
mıydı? Acaba bestekârlarımız neden bunu göz önünde tutmamışlar?
Gazi’nin bu buluşları harikaydı. O ara salon orkestrası konserine başladı. Yerimden kalktım.
Beni de ilgilendiren bu buluş üzerine hemen bir eser yazmak ve hemen orada arzularını yeri-
ne getirmek için tenha bir yere çekildim. Bir kâğıt parçasına o anda doğan ezgileri Hampar-
sum notasıyla tespit ettim, dördüncü haneye de zeybek temposunda bir oyun havası ekledim.
15 dakika gibi kısa bir sürede oluşturduğum bu eseri bir daha gözden geçirdim, kendim de
beğendim. Mükemmel bir Nikriz Saz Semaisi bestelenmişti.
Yirminci dakika salona girdiğim zaman orkestra dans havaları çalmaya devam ediyor, Ata-
türk sofra başında yanındakilerle konuşuyordu. Beni görünce:
─ Neredeydin?
─ Paşam, emirlerinizi yerine getirmek üzere dışarıya çıkmış idim. Müsaade buyurursanız,
şimdi bestelediğim Nikriz Saz Semaisi'ni dinleteceğim.
Paşa hayret etmişti. Derhal tamburla eseri çalmaya başladım. İlgiyle, dikkatle izliyordu. Son
hanenin zeybek usullerine başlar başlamaz:
─ Bravo! Aferin evladım… diyerek arkalarından İnönü’nün de bulunduğu konuklarına:
─ Haydi bakalım, hepimiz zeybek oynayacağız!
Tekrar tekrar bu eseri çaldırdılar ve zeybek oynadılar.
Refik FERSAN
46 TÜRK MÜZİĞİNDE PERDE İSİMLERİ
VE ARALIK KAVRAMI